Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Sådär - Nu har jag haft garmin-OBD-läsaren ca en vecka och här kommer en kort användar-rapport.

Funkar bra:
•Blåtands-parningen med navigatorn är hur enkel som helst. 2 minuter. Har testat att koppla ur och i flera gånger och funkar klockrent varje gång. När den väl är parad en gång så behöver du aldrig mer göra något. Den startar och stängs automatiskt med navigatorn.
•Displayen med mätarna är bland de snyggaste på marknaden enligt mitt tycke (se överst i tråden). Både i daglsjus och på kvällen.
•Felkodsläsaren fungerade bevisligen (se tidigare inlägg i denna tråd) och felkoden var rätt. Jag var hos verkstaden i morse och det var kalibreringen av E85-haltsmätaren som hade ballat ur. Den stod på 36% när det är 75% i tanken = För mager blandning. Inget fel på spridarna alltså så jag kan med glädje fortsätta köra på 100% E85. Felkodsläsaren visar även förklaringstext till felkoden vilket är bra så man vet om det är allvarligt och man kan fortsätta köra eller ej.
•Bränslemätningen blir väldigt exakt och jag testar nu olika vägar till jobbet för att se bästa väg m.a.p. bränsleförbrukning.

Fungerar mindre bra:
•På den stora mätaren i mitten är nål-indelningen för grov. De digitala siffrorna under mätartavlorna uppdateras flera ggr/sek men mätaren har lite för grova "hack". Funkar dock bra på de mindre mätarna.
•Jag saknar laddluftryck och utsläppsinfo. Jag får ut 10 av de 12 parametrarna i min 2,5FT som man maximalt skall kunna få ut enligt Garmin (beror dock på bil). Har även önskemål om fler parametrar, ex oljetryck och oljetemp.
•Trafikvarningar/kameravarningar "hörs igenom" men visas inte på skärmen om man har mätartavlan uppe.
•Mätartavlan går inte att ha som startbild utan man måste öppna den när man startar bilen. Valfrihet tack!
•Jag önskar att det funnits larmnivåer på mätarna som Garmin ursprunligen skall ha haft med i specen. Ex för batterinivå.

Ni andra som beställt och testat olika OBD-II läsare får gärna skriva era synpunker och intryck när ni installerat dem. Intressant at höra om ni får ut samma paramertar som mig eller fler parametrar. Det kan kanske varierar baserat på ex vilken motor man har? Även intressant att veta om funktionaliteten skiljer sig markant.
VolvoB20 skrev: Du måste ha Garmin grejjer.......

Om du inte vill köpa en ny Garmin GPS med bluetooth kan du köpa denna ODB-dongle itället, den är mycket billigare och ska funka på alla Android telefonlurar, Funderar på att beställa en.

http://www.droidstuff.se/index.php?page ... egory_id=7

Bild
Bild

Tjena!
jag använder mig av en HTC Desire Z, och mina fråga är, räcker det med denna ODBII Blåtand, för att jag ska få igång mätarna med något program jag tankar ner från market?

Lite ny på ämnet men tycker det skulle vara lite smått intressant att ha digitalamätare på diverse värden :)

Peace!

Suomela
Suomela skrev: Tjena!
jag använder mig av en HTC Desire Z, och mina fråga är, räcker det med denna ODBII Blåtand, för att jag ska få igång mätarna med något program jag tankar ner från market?

Lite ny på ämnet men tycker det skulle vara lite smått intressant att ha digitalamätare på diverse värden :)

Peace!

Suomela
Ja det skall räcka med mjukvaran. Men det kan vara bra att kolla med någon av de som redan beställt för att vara 100% på att allt är kompatibelt. Som jag förstått det så är de flesta läsarna "dumma" och skickar bara inforn vidare rakt av utan att varken lagra eller modifiera den och då gissar jag att mjukvaran i telefonen tar hand om processandet av infon. Såg något exempel med en app som dessutom kalibrerar mätarna efter just din bils arbetsområde etc.
Nu har jag också provat Garmin 1310T + Ecouroute HD. Enkel installation. Lyckades genom att lossa skruven i panelen vid ODBII-kontakten peta in HD'n bakom panelen och ta ut kabeln precis vid kontakten. Lindade in HD'n i tunn skumgummi för att undvka skrammel. Mycket diskret.

Inga problem med BT-kopplingen. När man stänger bilen och därmed HD'n så stängs även GPS'en utan att den är ansluten med kabel.

Emiljonsson7: hur får du fram fler parametrar än de 5 mätarna som dök upp som standard (motorbelastning, rpm, insugtemp, insugtryck och kyltemp)?

Återkommer med fler intryck då jag prövat mer.

/awwd
AWWD skrev:Nu har jag också provat Garmin 1310T + Ecouroute HD. Enkel installation. Lyckades genom att lossa skruven i panelen vid ODBII-kontakten peta in HD'n bakom panelen och ta ut kabeln precis vid kontakten. Lindade in HD'n i tunn skumgummi för att undvka skrammel. Mycket diskret.

Inga problem med BT-kopplingen. När man stänger bilen och därmed HD'n så stängs även GPS'en utan att den är ansluten med kabel.

Emiljonsson7: hur får du fram fler parametrar än de 5 mätarna som dök upp som standard (motorbelastning, rpm, insugtemp, insugtryck och kyltemp)?

Återkommer med fler intryck då jag prövat mer.

/awwd
Tryck på själva mätaren (på gps-displayen) så får du upp en meny för varje mätare där du kan välja mellan olika parametrar att visa. Du customizar och väljer själv vad du ex vill visa på den stora mätaren i mitten. Meddela gärna hur många och vilka parametrar du kan välja mellan. Du ser tidigare i denna tråd vilka saker jag ser i min. Det är intressant att se om det tex skiljer mellan diesel och bensin i vad som kan visas.

p.s. Bra tips kring att gömma donglen. Skall testa:)
Blir att lägga en beställning snart på en Garmin gps + Ecouroute HD. Men jag får inte min bil först i början av mars så det är ingen super panik.

Edit: Lade en beställning hos dustin på en Ecouroute HD, fanns ju inte på lager så får se när man får den.
Fick hem min ELM327 med posten i dag som jag köpte på Ebay i söndags kväll... :D
Ska ta och prova den i morgon och se om det funkar.
Tartryffel skrev:
NordmanV8 skrev:Jag är på på ett gruppköp av OBD-dongel till iPhone 4.
Har redan tankat ner REV-appen.... :roll:
Jag är också på!
Ja det låter intressant, men var kan man köpa sådana??
Emiljonsson7,
jag satt igår och läste angående vilka parameterar som ingår i standarden för OBD. Och där finns till min glädje alkoholhalten. Har du hittat den parametern i din GPS? Det kanske går att lägga in en ny sk PID? Om jag inte missminner mig har du en Symbiantelefon (E51) och där finns ett program som heter OBDScope som verkar hyffsat kunnigt. Där kan man lägga in nya PIDar.

OBD Command: 0152
Equation: A*100/255
Unit: %

Detta är även beskrivet i manualen. Programmet finns på http://www.obdscope.com.

Testa gärna om du lyckas läsa ur etanolhalten i bränslet.

Torque för Android verkar inte ha etanolhaltparametern och det finns heller inget stöd att lägga in nya PIDar. Kanske klarar betalversionen detta?
Senast redigerad av 1 MattiasD, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 16

Jag provkörde och provsatt en hel hög […]

Solenoid b4b

Glapp kan vara så enkelt som en dålig […]

XC60 T8 Polestar Engineered MY21 och nyare har en […]

Kod: ECM-720A Definition: Startspärrkommunika[…]