- ons 07 jul 2010, 18:47
Självklart slår det på de pengar jag får ut, Eftersom diesel har högre fordonsskatt så kommer det att slå både på förmånsvärde och bruttoavdrag. Dessutom så får man mindre i bränleersätting för dieseln.
Blir så trött på alla som tror att förmåns/tjänstebil är gratis, jag pyntar cirka 5000 i månaden för tjänstebilen i skattade pengar och sedan kommer diesel och andra förbruknings saker till.
I-o-f-s är kanske 5000 + bränsle billigt för en bil per månad.
Enzo skrev:Tycker du håller grymt låg nivå Enzo.andreas_lofgren skrev:Jo, just därför kan man inte skriva "Det påverkar ju inte tjänstebilsförare"OK, men då formulerar jag om mig. Det är inte tjänstebilsföraren som direkt betalar fordonsskatten med sina skattade pengar.
Det är märkligt att du tjafsar om detta, men lämnar påståenden om att det generellt går en brytpunkt på runt 2000 mil i nämnda diskussion. Självklart är allt unikt och individuellt, en del kanske bara betalar 28 % skatt på sin bilförmån, då är det ännu billigare. En del får kanske inga löneavdrag alls, som jag, men får betala 52% på förmånen etc.
Men generellt påverkas inte en tjänstebilsförare av fordonsskatten, eftersom det är företaget (hyresmannen) som betalar den. Allt annat är ju individuellt. Rent personligt så beskattas föraren enligt skatteverkets tabeller, minus ev. rabatt upp till ett visst belopp i händelse av miljöbil.
Jag menar, en del kanske får ta diesel gratis av sin arbetsgivare, och då ska du se att de där 2000 milen kanske inte stämmer sådär skitbra heller.
Jag fattar inte varför det ständigt ska bli så jävla låg nivå här.
Självklart slår det på de pengar jag får ut, Eftersom diesel har högre fordonsskatt så kommer det att slå både på förmånsvärde och bruttoavdrag. Dessutom så får man mindre i bränleersätting för dieseln.
Blir så trött på alla som tror att förmåns/tjänstebil är gratis, jag pyntar cirka 5000 i månaden för tjänstebilen i skattade pengar och sedan kommer diesel och andra förbruknings saker till.
I-o-f-s är kanske 5000 + bränsle billigt för en bil per månad.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.