- tis 06 jul 2010, 21:54
#425083
2. Apropå D3 AWD. Max 163 hk är pga Belgien. Skattelagstiftning. Samma med alla 163-hästarsmotorer. (Liknande som Volvo, BMW m.fl. förr hade 193-hästarsmotorer pga lagstiftning. I det fallet tror jag det var Tyskland.)
3. Apropå Polestar till 2,4D MY10 och MY11. Man får bara 195 hk. Detta för att D5-köparen ska bli nöjd. Man vill inte sparka undan benen för D5-försäljningen. Men äldre bilar kan få mer effekt för de konkurrerar inte med nybilsförsäljningen.
4. Polestar är billigt i och med att garantierna gäller. Modellerna är inte konstruerade för 460 Nm och Volvo måste ju få in pengar som ska täcka upp för garantikostnaderna. Blir utfallet lågt så satsar jag en peng på att Volvo blir mindre konservativa framöver och erbjuder 450/460 Nm i serieproduktion.
billigare servicekostnader med d5 som partikelfiltret inte behöver additiv som troligen d3an behöver.1. Nej, additiv är för Peugeotmotorerna, 1,6D och 2,0D. Volvo (D3) klarar sig utan. Man har en bra motor i detta hänseende.
ní som inte vad vad en liter additv kostar skulle bara gissa.
2. Apropå D3 AWD. Max 163 hk är pga Belgien. Skattelagstiftning. Samma med alla 163-hästarsmotorer. (Liknande som Volvo, BMW m.fl. förr hade 193-hästarsmotorer pga lagstiftning. I det fallet tror jag det var Tyskland.)
3. Apropå Polestar till 2,4D MY10 och MY11. Man får bara 195 hk. Detta för att D5-köparen ska bli nöjd. Man vill inte sparka undan benen för D5-försäljningen. Men äldre bilar kan få mer effekt för de konkurrerar inte med nybilsförsäljningen.
4. Polestar är billigt i och med att garantierna gäller. Modellerna är inte konstruerade för 460 Nm och Volvo måste ju få in pengar som ska täcka upp för garantikostnaderna. Blir utfallet lågt så satsar jag en peng på att Volvo blir mindre konservativa framöver och erbjuder 450/460 Nm i serieproduktion.