Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av P1800
ZizzoZ skrev:Va på en långtur med nya bilen i lördags.. 4 Vuxna personer + fullt bagage. 120 - 140 Km/h i ca 45 mil + 3 stopp längs med vägen Pga gravid kvinna i bilen :P.. Men Iaf. Färddatorn sa 6.8l / 100km. Vid pumpen mätte jag upp 6.66l/100km. Det tyckte jag va j*vligt bra. Jag har manuell låda och bilen har nu rullat totalt 155 mil.

Men dock ska jag nämna!! Andra gången jag tankade fullt (första gången jag såg min faktiska förbrukning) så höll jag på att dö. 9.38l/100km vid pumpen! Mycket dieselvärmare då och även ingen ecco driving :twisted:
Första rapporten jag kan påminna mig om att färddatorn skulle visa mera än tankad / beräknad förbrukning. Kan det vara så att du lyckades fylla bilen onormalt mycket den gången då du kom fram till smått ohyggliga 9,38?

Just nu ligger min 2,4d -10 man / Polestar på 5,7 på färdatorn, vilket förmodligen ger 6,5-7,0 vid tankning lite beroende på hur mycket värmaren dragit. Körsträckan är 250 km landsväg och 310 km till och från jobbet, 10km enkel väg.

Min erfarenhet är att förbrukningen ökar rejält när man kör i motorvägsfart. Luftmotståndet är nog inte obetydliga på dessa vagnar...
av Enzo
svendufva skrev:Jag fattar inte vilka ofattbart låga förbrukningar vissa har. Har inte kommit under litern med min ännu trots försiktig körning. 0,71 blandat? Jo möjligen om blandad körning är 90 km/t på landsväg.
Nej knappast, mycket körning på Huddingevägen mellan södermalm och HS, så visst, mkt snabbare än 90 går det inte där. Sedan är det en del motorväg och visst, jag kör sällan över 130-140 där (rädd om lappen) och lite ren stadstrafik.

Ligger du konstant över litern har du antingen allvarliga fel på bilen eller din körstil.

Jag blir sällan omkörd men kan köra mjukt och smidigt. Då räntar en diesel bra.

Men ska sanningen fram så ligger frugan några centiliter över mig, men hon trycker lite hårdare (i onödan) på gasen i acc, och då drar ju turbodieslar mer ...

Men för att kommentera din förbrukning, konstant över liten med en D5??? Trots försiktig körning??? :-O)

Nåt stämmer ju inte.
Användarvisningsbild
av Variosboy
svendufva skrev:Jag fattar inte vilka ofattbart låga förbrukningar vissa har. Har inte kommit under litern med min ännu trots försiktig körning. 0,71 blandat? Jo möjligen om blandad körning är 90 km/t på landsväg.
Nu har ju jag en "gammal" 2.4D som med dagens mått mätt är ganska törstig, och trots att jag kör hetsigt, mestadels i stan (Brukar ha en medehastighet på 45km/h enligt färddatorn) Så har ja aldrig varit över litern! Som mest (utan släp) har jag legat på 0,87l/mil på färddatorn, lägger jag då på en dl för bränslevärmaren och felvisning så kommer jag knappt upp till litern.. Så något måste vara fel med din bil eller körning.

Kör varannan helg samma strecka (12 mil) där det varierar mellan 90 och 110 (mestadels 100) så ser det ut såhär:

Kör jag prick på hastighetsbegränsningarna med farthållaren så har jag legat mellan 0,57 och 0,63.
Kör jag som man vanligen gör, kanske +10/15 km/h så hamnar jag istället på mellan 0,63 och 0,67.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
len skrev: Sedan förstår jag inte riktigt vad du menar att man offrar ekonomi, lock-up och prestanda för att få komfort?
Min erfarenhet är att man har komfort och ekonomi (vad man nu får med den lådan) och att lock-up alltid går in snabbt! Men för att få prestanda/effekt får man trycka till på gasen (och ökad förbrukning..). Men jag kör mest landsväg och tycker den är ok...Svarar när jag gasar och växlar snabbt upp på jämn motorvägskörning :mrgreen:
Jag hävdar att du kan inte skriva ett styrprogram som är optimalt, du måste välja.

1. Optimal prestanda = höga vartal, hårda växlingar, tidiga nedväxlingar bara man släpper gasen tex (Fort går det, men bekvämt och ekonomisk nä.)

2. Optimal ekonomi = låga varv, hårda växlingar,lås lock-up tidigt även om det vibrerar lite, växla upp tidgigt och ned sent (snålt går det men inte snabbt eller bekvämt)

3. Optimalt bekvämt, medlöga varvtal, ingen segdragning, inga tokvarv. lås-lockup sent för att unvika vibrationer eller ryck. (bekvämt är det, men varken snålt eller snabbt.)

Idealet är ju om det finns en knapp där man väljer mode Sport/Normal/Ekonomi så blir alla glada och nöjda. Att lådan ska "gissa" verkar ju inte göra någon glad,
av svendufva
Enzo skrev:
Nej knappast, mycket körning på Huddingevägen mellan södermalm och HS, så visst, mkt snabbare än 90 går det inte där. Sedan är det en del motorväg och visst, jag kör sällan över 130-140 där (rädd om lappen) och lite ren stadstrafik.

Ligger du konstant över litern har du antingen allvarliga fel på bilen eller din körstil.

Men ska sanningen fram så ligger frugan några centiliter över mig, men hon trycker lite hårdare (i onödan) på gasen i acc, och då drar ju turbodieslar mer ...

Men för att kommentera din förbrukning, konstant över liten med en D5??? Trots försiktig körning??? :-O)

Nåt stämmer ju inte.
Nja, körstilen? Min XC90 2,5T drog på motsvarande sträckor och ev lite hårdare körning än D5:an mellan 1,2-1,25 vilket jag tyckte var bra. När en mindre, nyare bil med diesel bara drar 2 dl mindre är det inte lika kul.
Fel på bilen? Inte enl Volvo i.a.f.
Det som förstör är tror jag är automatlådan och då jag mest bara kör kortare sträckor och det har varit kallt så blir ju motorn aldrig varm samt att extravärmaren går. Det skiljer över DL/mil mellan färddator och uppmätt.
av Steff 99
Att bilen drar en liter milen beror som du skriver att du kör korta sträckor, det spelar ingen roll vilken bil eller motor du har så är det den typen av körningen som slukar mest bränsle.
Kolla förbrukningen när motorn är varm och under en längre körsträcka, först då kan du se om det är onormalt eller inte.

Sedan måste du också ta hänsyn till om det är kallt ute om värmaren är igång , m.m.
AWD och aut kostar, skall man ha en snålvariant skall du välja en annan typ av bil.
av Enzo
svendufva skrev:
Enzo skrev:

Nåt stämmer ju inte.
Nja, körstilen? Min XC90 2,5T drog på motsvarande sträckor och ev lite hårdare körning än D5:an mellan 1,2-1,25 vilket jag tyckte var bra. När en mindre, nyare bil med diesel bara drar 2 dl mindre är det inte lika kul.
Fel på bilen? Inte enl Volvo i.a.f.
Det som förstör är tror jag är automatlådan och då jag mest bara kör kortare sträckor och det har varit kallt så blir ju motorn aldrig varm samt att extravärmaren går. Det skiljer över DL/mil mellan färddator och uppmätt.
Ja, men då är ju din körning inte direkt representativ. Jag kom inte över litern ens med en båttrailer bakom bilen. (landsväg).
Användarvisningsbild
av Guru
HenrikM skrev:Jag har nu kört snart 300 mil med min V70 D3, både med 18" fälgar och standard 16" friktionshjul. Har kört landsväg ca 40 mil och 30 mil motorväg på denna tank. Den går inte ner 1 mm från 6.8l/100 km. Volvo deklarerar med automat 0.6l milen blandad körning och landsväg 0.48. Med andra ord borde det ju stå ca 1 dl mindre i färddatorn. Vad är fel, har kört bilen som en liten ängel för att se hur lågt förbrukningen går!!??
Ingenting är fel. Det Volvo deklarerar är vad bilen drar i EU-cykeln enligt gällande regelverk för hur testet genomförs. Det har ingenting med verkligheten att göra! Det finns inte ens en teoretisk chans att du ska nå de deklarerade siffrorna men så är det. Man kan tycka vad man vill om det testet, det enda du egentligen kan ha det till är att jämföra olika varianter av samma bil mot varandra i EU-cykeln. Olika tillverkare genomför testet på sitt sätt. Det finns regler men även utrymme för olika testförfarande, typ. D3 och D5 kanske har samma siffror i EU-cykeln men förmodligen inte i verkligheten. Inget konstigt i det. Snarare tvärt om, att en 2.0l singelturbo skulle dra samma som en 2.4 dubbelturbo är högst otroligt.
av Matzz
Har kört ett år med min v70 2.4d 175 hk -10 manuell , den har under 2900 mil dragit 0,61 l per mil uppmätt förbrukning, och ja datorn visar mindre, det är blandad körning för mig ,3.5 mil till jobbet mycket diselvärmare men laglig körning mest , ingen släpkörning. Jag kör i norrbotten så det är inga storstäder här direkt....
Användarvisningsbild
av len
VolvoB20 skrev:Jag hävdar att du kan inte skriva ett styrprogram som är optimalt, du måste välja.

1. Optimal prestanda = höga vartal, hårda växlingar, tidiga nedväxlingar bara man släpper gasen tex (Fort går det, men bekvämt och ekonomisk nä.)

2. Optimal ekonomi = låga varv, hårda växlingar,lås lock-up tidigt även om det vibrerar lite, växla upp tidgigt och ned sent (snålt går det men inte snabbt eller bekvämt)

3. Optimalt bekvämt, medlöga varvtal, ingen segdragning, inga tokvarv. lås-lockup sent för att unvika vibrationer eller ryck. (bekvämt är det, men varken snålt eller snabbt.)

Idealet är ju om det finns en knapp där man väljer mode Sport/Normal/Ekonomi så blir alla glada och nöjda. Att lådan ska "gissa" verkar ju inte göra någon glad,
Automatlådan idag är adaptiv dvs inget fast program. Det fanns på de gamla typerna, innan elektroniken. Lådan vänjer lite vid din körstil. Fortfarande känner den av tryckförändringar, men i kombination med hastighet, gaspedalens läge etc. väljer den hur den ska köra. Och optimalt vid fullgas, ”omöjligt” växla effektivare än lådans elektronik gör ( fast med manuell låda har du ju mer effekt!). Sedan finns givetvis olika program på dyra bilar, som i sportläge går längre på växlarna. Men detta innebär inte att den går effektivare! Normalt är det i kombination med olika chassi-inställningar som kostar lite extra.
Största nackdelen med Volvolådan är att den tänker länge vid liten hastighetsökning dvs det händer inget under 1 sekund (som är en evighet i rondellen). Detta för att skona drivlinan, men jag tycker inte om det.
Sedan är det svårt att optimera effekt vid normal körning. Det är ju mest vid gasen i botten du får full effekt. På motorvägen optimeras säkert ekonomi och komfort??
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5