Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CalleV70
kanske OT men på min gamla -04 xc90 hade jag stundom en klickande eller klonkande som ibland hördes vid gropar och fartgupp. Men aldrig vid service. Efter några år, kom svaret, att det la sig gruskorn i bakre nedre fjäderfästet och vid infjädring krossades gruset med klonkläte som följd. Man satte ett gummiskydd på den bilar med klagomål, men inte på alla...
Användarvisningsbild
av Falk
VolvoB20 skrev:Att stötdämparna blir svinhårda vid låg temp är väl inget konstigt...
Nja... Bilfabrikanternas kravspecifikationer är allt lite tuffare än så... (även för vanliga standarddämpare)
Man testar ju bilarna i typ Arjeplog och de ska funka där i 20000mil eller så i kyla innan dämparna säger upp sig.
Den "olja" som används i dämparna ska klara att hålla sig flytande utan att övergå i paraffinliknande goja vid betydligt lägre temperatur än -10°C.

Fullgod funktion hos stötdämparna ska vi allt kunna kräva lite längre än 400mil, även om det är några minusgrader ute.

:P
av JHg
Falk skrev:
VolvoB20 skrev:Att stötdämparna blir svinhårda vid låg temp är väl inget konstigt...
Nja... Bilfabrikanternas kravspecifikationer är allt lite tuffare än så... (även för vanliga standarddämpare)
Man testar ju bilarna i typ Arjeplog och de ska funka där i 20000mil eller så i kyla innan dämparna säger upp sig.
Den "olja" som används i dämparna ska klara att hålla sig flytande utan att övergå i paraffinliknande goja vid betydligt lägre temperatur än -10°C.

Fullgod funktion hos stötdämparna ska vi allt kunna kräva lite längre än 400mil, även om det är några minusgrader ute.

Håller med dig fullständigt!
Har också fått det "klonkande" ljudet i framvagnen. Jag pratade med min mekaniker sen 10 år tillbaka som jobbar på Volvo tjänstebilsverksad. Han hade inget hört om problemet. Skall ta en tur förbi honom i veckan så han får kolla (lyssna).
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Falk skrev:

Det var inte det jag skrev. De som hade problem hade det ju vid -30, då blir även den bästa synteoljan i den dyraste dämparen trögare. Det behövs inga parafinklumpar för att dämparen ska bli hårdare, det räcker med att oljan får högre viskositet bara.

Vad jag skrev var att det behöver inte vara fel på dämparen, det kan vara så att felet tex är i gummibussningarna som håller dämparen pga att dämparen utsätter den för mera krafter när den är stummare vid extrem kyla.

Jag sägar bara att det behöver inte vara dämparna som säger upp sig utan KAN vara kringutrustning..... en ren spekulation så klart....men klonket kan ju tyda på att tex något i bussningar tagit stryk pga att dämparen varit lite styvare...
Användarvisningsbild
av Falk
VolvoB20 skrev:Det var inte det jag skrev...
Det är lugnt... Jag citerade lite kreativt... :-)-) :mrgreen:

Vanliga standarddämpare ska funka helt ok neråt -30°C. "Stötdämparoljan" klarar att hålla sig flytande skapligt vid låga temperaturer.
Att fjädringen, hela bilen, upplevs lite struttigare när det är rejält kallt är naturligt.

Det problemet som "vi" verkar ha är av en helt annan natur och fullt utvecklat vid normala Stockholmstemperaturer.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
ok.... :mrgreen:

Här har det "bara" varit -18 grader som kallast men det känns ändå som jag har fått F1 fjädring på min nya XC70 som normal är rätt svampig, nu är både däck och fjädring verkligen "super-tight". Kör man i minst hål känns det väldans stumt. Tänkte bara att det måste ju fresta alla bussningar rätt duktigt i hjulupphängningen.
Användarvisningsbild
av Falk
Ska lämna bilen till Bilia Alvik i morgon för byte av de främre stötdämparna. Jag ska be "min mek" om lite feedback efteråt.
Jag skriver här i tråden om jag hör något officiellt från Volvohåll angående "dämparproblemet".
Användarvisningsbild
av Guru
Som tidigare nämnts så blir dämparna hårdare vid kyla. Vid -30 kan de bli upp till 3 ggr så hårda utan att det är något fel. Men detta drabbar vissa MY10, inte MY 08-09. Dämparna byttes en bit in på modellåret och man vet idagsläget inte vilken ev ändring som gjort denna skillnad. Kan tex vara övergången till miljövänligare material som är orsaken. Krom, nickel, bly, ja listan kan göras lång på alla ämnen som fasas ut i miljöns tecken.Tyvärr kan det få oanade effekter ibland...
Återkommer i tråden så fort vi vet mer.
Användarvisningsbild
av 164E
Ja, något markant måste ha skett då dämparna märkbart stumnar redan vid ca -15, vid -30 är de stenhårda. Hoppas att man kommer fram till något som kan åtgärda detta, att det känns som genomslag vid mindre ojämnheter som broskarvar redan vid -15 - - 20 är inte så värst kul, och inte heller så mycket komfort...
Användarvisningsbild
av Falk
164E skrev:Ja, något markant måste ha skett då dämparna märkbart stumnar redan vid ca -15, vid -30 är de stenhårda. Hoppas att man kommer fram till något som kan åtgärda detta, att det känns som genomslag vid mindre ojämnheter som broskarvar redan vid -15 - - 20 är inte så värst kul, och inte heller så mycket komfort...
På min bil har felet yttrat sig så att dämparnas fungerar (kan röra sig hyggligt normalt) en viss del av slaget men blir stumma efter lite infjädring.
När det är runt nollan fungerar det hyfsat även vid djupare infjädring. Ju kallare det blir desto mer känner jag av problemet. "Kluck"-missljuden uppträder även när det är plusgrader. Stötdämparna upplevs som "gungigare" än normalt vid den del av slaget där de kan röra sig obehindrat.

Innan problemet uppstod körde jag bilen vid ett tillfälle i -25°C några dagar (den hade då gått ca300 mil). Då fungerade dämparna helt normalt trots kylan. Funktionen var då precis som man kan förvänta sig, inte hårdare än på andra bilar jag kört vid motsvarande temperaturer.

Felet uppstod gradvis vid runt 450 mil, började med ett "kluckande" vid första delen av fjädringsrörelsen. Senare tillkom effekten att dämparna blev stumma efter en del av dämparslaget. Felet har gradvis sedan dess blivit värre. Bilen har nu gått nästan 900 mil.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 16

Här kan du köpa ny kontakt, egentligen b[…]

Mottagare sitter i innerspegeln om jag minns.

XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har b[…]

Vet inte vad det sitter för glödlampor m[…]