Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Enzo skrev:
andreas_lofgren skrev:Jo, just därför kan man inte skriva "Det påverkar ju inte tjänstebilsförare"
OK, men då formulerar jag om mig. Det är inte tjänstebilsföraren som direkt betalar fordonsskatten med sina skattade pengar.

Det är märkligt att du tjafsar om detta, men lämnar påståenden om att det generellt går en brytpunkt på runt 2000 mil i nämnda diskussion. Självklart är allt unikt och individuellt, en del kanske bara betalar 28 % skatt på sin bilförmån, då är det ännu billigare. En del får kanske inga löneavdrag alls, som jag, men får betala 52% på förmånen etc.

Men generellt påverkas inte en tjänstebilsförare av fordonsskatten, eftersom det är företaget (hyresmannen) som betalar den. Allt annat är ju individuellt. Rent personligt så beskattas föraren enligt skatteverkets tabeller, minus ev. rabatt upp till ett visst belopp i händelse av miljöbil.

Jag menar, en del kanske får ta diesel gratis av sin arbetsgivare, och då ska du se att de där 2000 milen kanske inte stämmer sådär skitbra heller.

Jag fattar inte varför det ständigt ska bli så jävla låg nivå här.
Tycker du håller grymt låg nivå Enzo.

Självklart slår det på de pengar jag får ut, Eftersom diesel har högre fordonsskatt så kommer det att slå både på förmånsvärde och bruttoavdrag. Dessutom så får man mindre i bränleersätting för dieseln.

Blir så trött på alla som tror att förmåns/tjänstebil är gratis, jag pyntar cirka 5000 i månaden för tjänstebilen i skattade pengar och sedan kommer diesel och andra förbruknings saker till.

I-o-f-s är kanske 5000 + bränsle billigt för en bil per månad.
av berraX
VolvoB20 skrev:
berraX skrev:När jag provkörde D3:an var det en fördröjning på ca 2-3sek när man tryckte "plattan i mattan" innan motorns svarade. Är detta vanligt för D3:an?
Titta på din sekundvisare, 2-3 sekunder är en evighet och så lång är inte turbo-lag. Det mycket kortare tid men kan vara irriterande innan man vant sig.

När man kört ett tag tänker man inte alls på det utan möter upp med gasen en halv sekund tidigare så märks det inte alls,
Du har rätt där. Det var första gången för mig att köra D3:an och då endast en kort stund. Provkörde den idag igen och upplevelsen blev en helt annan då jag lärde mig hantera gasen och det enorma vridet som kommer :-) Har ju alltid kört bensinare och det är ju lite skillnad. Vad gäller min tidigare inlägg om bränsleförbrukning på 2.5FT så blir man ju glatt överraskad att man utan några som helst problem kör med en förbrukning enligt spec (tom lägre) med D3:an. D3:an verkar ju vara helt okänslig för körstil och hastighet. Körde 110km/h med en förbrukning på 0,6l/mil när jag ökade till 140km/h var förbrukningen SAMMA :shock: . Vilken skillnad mot 2.5FT. Där drog förbrukningen iväg direkt bara nuddade gaspedalen. Fattar inte hur ni kan köra den så snålt. Måste ju vara något som skiljer kanske kör ni manuellt och inte med automat? Inte vet jag men det var i stort sätt samma bilar på jag provkörde med olika motorer.

Har nog blivit diselfrälst... Många säger att det är skillnad på 163hk och 231hk och det är det ju naturligtvis men vad spelar det gör roll när man ändå kör en familjekombi. Så länge inte bilen känns tung, trött och seg. Men jag har förstått att 163 disel hk inte är samma sak som 163hk för en bensinare. :D
Användarvisningsbild
av Racetwin2
berraX skrev:
VolvoB20 skrev:
berraX skrev:När jag provkörde D3:an var det en fördröjning på ca 2-3sek när man tryckte "plattan i mattan" innan motorns svarade. Är detta vanligt för D3:an?
Titta på din sekundvisare, 2-3 sekunder är en evighet och så lång är inte turbo-lag. Det mycket kortare tid men kan vara irriterande innan man vant sig.

När man kört ett tag tänker man inte alls på det utan möter upp med gasen en halv sekund tidigare så märks det inte alls,
Du har rätt där. Det var första gången för mig att köra D3:an och då endast en kort stund. Provkörde den idag igen och upplevelsen blev en helt annan då jag lärde mig hantera gasen och det enorma vridet som kommer :-) Har ju alltid kört bensinare och det är ju lite skillnad. Vad gäller min tidigare inlägg om bränsleförbrukning på 2.5FT så blir man ju glatt överraskad att man utan några som helst problem kör med en förbrukning enligt spec (tom lägre) med D3:an. D3:an verkar ju vara helt okänslig för körstil och hastighet. Körde 110km/h med en förbrukning på 0,6l/mil när jag ökade till 140km/h var förbrukningen SAMMA :shock: . Vilken skillnad mot 2.5FT. Där drog förbrukningen iväg direkt bara nuddade gaspedalen. Fattar inte hur ni kan köra den så snålt. Måste ju vara något som skiljer kanske kör ni manuellt och inte med automat? Inte vet jag men det var i stort sätt samma bilar på jag provkörde med olika motorer.

Har nog blivit diselfrälst... Många säger att det är skillnad på 163hk och 231hk och det är det ju naturligtvis men vad spelar det gör roll när man ändå kör en familjekombi. Så länge inte bilen känns tung, trött och seg. Men jag har förstått att 163 disel hk inte är samma sak som 163hk för en bensinare. :D
Ja, jag kör 2,5FT med den nya manuella lådan (från MY10-). Därav förbrukningen. Den har en femma som är som den gamla sjätte växeln och en sexa som är en ren överväxel. Men den har så himla fint register och vrid så den klarar av överväxeln utan problem. Och ja, automat och bensinare är ingen hit. Jag har alltid förordat automatlådor för dieslar för att de har smalare register och massivt vrid från mycket låga varv. Automat för 2,5FT är nog rena katastrofen då förbrukningen sticker snabbt med ökande varvtal. Turbon jobbar ju redan från 1500 varv och automatlådan ligger nog ofta över de varven. Iaf så länge lådan inte är gått in i lockup-läge.
av joschua
berraX skrev:
VolvoB20 skrev:

Var det automat på d3:an du provkörde ? Låter ju riktigt najs att kunna ligga med hög marchfart utan att förbrukningen rasar iväg alltför mycket. Har du bestämt dig för vad du ska beställa ?
av berraX
Japp det var D3:an jag körde.. Riktigt trevlig motor till V70:n. Är det automat man är ute efter så blir valet helt klart en D3:a.
av perhall
berraX skrev:
VolvoB20 skrev:

Det där är huvet på spiken. När jag kört långa sträckor - 30-40 mil - med familjen och full packning på ÖLand och Gotland har jag legat på 0,62-0,64 verklig, då kör jag mycket lugnt i 80-85. På motorvägen i 170 drar den 1,5 ca. MY10 är ännu lite snålare./PH
av sweborn
philipsguy skrev:Det du beskriver på d3an är väl fenomenet "turbo lag" dvs att det tar en kort stund att bygga upp laddtrycket, nyaste d5 har dubbla turboaggregat för att minimera lagget. min nuvarande d5 ´08 har samma problem även om det pinnar på bra sedan... Körde du manuell eller automat?
Idag handlar det om att den elektroniska gasen segar för att spara bränsle. Turbolag är ingen sak med dagens teknik.
av joschua
Var och provkörde D3 idag med manuell låda. Tyckte att den var väldigt trevlig dock något kort register så det blir att växla en del. Enligt färddatorn så var den dessutom väldigt snål.
av Lazy
Fick låna en V70 2,5FT några dagar och den var mycket skön att köra, men den drog hutlöst med soppa (E85), hamnade på 1,3l/mil (ej från färddatorn) blandad körning ca.120mil ??:-/
av Lövet
Inget onormalt. På bensin drar den en liter milen, minst.
Min S40N T5 Geartronic AWD drog 1.3 liter milen och det är ju samma motor.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

V70 2.4 -07 B5244S får meddelande om att hal[…]

Motorproblem

Någon som haft samma?

D24tic pump

Tjena, har en 760 d24tic som fuktar runt pumpen, s[…]

Be någon annan chippa istället åt[…]