Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

frgusto skrev:Hej! Kul med en etanoltråd utan så mycket etanolskitsnack...
Jag har inga problem med 2.0F och tankar alltid från blå pumpen.

Försöker använda motorvärmaren så ofta det går, men jag tycker ofta det inte märks så stor skillnad på att starta med motorvärmare eller utan. Märker heller ingen skillnad på hur snabbt värmen kommer.
Kanske kopplar jag inte in värmaren tillräckligt länge. Hur länge ska man köra motorvärmaren före start vid tex -10C ?
Tror det står 2 timmar i instruktionsboken vid -10
MattiasD skrev:Ja, jagrullar har för oss som kör på alternativa bränlsen helt klart blivit en trevligare plats att vistas på senaste halvåret . Bara för att man gillar bilar behöver man inte hålla fanan högt för att få vara miljösvin. Den fanan håller våra motorjournalister högt och det räcker.
Du har alltid en lika ödmjuk framtoning MattiasD. :wink:

Kul att du känner dig trevligt bemött. Det skulle nog uppskattas av fler än mig, om du kunde bemöta andra som du själv vill bli bemött.
camaro69 skrev:
MattiasD skrev:Ja, jagrullar har för oss som kör på alternativa bränlsen helt klart blivit en trevligare plats att vistas på senaste halvåret . Bara för att man gillar bilar behöver man inte hålla fanan högt för att få vara miljösvin. Den fanan håller våra motorjournalister högt och det räcker.
Du har alltid en lika ödmjuk framtoning MattiasD. :wink:

Kul att du känner dig trevligt bemött. Det skulle nog uppskattas av fler än mig, om du kunde bemöta andra som du själv vill bli bemött.
Det är inte min mening att bemöta någon illa på det här forumet, bara motorjournalister. Men jag ska tänka mig för :wink:
MattiasD skrev:
frgusto skrev:Hej! Kul med en etanoltråd utan så mycket etanolskitsnack...
Jag har inga problem med 2.0F och tankar alltid från blå pumpen.

Försöker använda motorvärmaren så ofta det går, men jag tycker ofta det inte märks så stor skillnad på att starta med motorvärmare eller utan. Märker heller ingen skillnad på hur snabbt värmen kommer.
Kanske kopplar jag inte in värmaren tillräckligt länge. Hur länge ska man köra motorvärmaren före start vid tex -10C ?
Ja, jagrullar har för oss som kör på alternativa bränlsen helt klart blivit en trevligare plats att vistas på senaste halvåret . Bara för att man gillar bilar behöver man inte hålla fanan högt för att få vara miljösvin. Den fanan håller våra motorjournalister högt och det räcker.

2 timmar borde vara lagom att använda motorvärmare innan avgång vid -10. Jag kan också verkligen rekommendera ett OBDII interface till din bil för att läsa ur temperatur med högre upplösning, och även en massa annat matnyttigt.

Jag har OBDII-interfacet och har ca 30 grader på kylvattnet när jag haft i värmaren i ca en timma vid minus 10 grader. Jag läste någonstans att Volvo rekommenderade att inte ha värmaren i i mer än 1,5 timma pga rena miljöskäl (motorn blir inte varmare ändå-det ger marginell effekt att ha den i mer än 1,5 timma). Oftast har man ju kupéfläkt som jag har och den ger ju över 1000W vilket är lite onödigt att elda med för länge. Har även hört att motoroljan skall åldras fortare men detta är jag lite mer tveksam till då det inte blir så höga temperaturer.

Om jag startar från minus 10 grader så jobber den ganska snabbt upp sig men det tar ändå lite tid att vintertid nå rätt arbetstemperatur på 90grader. Det tar ca 30 minuter vid vanlig körning. På din 2,0F så tror jag faktiskt det går fortare - detta då den går på mycket högre motorvarv än vad min 2,5FT gör (kortare utväxling).

Jag har dock haft en 2,0F tidigare och upplever att den ger bra värme fort och aldrig känt det som ett problem eller så :)

p.s. startade nu i morse med ca 25 minuter värmare och då hade jag 20grader på kylvattnet när jag startade. Det var ca minus 6 grader.
camaro69 skrev: Du har alltid en lika ödmjuk framtoning MattiasD. :wink:

Nu har MattiasD svarat själv, men även jag har märkt skillnaden senaste tiden. Det jag tror MattiasD menar är att tidigare blev man idiotförklarad om man inte körde på diesel utan etanol. Om man sedan påstod att man gjorde det för miljöns skull så var det ändå värre. Men som sagt, det var då det.
KKR skrev:
camaro69 skrev: Du har alltid en lika ödmjuk framtoning MattiasD. :wink:

Nu har MattiasD svarat själv, men även jag har märkt skillnaden senaste tiden. Det jag tror MattiasD menar är att tidigare blev man idiotförklarad om man inte körde på diesel utan etanol. Om man sedan påstod att man gjorde det för miljöns skull så var det ändå värre. Men som sagt, det var då det.
Ja, precis - forumet är trevligare och mitt inlägg var egentligen bara beröm.
Upplever också att tonen blivit mycket bättre!
Och jag tror att det beror på att folk här har lärt sig att skilja på dessa 4 typer av individer:

1. De som köper dieselbil av rent ekonomiska skäl.
2. De som kör diesel och påstår att det är bra miljömässigt.
3. De som kör etanolbil och bara gör det för skattesubvention (och enbart tankar det som är billigast).
4. De som kör etanolbil för miljöns skull, och som alltid gör det oavsett om det är billigare eller inte.

När man läst sig skilja på dessa 4 så blir diskussionen lugnare! Och när man förstår vart folk "kommer ifrån" när dom skriver ditt å datt så ökar ju förståelsen och det blir lättare på alla sätt..

MattiasD är av typ 4, och när någon av typ 1 tror att han är av typ 3, och han tror att denne är av typ 1 så blir det hett värre! :wink:
En anmärkning på det här med tider för motorvärmare: I dom fall att det finns en timer, så brukar ju dom vara på just 2 timmar, så det torde vara idealiskt. Och jämför gärna det med en bränsledriven värmare, dom brukar också normalt gå i 2 timmar.
Naturligtvis kan den som är intresserad av matematik räkna på det här med värmarens effekt, motornstemperatur, kylvattnets volym, den omgivande luftens aktuella temperatur (utomhustemperaturen), etc. etc. Men det är lite i överkant. Bil- och värmartillverkarna har konstruerat värmaren som någon sorts ideallösning och det bör räcka.

V70 2.0F, -08. Räknar mig till kategori 4, och sympatiserar med MattiasD. Men har garage, så jag har hittills inte testat motorvärmaren. Däremot har jag testat (i brist på alternativ) en handfull kallstarter i tvåsiffriga minusgrader nu under vintern. Det har gått helt problemfritt.
En bränsledriven värmare har inbyggd termometer o går upp till max 1 timme om det är som aldra kallast.

o som komentar på hur snabbt ded blir vart i en 1,8f så upplever jag att det tar en himmla tid i jämförelse med en den volvo 5:a

& sen sist så är jag ganska säler på att instruktionsboken för en 1,8F säger 2 timmas motorvärmare vid-10 & 3 timmar vid -20

(mycke möjligt att tempgivaren når rät temp tidigare, trots att inte all kylvätska & alla motorelar gör det lika snabbt
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Tips få ut ABS givaren fram

Jo larmet va sensor höger fram. Köpte en[…]

Flödar förgasare

Kan vara själva flottören som är f&[…]

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]