Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Svinge
Bytte upp mig från V70 2002 till V70 2011 för ett tag sedan. Den gamla bilen hade fin justering av stolen för bästa ergonomi under många långa sköna mil. Min son klagade på att han inte hittade justeringen i nya bilen. På förarsidan går det förutom att pumpa stolen upp och ner även att vinkla sittdynan med spak i framkant. Letade länge utan att hitta funktionen på passagerarstolen. Jag häpnar när jag läser här på forumet att funktionen saknas! Har provat åka några mil i passagerarstolen och konstaterar för egen del att den måste höjas i framkant för att passa mig. De långa sköna semestermilen blir lätt en pina om man saknar rätt stöd för låren. Ergonomi bygger också på att man ska kunna variera sittställningen så att den inte blir statisk. Jag tänker på möjligheterna i en kontorsstol. Volvo har ju varit kända för sina ergonomiska stolar tidigare. Det är mycket lågt av Volvo att snika in på detta sätt!
Detta för tankarna till tiden då t ex elvärme var förarens privilegium medan passageraren var mindre värd som individ och fick frysa om rumpan. Jag minns att jag tyckte det var skrattretande redan då. Nu har man alltså halkat ner dit igen. Och detta i ett tidevarv när konkurrenterna späckar med finesser även i lågprisklasserna. Skäms Volvo!
Min 2012:a har inte heller någon spak, men däremot elmanövrering av sätet även på passagerarsidan. Men motorerna kan man höja/sänka sätet i både fram- och bakkant, efter behag.
Användarvisningsbild
av mikethebik
apersson850 skrev:Min 2012:a har inte heller någon spak, men däremot elmanövrering av sätet även på passagerarsidan. Men motorerna kan man höja/sänka sätet i både fram- och bakkant, efter behag.
Har efter att ha suttit som passagerare konstaterat att vår 2011 XC70 saknar höjdjustering i framkant :( , inte bra då jag saknar möjligheten efter att haft den i tidigare modell. Finns kablaget fördraget, och om det gör det, funkar det rakt av att byta om jag råkar hitta en elmanövrerad stol med samma klädsel? Har inte behov av minne för stolen.

Mike
Användarvisningsbild
av mikethebik
Så är det antagligen, men det besvarar inte min fråga, finns elförsörjningen i det befintliga kablaget till stolen så att det i så fall är "plug and play"?

Mike
Användarvisningsbild
av mikethebik
mikethebik skrev:
apersson850 skrev:Min 2012:a har inte heller någon spak, men däremot elmanövrering av sätet även på passagerarsidan. Men motorerna kan man höja/sänka sätet i både fram- och bakkant, efter behag.
Har efter att ha suttit som passagerare konstaterat att vår 2011 XC70 saknar höjdjustering i framkant :( , inte bra då jag saknar möjligheten efter att haft den i tidigare modell. Finns kablaget fördraget, och om det gör det, funkar det rakt av att byta om jag råkar hitta en elmanövrerad stol med samma klädsel? Har inte behov av minne för stolen.

Mike
Försöker igen, vet någon om kablaget/elförsörjningen finns för att bara plugga in en elstol? Är väl bara i så fall att sätta i en säkring och det ska funka utan övrigt mankemang.

Mike
Jag vet inte, men du får kolla om kontaktdon 74/31 finns i din bil. Ett 20-poligt don där inte mycket är använt till den sida som inte har minnesfunktion för stolen. Donet är likadant om man har elstol med minnesfunktion på förarsidan, men då är fler poler använda.
Ok, tack, blir till att kolla och se vilken/vilka kontakter som saknar anslutning i stolen men som ger spänning till motsvarande kontakt i härvan.

Mike
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Sista bilden är en titt ner i cylinder #3. En[…]

Någon som hittat någon vettig lös[…]

Och det skulle då orsaka knarr vid svän[…]

1 liter på 75 mil låter ju inget vidar[…]