Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
na96gen skrev:När nu T6:an levererar 304 hk, vad händer då med V8:an tro? Känns som ett litet hopp till 315 nu. Utvecklas den med tro eller kommer den att utgå?? Vore ju synd..
Häng in en modern V8 från Audi istället. 4.2TDI på 350HK 800NM och 7.7dl/mil. Sug på det.
Användarvisningsbild
av na96gen
Hmm, vore roligare om Volvo själva kunde skruva till befintliga. Har ju hängt med några år nu.. V8 diesel lär vi nog aldrig de, D6 fick ju inte ens bli verklighet.. :-(
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
StringerBell skrev:Häng in en modern V8 från Audi istället. 4.2TDI på 350HK 800NM och 7.7dl/mil. Sug på det.
Men det är ju en diesel?! :roll:
av Amli
na96gen skrev:När nu T6:an levererar 304 hk, vad händer då med V8:an tro? Känns som ett litet hopp till 315 nu. Utvecklas den med tro eller kommer den att utgå?? Vore ju synd..
Bra fråga. Ja, V8:an verkar ju onekligen vara en härlig motor. Slänger kanske in en kompressor och skrämmer upp den till +350hk :twisted:
Hoppas, hoppas bara inte nya T6 bara blir för USA marknaden som "gamla" på XC60. Jag blir fortfarande inte klok på det beslutet. Motorn finns ju i XC70. Vad är skillnaden?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Amli skrev:Bra fråga. Ja, V8:an verkar ju onekligen vara en härlig motor. Slänger kanske in en kompressor och skrämmer upp den till +350hk :twisted:
För att nå 350hk+ i Volvos V8 räcker det med lite trix i mjukvaran och ett mer öppet avgassystem. Så 420-450hk är absolut möjligt med kompressor.

Man kan t.o.m nå 600hk! :twisted: Fast då blir det inge vidare körbarhet! :wink:
av viktore
XC90_Executive skrev:
Amli skrev:Bra fråga. Ja, V8:an verkar ju onekligen vara en härlig motor. Slänger kanske in en kompressor och skrämmer upp den till +350hk :twisted:
För att nå 350hk+ i Volvos V8 räcker det med lite trix i mjukvaran och ett mer öppet avgassystem. Så 420-450hk är absolut möjligt med kompressor.

Man kan t.o.m nå 600hk! :twisted: Fast då blir det inge vidare körbarhet! :wink:
Tror att körbarheten på 600hk med V8an är helt ok.. Noble dubbelturbo konverterar väl volvo 8an och plockar ut runt 650hk ?
Användarvisningsbild
av StringerBell
Att få ut hästkrafter har väl aldrig varit några problem i sig. En annan sak är att få en förbrukning som inte skämmer ut sig.
av volvov70svart
Om V70 2.0D utgår på 2011 modellen(nu i april/maj) och ersätts med ny (och bättre?) 2.0D motor på ca 30HK mera och mindre co2, hur vill priset påverkas på de eksisterande 2010 modeller 2.0D med 136HK?

är det någon mening och vänta på den nya modellen eller bara beställa 2010 modellen?
av perhall
sveax skrev:
perhall skrev:
Motorljud och motorgång är viktigt för många, det finns många märken som erbjuder en motor med fler cylindrar och "bättre ljud" för ett högre pris mot högre förbrukning, dyrare försäkring etc. - utan att prestanda är ett dugg bättre. Och det går hem. Ex. Audi 2,0T/2,4.... Merca E200K/E230... Volvo 2,5T/3,2 (ok ung samma förbr...), diverse BMW med minsta V8:an... /PH
Jag menade inte att det var fel att ljud har ett intresse, jag vurmar själv för V8-ljudet. Men de som skriver om ljud blir inte "sågade". Men så fort någon tar med miljöaspekter eller, ve och fasa, etanol blir de sågade jämsmed fotknölarna.
Bra att du gillar V8:) Det här med etanol bör man inte ta upp, det blir alltid en lång diskussion:) Saken är väl den att i början, när det fanns en massa spannmålsöverskott etc., var etanol ett bra alternativ, men så steg efterfrågan och nu är det "fuletanol" som åker dieseldrivet fartyg från Sydamerika... /PH
Användarvisningsbild
av SvenB
Amli skrev:
Jag håller med till 100% gällande beroendet av fossila bränslen. Det är bara så tröttsamt med denna predikan kring etanol som vissa här håller som framtidens super bränsle. Inte en enda av dessa personer kan svara på varför ingen annan biltillverkare satsar på det om det nu vore så överlägset. Eller något land för den delen... " Jo, det finns i USA" säger någon... Ja, men där finns å andra sidan allt...
Nu tog du väl i lite i alla fall. Vad jag vet så satsar Volkswagen,Citroen, Peugeot, Renault,Dacia, Fiat, Ford och Skoda, förutom de svenska märkena i Europa på etanol. Det finns säkert fler. Sedan finns det ju fler på andra kontinenter.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 11
Byta Oljeledning Turbo D4164T

Jag är i samma läge. Hur gjorde du?

Laddtrycksventil blir jättevarm

Nej det har jag inte kollat! Ska kolla det! Men d&[…]

Det brukar samlas en massa "bös" (l[…]