Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lobbysleeper
lämnar klimatdebatten därhän för tillfället och meddelar att andra tankningen just gjorts.

1,39L/mil E85 (14,1L/mil enligt färddator). 225/55-17 + aut i vinterväglag och minusgrader.
Ganska lugn blandad sthlms-körning med några enstaka snabb-accelerationer.

Eller jo, DrY > bra sagt!
Senast redigerad av 1 lobbysleeper, redigerad totalt 0 gånger.
av MW76
Men - är det inte värt nånting att en etanolbil släpper ut hälften så mycket klimatgaser som en dieselbil??

Jag har lite svårt att fatta prioriteringarna. Många är beredda att slänga ut flera hundra tusen på en ny bil - pengar som de aldrig får igen - men är löjligt småsnåla med bränslet. Då är det plötsligt skitviktigt med en 50-öring hit eller dit.

Eller se det så här: varför är det helt OK att betala 2 kr mer för en liter kravmjölk, men inte 1 kr mer per mil för etanolkörning? För de flesta handlar det om en femma eller i värsta fall en tia om dan - det får du inte ens en kvällstidning för!

Berätta - gärna i saklig ton - för jag fattar faktiskt inte hur man tänker. Varför får det inte kosta något? - när alla andra mervärden får kosta ganska mycket.[/quote]

För mig skiljer det upp emot 2000kr/mån i bränslekost..(se mitt tidigare inlägg) samtidigt som vi kan åka en modern säker bil
av DrY
MW76 skrev: För mig skiljer det upp emot 2000kr/mån i bränslekost..(se mitt tidigare inlägg) samtidigt som vi kan åka en modern säker bil
Nähä - kör du 630 mil i månaden? OK - då ska du nog ha en diesel.
Men alla andra som kör lite mer normala sträckor? (snittbilen kör 1400 mil om året - så drygt 100 mil i månaden)
av Arese
Enzo skrev:
Arese skrev: Min fru har tidigare haft V70II 2,5FT -09 samt en 2,4d -10, bägge manuella. Så vi har ganska bra koll på skillnaden i förbrukning på diesel och E85 för dessa modeller under våra förutsättningar. FT:n drog i snitt ca 1,2 l E85 per mil och dieseln låg på lite drygt 0,7 l/mil. Detta är då nästan enbart landsvägskörning i lite högre tempo. Skillnaden kokar ner till ca 1,50 kr/mil i ren drivmedelskostnad. Beaktar man sedan skillnaden i inköpspris, skatt, förmånsvärde, avdragsmöjligheter i deklarationen osv så måste man köra bra många mil för att dieseln ska vara lönsam rent ekonomiskt. Den blir aldrig lika snabb, komfortabel eller får samma "premium-feel" som FT:n dock...

Läser här att det finns några styrcken som tycker att 2,4d -10 är en snål motor men vår erfarenhet är att vår nya XC60 D5 bara vill ha ca 6-7 cl mer per mil trots aut, awd och mer högbyggd kaross....

Mvh
Arese
Ja som du själv skriver, bränsleekonomin blir bättre med en diesel. I synnerhet ju nyare de är.

På vilket sätt skulle en diesel inte kunna vara lika snabb som en FT? Premiumkänslan är objektiv och ska väl lämnas därhän. För mig är FT en snikbil/dussinbil och är inte alls lika exklusiv som en XC t.ex.

Idag går väl dessutom D5an fortare än en FT. ;)
Visst har diesel lägre bränslekostnader, som jag redogjorde för var den för oss ca 1,50 kr per mil. Du får köra ganska många mil innan du har sparat in 50k högre inköpspris på en D5 :D

För att konstatera att en FT är piggare än en D5 räcker det att läsa i broschyren...

Vad som är premium kan man säkert ha olika uppfattningar om. Jag tycker att FT:n i detta hänseende har en fördel i sin jämnare gång, mindre vibrationer, trevligare ljud samt mer harmonisk kraftutveckling som totalt sett gör att hela bilen känns mer påkostad. Enda fördelen med diesel som jag ser är att den i vissa lägen kan uppfattas som mer kraftfull vid vissa "in-gear acceleration" situation. När du verkligen behöver snabb acceleration som vid en omkörningen eller när du ska busa på din kurviga favoritsträcka (händer säkert inte så sällan i en V70) så är ju FT:n avsevärt rappare.

För övrigt har vi nu en XC60 R-Design och jag kan direkt säga att den på intet sätt känns mer premium än våra tidgare V70II Summum undantaget att awd ger mindre ryck i ratten.

Mvh
Arese
av MW76
DrY skrev:
MW76 skrev: För mig skiljer det upp emot 2000kr/mån i bränslekost..(se mitt tidigare inlägg) samtidigt som vi kan åka en modern säker bil
Men alla andra som kör lite mer normala sträckor? (snittbilen kör 1400 mil om året - så drygt 100 mil i månaden)
100 mil/mån. Då förstår jag att du inte förstår..... :wink:(-det goa med dieselmotorn)
Användarvisningsbild
av Racetwin2
MW76 skrev:
DrY skrev:
100 mil/mån. Då förstår jag att du inte förstår..... :wink:(-det goa med dieselmotorn)
Que???

Du måste köra ENORMT mycket MW76 om du skall ha 2.000 kr LÄGRE bränslekostnad per månad med Diesel jämfört med E85. Jag kör 3.000 mil per år och ligger på mellan 2000 och 2500 kr TOTALT per månad.

Med OK:s priser så kostar en mil i en 2,5FT idag 11,98 (1,2l/mil). Samma sak för diesel blir 10,15 kr/mil (0,75l/mil)
Skillnaden är 1,83 kr/mil. Om du sparar 2000 kr/månad så innebär det att du kör 2000/1,83=1100 mil per månad. taxi??? Då fattar jag att du kör diesel men det är inte många som kör så långt per månad så det är du ganska ensam om ;)

Men bränslediskussioner blir ganska meningslösa för alla får olika totalkostnader. Och vi använder alla bilen på olika sätt och där är användningsområdet, årlig körsträcka, Tjänstebil eller ej, Miljöbilsavdrag eller ej saker som spelar in så det går aldrig att jämföre en person till en annan om man nu inte lever identiska liv:)
av MW76
1,2 i snitt för ft känns lite optimistiskt....häng sedan ngt tungt på kroken....
Ingen taxi..he he ok jag var lite fel ute om man pratar pump-pris... :wink:
av Sundance
Jag har nu kört en nästan full tank etanol med 2.5FT med riktig usla förutsättningar.
Bara stads körning. Många kallstarter. Genomsnittlig körsträcka varje gång ca 5km.
totalt 35 mil. Ingen motorvärmare, bra tryck på gasen (nåja, så gott jag kunnat i halkan)
Förbrukning vid pump: 1,54 L/mil
av sandberg
Efter 3 tankningar snittar jag 1,35 liter milen. Väldigt blandade körningar, många korta körningar, några längre. Använder motorvärmare.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Arese skrev: Du får köra ganska många mil innan du har sparat in 50k högre inköpspris på en D5 :D
Det kallas högre andrahandsvärde! = inget man måste tjäna in.. :wink:

För övrigt skiljer det inte 50k, utan 37k, och i det priset får man för övrigt får en dieselvärmare också.. = en riktig skillnad på ca 17000:-, men okey, vi säger 22000:- så kan man utrusta D5:an med elektrisk motorvärmare, för det ingår väl i FT:n, eller!?!? (minns inte)
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 14

Hittade faktiskt en workaround på nätet[…]

Du kan ta bort värmaren men måste d&ari[…]

... Vad köpte du för generator ... :-)[…]

Nästa elbil från Volvo?

Det ska bli mycket intressant att se hur insidan s[…]