Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av adyvaly
JONPER skrev:Hej alla.

Vilka fel har ni haft på er V70 II???
Jag är grymt besviken. Köpte en helt ny V70 2.5T Summum. Aut. Fullutrustad för nästa 400 000:- och har aldrig haft en sämre bil. Innan körde jag Audi och sen BMW innan denna. Men tänkte att jag ska köpa Svenskt och som tutar och går. Oj vad fel man kan ha och vad lurad man kan känna sig!

Här kommer en del av felen, kommer inte ihåg allt!!!!!

Vätskebehållaren till Servo som läckte - byttes ut.
Lös vänster backspegel som vibrerade.
Fönsterhiss förardörr stannade på mitten när man skulle hissa upp.
Stereo/Mittpanelen slocknade totalt. El-fel. (Highg Performance)
Elstol förarsäte slutade fungera. Likaså minne till olika nycklar.
Knäppande ljud i instrumentbrädan mot vindrutan. (ca: var tionde sekund)
Knäppande ljud i b-stolpe på förarsidan. (ca: var femte sekund)
Stötig gång motor och automat. Fixades med något slags stag som var defekt under motorn.
Stötdämpare fram bytta båda 2 på garanti. Ink bälgar. tror jag det heter.
Stötdämpare tog 4 arb. dag att fixa för BRA BIL.
Bromskivor fram som vibrerade när man bromsade. Byttes på garanti.
Gnirkande baklucka.
Törstig på Olja. Ska in och kolla igen.
mm mm mm mm.

Jävla skit bil köp inte. :-(O)
,du har rätt jag har också en volvo ,tänkte samma såm dig,(Svenskt och som tutar och går),men nu jag ångrar att jag köpte volvo,jag har garanti och de vet inte heller vad är fel på bilen,sen jag var till en annan volvo verkstad och de vill inte ta min bil,jag hade problem med fönsterhiss samma som dig, mitt beslut är att jag har gjort en dåligt affär. :-(O) :-(O) :-(O) :-(O)
av Tobbev
1. Varför vill de inte ta din bil?
2. Om du har garanti på bilen när du rapporterar ett fel så har du garanti på det felet till felet är avhjälpt.
3. Att verkstaden inte hittar felet är nog snarare ett verkstadsproblem än ett volvoproblem.

Det är bara att ligga på tills dom fixar felet, även om jag inte riktigt hör något direkt missljud på filmen du länkade till i ditt andra inlägg. För mig låter det som en kall diesel som startar, inget mer (men jag är ingen motorexpert).
Användarvisningsbild
av adyvaly
Jag var i davidson bil AB i växjö och dem har sagt(vid kontroll under 3 dagar,kunde inte ljudet höras,missljud från koppling eller transmission,kontroll av missljud från transmission kall motor.Orsak aggregatsrem.Bedöms som att det inte är något problem med att köra vidare) jag körde 130 km till växjö och tillbaka for att de ska kolla,och de kunde inte hitta sen mekaniken sa att jag kan prova till en annan volvo verkstad och det gjorde jag men de sa att jag ska gå tillbaka till dem som kollade först,och motorn låter inte som det ska,jag hade bilen i 7 månader och jag vet hur det startade varje gång,och jag provade flera 2.4d och det låter inte som min.
av erc
kave skrev:Jag har lite svårt att förstå varför bilarna inte ska krångla för att ni betalat mycket pengar med all utrustning i. Ju mer utrustning desto mer som kan krångla. Det är självklart.
Jag har också väldigt svårt att förstå jämförelsen med Audi och BMW. Jag kan lova att de krånglar minst lika mycket och kostar alltid mer. Min bästa vän har avverkat tre nya olika BMW 1 och 3-serie och där har kopplingen/svänghjul behövt bytas på samtliga flera gånger dessutom. Vidare anser BMW att det inte är garanti.

Jag har förmodligen haft det allvarligaste felet på min XC70 på detta forum, likväl anser jag att den är mer felfri än mina fd Audibilar.

Observera, jag anser inte att Volvobilarna håller bättre än andra, men ej heller sämre. Det som väger upp det hela är att verkstäderna är bra mycket trevligare än Audi/VW och BMW's verkstäder.
Förstår vad du menar - men det är faktiskt inte alls självklart att det ska krångla. Volvo aspirerar glatt på en plats i premiumgänget och då ställs det krav. Visst går även premiumbilar sönder, men se på hur nöjda BMW-ägarna varit i alla år (och Audi de senaste åren). Det handlar mycket om HUR garantiärenden hanteras. Jag som haft drygt 25 garantiärenden på min 18 månader gamla V70 är faktiskt nöjd - återförsäljaren har betett sig exemplariskt (nedsmutsad ljus ratt hade kunnat hänt var som helst...) och jag stortrivs i och med bilen.

Annat var det på nittiotalet och i början av 2000-talet. Då körde jag VAG-bilar (Audi och VW) och lovade mig själv att ALDRIG mer ens överväga en bil därifrån igen. Bilarna var finfina, men den svenska återförsäljarkedjans garantihantering var under all kritik.

Begär man premiumpriser för sina bilar får man också lära sig hantera höga förväntningar.

Ungefär samtidigt som jag skaffade ovan nämnda V70 köpte vi öven en ny Kia. Efter ett och ett halvt år och drygt 2000 mil har den haft noll fel. Noll. Pris? 99000. Volvon listade dryga 300000. 25 fel.
av perhall
erc skrev:
kave skrev:Jag har lite svårt att förstå varför bilarna inte ska krångla för att ni betalat mycket pengar med all utrustning i. Ju mer utrustning desto mer som kan krångla. Det är självklart.
Jag har också väldigt svårt att förstå jämförelsen med Audi och BMW. Jag kan lova att de krånglar minst lika mycket och kostar alltid mer. Min bästa vän har avverkat tre nya olika BMW 1 och 3-serie och där har kopplingen/svänghjul behövt bytas på samtliga flera gånger dessutom. Vidare anser BMW att det inte är garanti.

Jag har förmodligen haft det allvarligaste felet på min XC70 på detta forum, likväl anser jag att den är mer felfri än mina fd Audibilar.

Observera, jag anser inte att Volvobilarna håller bättre än andra, men ej heller sämre. Det som väger upp det hela är att verkstäderna är bra mycket trevligare än Audi/VW och BMW's verkstäder.
Förstår vad du menar - men det är faktiskt inte alls självklart att det ska krångla. Volvo aspirerar glatt på en plats i premiumgänget och då ställs det krav. Visst går även premiumbilar sönder, men se på hur nöjda BMW-ägarna varit i alla år (och Audi de senaste åren). Det handlar mycket om HUR garantiärenden hanteras. Jag som haft drygt 25 garantiärenden på min 18 månader gamla V70 är faktiskt nöjd - återförsäljaren har betett sig exemplariskt (nedsmutsad ljus ratt hade kunnat hänt var som helst...) och jag stortrivs i och med bilen.

Annat var det på nittiotalet och i början av 2000-talet. Då körde jag VAG-bilar (Audi och VW) och lovade mig själv att ALDRIG mer ens överväga en bil därifrån igen. Bilarna var finfina, men den svenska återförsäljarkedjans garantihantering var under all kritik.

Begär man premiumpriser för sina bilar får man också lära sig hantera höga förväntningar.

Ungefär samtidigt som jag skaffade ovan nämnda V70 köpte vi öven en ny Kia. Efter ett och ett halvt år och drygt 2000 mil har den haft noll fel. Noll. Pris? 99000. Volvon listade dryga 300000. 25 fel.
Nu kanske jag byter ämne en aning men jag tror inte riktigt att man utan vidare kan tolka ägarnöjdhet som problemfrihet. BMW och Toyota hamnar ju i topp men av olika skäl. Jag känner flera BMW-ägare, och Audi-ägare och Merca-ägare, som aldrig skulle erkänna att deras bilar går sönder. De har ju betalat ett rejält premiumpris och det passar inte ens image att inse att produkten inte är till belåtenhet.

De flesta som kör Peugeot, Skoda, Ford etc. har köpt bilen mycket som ett transportmedel och blir grymt sura för dyra fel.

Volvo-köparen är förmodligen någonstans emellan... /PH
av Steff 99
perhall skrev:
erc skrev:

Nu kanske jag byter ämne en aning men jag tror inte riktigt att man utan vidare kan tolka ägarnöjdhet som problemfrihet. BMW och Toyota hamnar ju i topp men av olika skäl. Jag känner flera BMW-ägare, och Audi-ägare och Merca-ägare, som aldrig skulle erkänna att deras bilar går sönder. De har ju betalat ett rejält premiumpris och det passar inte ens image att inse att produkten inte är till belåtenhet.

De flesta som kör Peugeot, Skoda, Ford etc. har köpt bilen mycket som ett transportmedel och blir grymt sura för dyra fel.

Volvo-köparen är förmodligen någonstans emellan... /PH
Vad hjälper det mej om jag skulle ha fel på min Volvo, att en Audi eller MB ägare inte erkänner att de har fel på sina bilar ?
Skall man lira i premiumsegmentet så är det vad kunden upplever som är viktigt, är man nöjd trots att man har fel då har väl fabrikanten lyckats.
Om jag betalar 400.000 för en Volvo eller MB så tror jag att kraven inte är mindre på Volvon, skulle bli lika irriterad oavsätt vilket märka jag köpt.
Det du skriver är enbart fördomar.........du är kanske en Volvoägare med drömmar att äga en etablerad premiumbil och inte en premiumlight som Volvo och hoppas även dom bilarna är behäftade med diverse fel :mrgreen:
av perhall
Ungefär samtidigt som jag skaffade ovan nämnda V70 köpte vi öven en ny Kia. Efter ett och ett halvt år och drygt 2000 mil har den haft noll fel. Noll. Pris? 99000. Volvon listade dryga 300000. 25 fel.[/quote]

Volvo-köparen är förmodligen någonstans emellan... /PH[/quote]

Vad hjälper det mej om jag skulle ha fel på min Volvo, att en Audi eller MB ägare inte erkänner att de har fel på sina bilar ?
Skall man lira i premiumsegmentet så är det vad kunden upplever som är viktigt, är man nöjd trots att man har fel då har väl fabrikanten lyckats.
Om jag betalar 400.000 för en Volvo eller MB så tror jag att kraven inte är mindre på Volvon, skulle bli lika irriterad oavsätt vilket märka jag köpt.
Det du skriver är enbart fördomar.........du är kanske en Volvoägare med drömmar att äga en etablerad premiumbil och inte en premiumlight som Volvo och hoppas även dom bilarna är behäftade med diverse fel :mrgreen:[/quote]

Givetvis har de på något sätt lyckats om kunderna är nöjda men om man är ute efter en felfri bil, vilket denna tråd handlar om, så måste man ibland se lite bakom vad ägarna säger om sina bilar.

Det är inte fördomar, det är fakta som man får fram genom att jämföra konstaterade fel och garantiärendenstatistik med hur nöjda ägarna är.

Jag skulle bli väldigt glad om vår BMW hade färre fel och om de hade lika generösa garantier som Volvo:)
av Amli
Jag tror även det spelar in en roll det rent emotionella runt Audi, BMW och MB. Jag vill någonstans tro att köper man någon av dessa tre märken har man ett visst bilintresse. Då spelar image, körglädje m.m en förmodligen större roll än det gör på den som är spekulant på en t ex Renault. Med andra ord väger även dessa argument tungt när omdömet görs.

Kan jämföras med de som t ex äger entusiast bilar. Möljligt bilen rasar varje gång dom tar ut dem, men ägarna ÄLSKAR sina bilar som familjemedlemmar.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 16
Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]

Okej, vad bra. Ska nog räcka att klippa bort […]

Falsklarm av insekt?

För tre veckor sen löste larmet ut en kv[…]