Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

billigare servicekostnader med d5 som partikelfiltret inte behöver additiv som troligen d3an behöver.
ní som inte vad vad en liter additv kostar skulle bara gissa.
1. Nej, additiv är för Peugeotmotorerna, 1,6D och 2,0D. Volvo (D3) klarar sig utan. Man har en bra motor i detta hänseende.

2. Apropå D3 AWD. Max 163 hk är pga Belgien. Skattelagstiftning. Samma med alla 163-hästarsmotorer. (Liknande som Volvo, BMW m.fl. förr hade 193-hästarsmotorer pga lagstiftning. I det fallet tror jag det var Tyskland.)

3. Apropå Polestar till 2,4D MY10 och MY11. Man får bara 195 hk. Detta för att D5-köparen ska bli nöjd. Man vill inte sparka undan benen för D5-försäljningen. Men äldre bilar kan få mer effekt för de konkurrerar inte med nybilsförsäljningen.

4. Polestar är billigt i och med att garantierna gäller. Modellerna är inte konstruerade för 460 Nm och Volvo måste ju få in pengar som ska täcka upp för garantikostnaderna. Blir utfallet lågt så satsar jag en peng på att Volvo blir mindre konservativa framöver och erbjuder 450/460 Nm i serieproduktion.
perhall skrev:
Funk skrev:
VXC70 skrev:har jag fattat det rätt om d3 är femcylindrig? trodde d3 var "2,0d" med nya "namnen" som krånglar till det bra nog när det gäller dom mindre motorerna.
d2 är ju 1,6D

svara om jag tänkt rätt här nu?
D3 idag är en femcylindrig motor, 2,0 eller 2,4 beroende på om det är en FWD eller en AWD .. men kunde rent principiellt t.o.m varit en encylindrig motor bara effekten varit ungefär samma då de nya betäckningarna handlar enbart om effekt.

/Thomas
Och ännu rörigare blir det om man kollar 30-40-50-modellerna. Där är nog D3 gamla 2,0D? Och gamla D5 heter där D4 med några hk färre etc. 1,6D heter D2..PH
Som jag förstått det är D3 i C30/S40/V50 samma som i de större modellerna, dvs 2,0-liters 5-cyl men med en effekt på 150 hk.

1,6D finns fortfarande kvar som DRIVe, D2 är en omgjord variant av samma motor. D4 är precis som du säger gamla D5, dock något modifierad (sänkt effekt, sänkt förbrukning).
Tråden handlet vel om Volvo modellene XC60 og XC70 med nedtunet D5 dobbelturbomotor på diesel 2.4 og 163 hk/420 nm.
Som med Polestartrim faktisk har fulle garantier og bedre effekt enn D5(original).
Den er hele 11 100 svkr BILLIGERE med 225 hk og 460 nm.?
Som jag förstått det är D3 i C30/S40/V50 samma som i de större modellerna, dvs 2,0-liters 5-cyl men med en effekt på 150 hk.

1,6D finns fortfarande kvar som DRIVe, D2 är en omgjord variant av samma motor. D4 är precis som du säger gamla D5, dock något modifierad (sänkt effekt, sänkt förbrukning).
Rätt, förutom att även D4 i de små bilarna är på 2,0 liter femcylindrig.. och med det förbehållet att det kan ändras utan att dekalerna gör det eftersom det bara handlar om effekten i motorn...
Tråden handlet vel om Volvo modellene XC60 og XC70 med nedtunet D5 dobbelturbomotor på diesel 2.4 og 163 hk/420 nm.
Som med Polestartrim faktisk har fulle garantier og bedre effekt enn D5(original).
Den er hele 11 100 svkr BILLIGERE med 225 hk og 460 nm.?
Så rätt, tillbaka till ämnet...

/Thomas
Helt rätt megalooser.Vem vill köpa en märkesprodukt hos sin originalhandlare och sedan upptäcka att en firma som sammarbetar med i detta fall Volvo kan göra det minst lika bra och dessutom billigare med en identisk vara.Förmodligen samma kund som handlar alla reservdelar på t ex Volvo så länge han / hon får allt i en Volvo kartong även om tillbehörsaffären sidan om säljer exakt samma produkt kvalitetsmässigt utan denna Volvo kartong.Men vad annat är det att förvänta sig av ett folk som gillar att bli blåsta en dag vart fjärde år om och om igen. :D
Problemet är ju bara att Polestar inte har något trim till D3 (2,4l)

Jag vet för jag har pratat med Polestar och Brabil och Bilia ... och enligt killen på Polestar var det ytterst tveksamt att det kommer så länge Volvo säljer D5.
tunnis skrev:Problemet är ju bara att Polestar inte har något trim till D3 (2,4l)

Jag vet för jag har pratat med Polestar och Brabil och Bilia ... och enligt killen på Polestar var det ytterst tveksamt att det kommer så länge Volvo säljer D5.
Volvo har D3-awd = 2.4 liter.(163 hk-420 nm 5 syl)
Volvo har D3 =2.0 liter.(163 hk-400 nm 5 syl)
Polestar leverer ingen trim til disse, men har for 2.4D-awd(My10) samme motor som D3-awd.
Mvh Twendor
Twendor skrev:
tunnis skrev:Problemet är ju bara att Polestar inte har något trim till D3 (2,4l)

Polestar leverer ingen trim til disse, men har for 2.4D-awd(My10) samme motor som D3-awd.
Mvh Twendor
fattar jag dig rätt att polestar INTE trimmar en 2011 D3 AWD ?
nolimits skrev:Helt rätt megalooser.Vem vill köpa en märkesprodukt hos sin originalhandlare och sedan upptäcka att en firma som sammarbetar med i detta fall Volvo kan göra det minst lika bra och dessutom billigare med en identisk vara.Förmodligen samma kund som handlar alla reservdelar på t ex Volvo så länge han / hon får allt i en Volvo kartong även om tillbehörsaffären sidan om säljer exakt samma produkt kvalitetsmässigt utan denna Volvo kartong.Men vad annat är det att förvänta sig av ett folk som gillar att bli blåsta en dag vart fjärde år om och om igen. :D
Din liknelse haltar betänkligt.

Detta är inget Polestartrim utan Genuin Volvo mjukvara som Polestar återförsäljer, Annars hade volvo aldrig kunnat garatera alla EU-certifieringar, garantier, hållbarhet och emissioner.

Det får du inte om du handlar hos BSR eller tillbehörs firman, då får ju tillbehörsfirma klara alla garantier istället,
joschua skrev:
Twendor skrev:

Mvh Twendor
fattar jag dig rätt att polestar INTE trimmar en 2011 D3 AWD ?
Har ikke hørt talas om noen som har fått utført dette, ikke offisielt ennå?
Volvo vil vel selge D5àn denne gangen.
Jeg kan ha feil, men da er det i såfall bare bra :idea:
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
DEFA Power

Hej, har sökt men inte hittat. Har ni kolla p[…]

OK, jag hittade ett schema jag kunde ladda ner och[…]

Tvättat! Dock är den nog smutsig vid hem[…]