Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bilgalen
telemarksystems skrev:
Det där är ju en ganska gammal test, antagligen med bilar tidigare än 2003. Det var ju alltså då visko-koppling i Volvo. Dessa var ju verkligen ingen höjdare, åtminstone inte om de var "kalla". En ordentligt varmkörd bil och visko vet jag flera som tycker funkar helt ok.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Man undrar ju var värmeförlusterna vid högt gaspådrag skall ta vägen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
StringerBell skrev:Man undrar ju var värmeförlusterna vid högt gaspådrag skall ta vägen.
Högt gaspådrag med hjulspinn ger skillnad i rotationshastighet som värmer upp oljan i viskon, visko-oljan ändrar då egenskaper och kibbar ihop lamellerna så hastighetsskillnaden minskar och ingen mera värme utvecklas.
Användarvisningsbild
av StringerBell
VolvoB20 skrev:
StringerBell skrev:Man undrar ju var värmeförlusterna vid högt gaspådrag skall ta vägen.
Högt gaspådrag med hjulspinn ger skillnad i rotationshastighet som värmer upp oljan i viskon, visko-oljan ändrar då egenskaper och kibbar ihop lamellerna så hastighetsskillnaden minskar och ingen mera värme utvecklas.
eftersom rörelseenergin inte hittar ned i backen så blir det något slags "frihjul" av det hela? Som att gasa på neutral?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Nä, frihjul är det inte, framaxeln är ju direkt kopplad till motorn och det kan man se på videon att framhjulen spinner.

Det som inte funkar är att viscon ska värmas upp av skillanden i rotationshastighet och "klibba ihop" så at även bakhjulen ska börja driva,
Användarvisningsbild
av Momentum
Jag var innan jag provade AWD i Strängnäs på Volvos boot camp då V70II presenterades skeptisk till att det var mera än en tuff image med stora hjul och plastbitar

Men den praktiska körningen på den preparerade bana i skogen fick mig att byta åsikt
Kraftiga uppförsbackar, kraftiga utförsbackar, spåriga sliriga och lutande vägar.....

Jag är helt säker på att en V70II tar med sig både släpvagnen och Subarun uppför backen :)
av bilgalen
Momentum skrev:Jag är helt säker på att en V70II tar med sig både släpvagnen och Subarun uppför backen :)
Subaru har ju dock bra mycket längre erfarenhet av 4wd bilar än både Volvo och Haldex ihop. Så att Subaru gör väldigt bra och driftsäkra 4wd lösningar råder det inga tvivel om. Jag tror tex inte att Haldex alls är lika driftsäkert som Subarus system. För den skull inte sagt att Haldex går sönder en massa. Men man hör relativt ofta personer som får fixa nåt med sina haldex kopplingar (alla märken som har haldex nu, inte bara Volvo). Men jag har nog banne mig aldrig hört någon Subaru-ägare som haft problem med fyrhjulsdriften.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering