Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Twendor
Rica engenering tar ut en effekt på 240 Hk-480 Nm på 2.4D-awd og D5 motoren.
De har også under utvikling en optimering som gir ca 250 hk-550 Nm, på disse motorene for manuelt gear.
Dette tyder på at drivverk og motor holder godt!
Senast redigerad av 2 Twendor, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av supersonic
Twendor skrev:Heico engenering tar ut en effekt på 240 Hk-480 Nm på 2.4D-awd og D5 motoren.
De har også under utvikling en optimering som gir ca 250 hk-550 Nm, på disse motorene for manuelt gear.
Twendor, tänker du på RICA? Känner inte igen de siffrorna du pratar om för just Heico.
av Twendor
supersonic skrev:
Twendor skrev:Heico engenering tar ut en effekt på 240 Hk-480 Nm på 2.4D-awd og D5 motoren.
Twendor, tänker du på RICA? Känner inte igen de siffrorna du pratar om för just Heico.
Ble desverre feil i innlegget mitt der ja, BEKLAGER. Har rettet det til Rica.
av perhall
VolvoB20 skrev:
Variosboy skrev:Jag skulle tro att många oavsett våra åsikter här tycker att en polestaruppgradering är en form av gammeldags trimning, och trim är ju jättefarligt i många personers ögon och öron!

Så det kommer garanterat finna en hel del människor som puckat nog kommer att välja en D5:a..
Fan vet, vore konstigt om Volvo skulle sälja en enda D5 överhuvudtaget i framtiden av flera anledningar så detta INTE är en normal trimning alla trimfirma. Volvo gör ju 99% av allt i detta. Inget normalt trim alltså

1. Det är ju Volvo som har gjort nästan hela jobbet, de har lämnat ut mappar, koder och access till ECUn till Polestar så Polestar har inte behövt göra ett dugg av detta, det är ju normalt en trimfirmas stora problem att att sig igenom, att sedan ändra några värden i mappen på laddtryck och bränlse är ju ingen Einstein.

2. Polestar har inte tagit fram någon hårdvara som toppar, insug eller avgas, allt är 100% Volvo

3. Det är Volvo tar alla grantier tex:
-Att motorn håller
-Att drivlina håller
-Att bromsar och hjulupphängning klarar nya effekten
-Att kylsystem och likande pallar med nya effekten när man drar tunag släp osv

4. Det är Volvo som skött all certifiering och garanterar att nya modellvarianten bilen uppfyller
-EUs- bullercertifiering
-EUs emmissioncertifiering och att bilen är Euro4
-EUs certifiering av förbrukningssifforor

5. Uppgaredingen säljs ju tillsammans med nybilen direkt av återförsäljaren t.ex Bilia direkt vid leverans ingreggad och klar.

6. Bilen är ju 100% laglig och alla försäkringar gäller.

7. Pris prestanda, en D5a kostar mer i inköp, värdeminskning och har högre förmånskatt trots att den har sämre prestanda än en 2,4 Polestar.

8, Volvo garanterar att synka med Polestar när man släpper uppdaterinar till motorn mjukvara.

Inget av detta får du om du går till BSR, Rica etc.

Den som är så Puckad att han köper en D5a får man nog leta efter med ljus och lykta, jag kan faktiskt inte komma på någon som är så dum att han skulle gå och köpa en D5a idag.

Hade jag haft en beställning liggandes hade jag gått till Volvo och krävt att få byta till 2,4d direkt.
Allt det där är givetvis väldigt viktigt och sant. För ett år sen pratade "alla" på forumet om BSR, nu ingen nästan.

En XC70II 2,4D AWD Polestar låter ju som ett fynd - utan emblem - sen när grannen kommer och kollar så att det verkligen är en D5 lyfter man på huven och visar motorn - och där står det D5...:)/PH
av perhall
Efter denna vinter är jag rätt sugen på en AWD. Den bilen som nämns i denna tråd verkar vara det mest prisvärda sättet att skaffa en XC70, men nu har jag vant mig vid närmast fullutrustning i min bil och en ny går då på 450+Polestar - kanske 420 efter rabatt. Och så får jag väl 220 för min. 200 plus... nja, ska nog sova på saken. Men kul och bra vore det!/PH
Perhall: Efter att ha kört hyrbil utan AWD några veckor är jag nu tillbaka i en XC70 AWD. Skillnaden är helt avgörande för mig. Jag vill inte gå ifrån AWD. Det är helt enkelt så mycket bättre än enbart drivning på framhjulen. Man bil bortskämd. Min kärra har tydligen, har det sagts mig, Haldex version fyra.

Att uppgradera till ännu högre vridmoment/effekt kan tyckas onödigt, men man är ju lite sugen när man vet att möjligheten finns. I ärlighetens namn går bilen rätt hyggligt med 420 Nm under huven :) Jag har dock lite funderingar, som framgår av tidigare inlägg i denna tråd.

Varför är skillnaden så liten efter uppgradering?
Varför kostar alla versioner lika mycket?
Vågar man testa BSR?

Hälsningar
Henry
Henry_Fågeljazz skrev:Varför är skillnaden så liten efter uppgradering?
Vågar man testa BSR?
1. Förmodligen för att dom vill ligga på en säker nivå för motor och växellåda. Plus att alla utsläpp etc måste vara samma. Men se på Heicos siffror, man kapar ändå över en sekund 0-100 och säkerligen en massa tid 80-120 också.

2. Det är en bra fråga! Att 62hk kan kosta lika mycket som 20.....

3. Ett tag går det säkert! :wink: Men jag hade varit rädd att drivlinan hade tagit stryk. Den lär ju dock gå så in i H! :twisted:
av perhall
XC90_Executive skrev:
Henry_Fågeljazz skrev:Varför är skillnaden så liten efter uppgradering?
Vågar man testa BSR?
1. Förmodligen för att dom vill ligga på en säker nivå för motor och växellåda. Plus att alla utsläpp etc måste vara samma. Men se på Heicos siffror, man kapar ändå över en sekund 0-100 och säkerligen en massa tid 80-120 också.

2. Det är en bra fråga! Att 62hk kan kosta lika mycket som 20.....

3. Ett tag går det säkert! :wink: Men jag hade varit rädd att drivlinan hade tagit stryk. Den lär ju dock gå så in i H! :twisted:
Men tror du inte att Rica/SCT (de är väl samma) och BSR är rätt ok för hållbarheten också? De lär ju veta vad de gör... /PH
Rica som ger 240hk/480Nm är nog helt ok!

Men BSR måste väl ha gjort någon begränsning på lådan? Eftersom den 6-stegade automatlådan är specad för max 500Nm låter det märkligt att dom tar ut 520...
av perhall
BSR kanske har det tufft nu. Först etanolkonverteringen som säkert inte har sålts mycket - dels blev ju bensin förmånligare igen, och dels var det ju främst kanske för Saab, som ingen riktigt satsar på längre... dessutom har en stor del av Volvokunderna gått till Polestar...
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 17
Nästa elbil från Volvo?

Ny EX40 på gång, man släpper den […]

Dolda Vinkeln...

Eller dom som marknadsförde skiten, algoritme[…]

Låg räckvidd Volvo ex30