Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
KKR skrev:Enligt dig så skall Volvo inte förhandla om specialpriser på bilar inom ett smalare segment. Alla för lika, ingen skall minsann få stordriftsfördelar. Rättvist skall det vara.
Enligt vem? Volvo kan förhandla fram specialpris till vem de vill.

Det jag sade var att Skatteverket skiter högaktningsfullt i detta,

Skatteverkets föreskrifter om värdering av bilförmån, se avsnitt 1, anges det nybilspris som ska tillämpas vid förmånsberäkningen. Nybilspriset enligt billistorna ska användas oavsett om bilen hyrts eller köpts ny eller begagnad, och oavsett vilket pris som betalats för den.

De tar ut full skatt i alla fall oavsett vad du förhandlat fram.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av AndersP
Heja Volvo satsa på företagskunder, det gjorde SAS också.....
Ska privatkunder välja själva då ska det stå dem dyrt
Användarvisningsbild
av SvenB
AndersP skrev:Heja Volvo satsa på företagskunder, det gjorde SAS också.....
Nej det har ingen sagt, åtminstone inte jag. Men vill du "hänga med" får du ta en sådan bil som är framförhandlad.

Och Vovo B20, vi har tydligen fastnat i detta med förmånsvärde. Jag uppfattade trådens början med att det rörde sig om att en kund inte kunde få alla otioner han ville på en Buisness-bil. En version som tagits fram för att få ner förmånsvärdet.
av Steff 99
AndersP skrev:Heja Volvo satsa på företagskunder, det gjorde SAS också.....
Modellen är inte bara för företagskunder , vem som helst kan köpa den.
Precis som "KKR" har skrivit så är valmöjligheten begränsad, köp den eller vill du ha något som inte är med, så blir det att köpa en annan modell som är dyrare.
Detta är inget unikt från Volvo, mängder med företag har dessa typer av erbjudande.
Då kommer begränsningen in att inte kunna välja fritt, så man får göra avkall på vissa saker för att få det lägre priset.
Senast redigerad av 1 Steff 99, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
KKR skrev:Jag uppfattade trådens början med att det rörde sig om att en kund inte kunde få alla otioner han ville på en Buisness-bil. En version som tagits fram för att få ner förmånsvärdet.
Japp, och det som jag inte höll med om var att bara för att bilen har fått ett lågt förmånsvärde från skatteverket så skulle det inte gå att välja till optioner.

Det är ju ett rent marknadsbeslut från Volvo för att förbilliga hanteringen (färre konfigurationer) och har inget med skatteverket att göra som flera andra i tråden hävdade.

Det jag inte höll med om är att det låga förmånsvärdet skulle påverka optionsvalen.
av Lövet
Vänta lite här B20.

Bil1 är en Summum för 350.000kr, på denna bil erhålls 10% rabatt, förmånsvärde ska då beräknas på 350.000 och nettot blir 315.000

BIl2 är en Summum Business för 315.000 med samma utrustning. Förmånsvärdet beräknas då på 315.000

För att variant 2 ska godkännas som egen modell så måste den särskilja sig som variant. Ett sätt att göra detta är att begränsa tillvalen. Så har jag fått det förklarat av Bilia i alla fall.
Användarvisningsbild
av Guligan
VolvoB20 skrev:
KKR skrev:Jag uppfattade trådens början med att det rörde sig om att en kund inte kunde få alla otioner han ville på en Buisness-bil. En version som tagits fram för att få ner förmånsvärdet.
Japp, och det som jag inte höll med om var att bara för att bilen har fått ett lågt förmånsvärde från skatteverket så skulle det inte gå att välja till optioner.

Det är ju ett rent marknadsbeslut från Volvo för att förbilliga hanteringen (färre konfigurationer) och har inget med skatteverket att göra som flera andra i tråden hävdade.

Det jag inte höll med om är att det låga förmånsvärdet skulle påverka optionsvalen.
Möjligt att det blir billigare hantering för Volvo att inte sälja options, men man tappar ju intäkt på optionsförsäljningen (där man har bäst marginaler). Verkar man i en marknadsekonomi så är det ju givet att försöka optimera intäkten. Och det gör man sannerligen inte genom att ta bort den mest lönsamma biten i bilaffären.

Självklart har du rätt i att ev options läggs på förmånsvärdet även på Businessbilar. Det är dock nettoprissättningen som är "problemet", eftersom Volvo inte nettoprissätter övriga modeller. Det gäller alltså att motivera för Skatteverket att Business är en egen modellvariant med väsensskillnad från vanliga Momentum/Summum - annars finns det ju ingen anledning för Skatteverket att "rabattera" förmånsvärdet och få mindre skatteintäkter. Det finns säkert flera motiveringar, men en av dem är att begränsa antalet valmöjligheter för kampanjbilen Business.
Användarvisningsbild
av Guligan
andreas_lofgren skrev:Vänta lite här B20.

Bil1 är en Summum för 350.000kr, på denna bil erhålls 10% rabatt, förmånsvärde ska då beräknas på 350.000 och nettot blir 315.000

BIl2 är en Summum Business för 315.000 med samma utrustning. Förmånsvärdet beräknas då på 315.000

För att variant 2 ska godkännas som egen modell så måste den särskilja sig som variant. Ett sätt att göra detta är att begränsa tillvalen. Så har jag fått det förklarat av Bilia i alla fall.
Bra sammanfattat, du är inte så långrandig som jag är... 8)
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Tänk också på att de flesta nya Volvobilar rullar som tjänstebilar. Betänk också att det finne den heliga gränsen på 7,5 basbelopp (ca 302.000 om jag minns rätt). Många företag har idag en gräns där de inte tillåter tjänstebilar över denna gräns. Om Volvo överhuvudtaget skall konkurrera så måste de ha ett lockande erbjudande ´just när lågkonjunkturen slog som hårdast. Och det var vad de gjorde. Jag har för mig att Business Momentum hamnade exakt runt 300.000 kr.

Sedan tror jag som jag skrev tidigare att det finns rena produktionsrelaterade frågor i att hålla specarna smala för att kunna skära ner bundet kapital i lager etc. Även det faktum att om du skall tillverka lagerbilar på spekulation (kampanjbilar) så får det inte vara för spretigt för då hittar du ingen köpare. Kulörer är ett exempel. Det var ett riktigt bra pris både på Business summum och business momentum även om jag valde att beställa och speca bilen själv. Jag var inte nöjd trots det låga priset. har redan vant mig vid massa utrustning.....på gott och ont....
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andreas_lofgren skrev:Vänta lite här B20.

Jaha, man lär sig något nytt varje dag, men det låterhelskummt.

Du menar alltså att skatteverket skulle vägra registrera in modellkoden "Summum Business" som säljer i tusentals ex och som ju faktiskt har en annan utrustningsnivå än "Summum", det är ju lika stor skillnad på tex standad och kintetic och där har ju skatteverket inte vägrat.

Så för att skatterverket ska gå med på skillanden mellan Summum och Business Summum så måste volvo också spärra tillvalet subwoofer och vips tycker skatteverket att nu blev det ju en helt ny bil.

Skatteverket orkar ju registera in modeller som bara säljs i några fåtal ex t.o.m
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10
Ökad komfort med 17”

Har dessa 17” på vinterdäcken o[…]

Det finns också statistik som visar att whip[…]

Var köpa stödbatteri?

Jag är hyfsat säker på att du klar[…]