Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
XC90_Executive skrev:Nu ska du inte vara så negativ! :wink:
Jo , det kan säkert uppfattas så, jag kanske är kinkigare än flertalet när det gäller bilar.
Jag anser att det skall fungera som det är avsett.
Jag har inga problem med att det händer saker o ting med tekniken, men oförmågan att åtgärda, får mej att bli grinig.
Fem verkstadsbesök på 4 månader och då har vi gått från tolv punkter och är nere vid 3-4 kvarstående.
Jag tycker inte det är så att bilen är dålig, men verkstaden har fått mej att tappa tålamodet.
Frågan är om det är okunskap, ovilja eller tidsbrist , men för mej är det det samma , jag vill ha bara få saker o ting fixade så jag slipper att bli stamkund.
Användarvisningsbild
av crumpets
JHg skrev:
PeterTh skrev:Sedan nämndes 12000 milaservice ovan och jag kan meddela att jag har fått ett pris på den servicen på 14800kr eftersom man byter partikelfilter då.
Gäller detta bara 1.6D eller är det samtliga diesel modeller i Volvos program?

I en tråd där 2.0D jämfördes med D5 sa man att D5 tjänade in en del på att man slapp byta partikelfilter på den, så ev. är den befriad från detta?
av suk215
när jag körde landsvägskörning ( 10 mil totalt tur o retur ) så snittade min 0,52 lit / mil enligt färddator , till o från jobbet ( ca 2 mil enkelväg ) så snittar den lite mellan 0,59--0,61 lit/ mil .

v70 II 2,4d -10 med ca 30 mil på mätaren ..........

tror sanolikt att körsättet spelar in otroligt mycket.....
av Tobbev
Jag nollställer färddatorn vid varje tankning.

Min V70 2.4D MY10 Automat ligger på 0.64 på färddatorn och då är det kört ca 15 mil på 50-70-90 väg (till jobbet 15km, affären etc). Brukar innebära runt 0.7-0.72 vid pumpen. Bilen har gått 500 mil.
av Sharkbait
perhall skrev:http://automotorsport.se/news/20585/vol ... miljötest/

Ännu ett belägg för att 1,6 DRIVe är supersnål. Förutom att samma motor i C30 vann snåltestet i lilla klassen och dessutom fick beröm för trevlig motor.

Man nämner inte HUR man har utfört dessa tester. Det är inte Volvo heller pigga på att göra men de gör gärna STORA reklam skyltar som visar hur snåla deras motorer är.

Har man kört på vanlig väg, velodrom eller racebana?
Vilken hastighet har man haft?
En person i bilen?
Hur många liter bränsel har man haft i tanken under testet?
Har man haft packning eller tom/strippad bil?

Åter till trådskaparen.
Det fram går att du skall dra släp men inte hur många du kommer använda släpet per år men jag skulle ändå så säga att du skulle köpa 2,4D och verkligen inte 1,6D. För att 1,6D kommer att dra mera ju mer du lastar i bilen och även när du hänger på ett släp eller husvagn!

Mvh
av perhall
Sharkbait skrev:
perhall skrev:http://automotorsport.se/news/20585/vol ... miljötest/

Ännu ett belägg för att 1,6 DRIVe är supersnål. Förutom att samma motor i C30 vann snåltestet i lilla klassen och dessutom fick beröm för trevlig motor.

Man nämner inte HUR man har utfört dessa tester. Det är inte Volvo heller pigga på att göra men de gör gärna STORA reklam skyltar som visar hur snåla deras motorer är.

En person i bilen?

Åter till trådskaparen.
Det fram går att du skall dra släp men inte hur många du kommer använda släpet per år men jag skulle ändå så säga att du skulle köpa 2,4D och verkligen inte 1,6D. För att 1,6D kommer att dra mera ju mer du lastar i bilen och även när du hänger på ett släp eller husvagn!

Mvh
Det här är ju verkliga tester gjorda av proffs utan någon som helst inblandning av Volvo. Det är första gången någonsin som ADAC delar ut fem stjärnor till en fossildriven bil. Den drar dessutom 15-20 procent mindre än nr 2 (Merca E220CDI). Dessutom visar ju alla andra tester att 1,6DRIVe är riktigt snål. Det tyska testet där C30 vann (auto motor & sport är väl troligen världens ledande motormagasin?) finns även i senaste svenska ams. Att 1,6DRIVe är mycket snål tycker jag är ställt bortom allt rimligt tvivel. Och det gör mig imponerad. Bara en sån sak som att den drar klart mindre än BMW och Audi i verkliga tester, som annars är bra på snåla motorer. /PH
av Sharkbait
perhall skrev: Det här är ju verkliga tester gjorda av proffs utan någon som helst inblandning av Volvo. Det är första gången någonsin som ADAC delar ut fem stjärnor till en fossildriven bil. Den drar dessutom 15-20 procent mindre än nr 2 (Merca E220CDI). Dessutom visar ju alla andra tester att 1,6DRIVe är riktigt snål. Det tyska testet där C30 vann (auto motor & sport är väl troligen världens ledande motormagasin?) finns även i senaste svenska ams. Att 1,6DRIVe är mycket snål tycker jag är ställt bortom allt rimligt tvivel. Och det gör mig imponerad. Bara en sån sak som att den drar klart mindre än BMW och Audi i verkliga tester, som annars är bra på snåla motorer. /PH

Fortfarande framgår det inte HUR de har genomfört testerna!

En person i bilen?

Att få svar på dessa frågor ovan skulle vara väldigt intressant!
Att få fram en "snål" motor kan man få på många olika sätt!

Mvh
av Amli
perhall skrev:
Det här är ju verkliga tester gjorda av proffs utan någon som helst inblandning av Volvo. Det är första gången någonsin som ADAC delar ut fem stjärnor till en fossildriven bil. Den drar dessutom 15-20 procent mindre än nr 2 (Merca E220CDI). Dessutom visar ju alla andra tester att 1,6DRIVe är riktigt snål. Det tyska testet där C30 vann (auto motor & sport är väl troligen världens ledande motormagasin?) finns även i senaste svenska ams. Att 1,6DRIVe är mycket snål tycker jag är ställt bortom allt rimligt tvivel. Och det gör mig imponerad. Bara en sån sak som att den drar klart mindre än BMW och Audi i verkliga tester, som annars är bra på snåla motorer. /PH
V70II 1.6DRIVe är snål, absolut. Men man jämför alltså med en Merca E22CDI som har 170hk/400Nm (mot Volvons 109hk/240Nm...) och har som prestanda som en D5. Gör istället ett test med en motor i motsvarande storlek och prestanda innan man gör vågen.
Igen, Volvon är grymt snål! Men det är oxå förmodligen den minsta och slöast motorn som finns i storleksklassen. Hade det varit 2.4d som hade dragit 15-20% mindre skulle varit en annan femma. DET hade gjort mig imponerad.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

https://pbs.twimg.com/media/GrjAz-gboAEZ5gq?forma[…]

https://partsouq.com/ Skum info på min[…]

Service Peugeot 107 2007

Hela navet ligger på bänken i garaget. […]

Tysta sommardäck V90

Farsans Hyundai Kona med Primacy 5 har mer dä[…]