Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Grymt svårt att "gissa" hur mycket kräm det finns kvar i ett batteri och om det räcker till att starta med bara spänningen som mätvärde, speciellt när du inte vet exakt vilka data batteriet har.

Det är ju enklare i tex en telefon/kamera där du ofta integrerar batteriet med själva övervakningen till en enhet.

I båten har jag en perfekt lösning med dubbla batterier som laddas parallelt men ett används för start och det andra för förbrukningen, då vet man att man alltid har ett fullt batteri med full kräm för att starta enkelt.
av AndS
Att tänka på är att ett batteries förmåga att ta till sig laddning försämras med låga temperaturer och även dess förmåga att avge den mängd ström som behövs vid start av motor. Så det är en hel del parametrar som man måste ta hänsyn till.
Men åter igen, behöver man ladda en gång i veckan har man något problem med bilen.
Användarvisningsbild
av Variosboy
AndS:
Att man blir tvungen att ladda en gång i veckan behöver ju inte ha ett skit å göra med att det är fel på bilen.
Har man värmaren på innan varje åkning, och åker någon Km eller två varje dag så räcker det ju inte till å ladda batteriet.

dieselanddust:
Att man får reda på hur lång tid värmare gått är väl inte alls fel!? Menar du att det hade varit bättre om den helt enkelt hade stängt av/vägrat starta värmaren bara för att bilen "gissar" att du inte kommer att köra tillräckligt länge efter start??
Dessutom står det ju klart och tydligt i bruksanvisningen att man ska köra lika länge som värmaren varit på varje gång.

VolvoB20:
Två batteriet med skiljediod/relä löser ju bara problemet med att du alltid kan starta bilen, vilket i och för sig är det viktigaste. Däremot måste du ju ändå underhållsladda eller köra bilen tillräckligt efter varje gång, annars blir det ju tomt i batteriet till värmaren till slut i alla fall..
av Cox
Enklast är ju att underhållsladda batteriet om man åker kortare sträckor. Jag har motorvärmare elektrisk samt monterat på en calixladdare. Pluggar i detta när jag jobbar kör dieselvärmaren flera timmar varje kväll då jag är ute där det inte finns el. Har aldrig problem med att det inte finns ström i bilen. Mycket enkel och smidig lösning och kostar inte mycket heller 1100 kr gav jag för ´laddaren. Visst Cteks laddare är billigare men ett himla bök att hålla på med.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
AndS skrev:Att tänka på är att ett batteries förmåga att ta till sig laddning försämras med låga temperaturer och även dess förmåga att avge den mängd ström som behövs vid start av motor. Så det är en hel del parametrar som man måste ta hänsyn till.
Men åter igen, behöver man ladda en gång i veckan har man något problem med bilen.
Det var ju en enorm fördel på V70N där batteriet satt "innomhus" i bilen, det slapp bli stenfruset i kylan och sönderstekt i sommarvärmen under huven när motorn är igång.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Variosboy skrev:VolvoB20:
Två batteriet med skiljediod/relä löser ju bara problemet med att du alltid kan starta bilen, vilket i och för sig är det viktigaste. Däremot måste du ju ändå underhållsladda eller köra bilen tillräckligt efter varje gång, annars blir det ju tomt i batteriet till värmaren till slut i alla fall..
Visst men du kan ju ha 2 helt olika batterier, ett bra startbatteri med många CCA, och ett bra förbrukarbatteri som tål djupurladdningar.

Om då bilen statar garanterat är ju bara att köra på tomgång ett bra tag så laddar du upp alla om du inte har lyxen men tillgång till eluttag..
Hur snabbt laddar generatorn ett batteri? Jag läste någonstans att de flesta batterier ligger på 50-70% laddning under normala förhållanden. Beror det på att de flesta inte kör längre än kanske 15-30 min och batterier inte hinner maxas?

Samtidigt har jag erfarenhet av att ett tidigare tomt batteri kan starta en motor bara efter 10min körning.

Någon som är insatt i detta?
Användarvisningsbild
av kave
Mycket snack om mobilbatterier etc. Ett bilbatteri har inget som helst gemensamt med ett modernt biltelefonbatteri.
Ett bilbatteri som djupurladdas rejält, som det gör om man inte kan starta motorn, slits extremt mycket av detta. Oavsett om det är 5 månader gammalt så skulle det kunna vara rejält nerslitet om det laddats ur ordentligt ett par gånger. Det tråkiga är då att det enligt min mening är klantigt skriven programvara som tillåter detta.
Programvaran borde mäta spänningen och vid minsta tvekan stänga av dieselvärmaren.
Användarvisningsbild
av kave
När min bil var strömlös och den startats med startkablar så räckte 3 minuter på tomgång för att ladda batteriet tillräckligt för en andra start. Så det går fort uppåt i början.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
kave skrev:Mycket snack om mobilbatterier etc. Ett bilbatteri har inget som helst gemensamt med ett modernt biltelefonbatteri.
Ett bilbatteri som djupurladdas rejält, som det gör om man inte kan starta motorn, slits extremt mycket av detta. Oavsett om det är 5 månader gammalt så skulle det kunna vara rejält nerslitet om det laddats ur ordentligt ett par gånger. Det tråkiga är då att det enligt min mening är klantigt skriven programvara som tillåter detta.
Programvaran borde mäta spänningen och vid minsta tvekan stänga av dieselvärmaren.
Det är skillnad på batteri och batteri.

-Ett startbatter är extremt bra på att leverera stor startström även vid låg temperatur, därmeot tar det enormt med stryk av en djupurladdning.

-Ett förbrukarbatteri tål mycket djupurladding avsevärt mcyket bättre men är istället sämre på att leverera stora startstömmar vid låg temp.

Dessutom kan du inte avgöra på spänningen enbart om det finns nog ström kvar för att starta då du bara ligger med en låg last från värmaren tex som bara drar ca 2A.

Ett äldre batteri kan hålla spänningen länge om du bara tar ut 2A men försöker du starta rasar spänninegn direkt då du drar 200A.

Om du vet exakt vilket batteri du har och du vet att batteriet är nytt och oslitet då kan du avgöra bara via spänningen hur mycket kräm det är kvar.

Är batteriet inte sprillans nytt räcker inte spänningen för att avgöra.

Att jag tog upp tex mobil/kamerabatterier var för att där stoppar man in elektroniken som avgör hur mycket det är kvar direkt inuti batteriet, den kan då ta hänsyn till batteriets slitage/status också.

Det skulle man ju kunna göra även på ett bilbatteri
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 15
Tjuvström V70 2005

Såg ruggigt trångt ut. Men det m&ar[…]

Ersättningsbakluckeljus V90XC 2018

Byta lampan på bakluckan är skitlä[…]