- tis 23 nov 2010, 23:30
#469336
Just nu ligger min 2,4d -10 man / Polestar på 5,7 på färdatorn, vilket förmodligen ger 6,5-7,0 vid tankning lite beroende på hur mycket värmaren dragit. Körsträckan är 250 km landsväg och 310 km till och från jobbet, 10km enkel väg.
Min erfarenhet är att förbrukningen ökar rejält när man kör i motorvägsfart. Luftmotståndet är nog inte obetydliga på dessa vagnar...
ZizzoZ skrev:Va på en långtur med nya bilen i lördags.. 4 Vuxna personer + fullt bagage. 120 - 140 Km/h i ca 45 mil + 3 stopp längs med vägen Pga gravid kvinna i bilenFörsta rapporten jag kan påminna mig om att färddatorn skulle visa mera än tankad / beräknad förbrukning. Kan det vara så att du lyckades fylla bilen onormalt mycket den gången då du kom fram till smått ohyggliga 9,38?.. Men Iaf. Färddatorn sa 6.8l / 100km. Vid pumpen mätte jag upp 6.66l/100km. Det tyckte jag va j*vligt bra. Jag har manuell låda och bilen har nu rullat totalt 155 mil.
Men dock ska jag nämna!! Andra gången jag tankade fullt (första gången jag såg min faktiska förbrukning) så höll jag på att dö. 9.38l/100km vid pumpen! Mycket dieselvärmare då och även ingen ecco driving :twisted:
Just nu ligger min 2,4d -10 man / Polestar på 5,7 på färdatorn, vilket förmodligen ger 6,5-7,0 vid tankning lite beroende på hur mycket värmaren dragit. Körsträckan är 250 km landsväg och 310 km till och från jobbet, 10km enkel väg.
Min erfarenhet är att förbrukningen ökar rejält när man kör i motorvägsfart. Luftmotståndet är nog inte obetydliga på dessa vagnar...
P1800
Hobbybilar: 1800S -64, 1800ES -72, 144GL -74, 262c Bertone -79, 780 Bertone-87 http://www.garaget.org/p1800-64/cars
Bruksbilar: V70N 140hk -02, V70II 2,4d Polestar -10
Hobbybilar: 1800S -64, 1800ES -72, 144GL -74, 262c Bertone -79, 780 Bertone-87 http://www.garaget.org/p1800-64/cars
Bruksbilar: V70N 140hk -02, V70II 2,4d Polestar -10