Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
Variosboy skrev:
andreas_lofgren skrev:
Stockholm.

Undrar om ditt minne (medvetet) inte sviker lite grann: http://www.e24.se/pengar24/shopping/priskoll , http://www.shell.com/static/se-sv/downl ... 309335.e24
Anledningen till att jag kommer ihåg det var att min bäste vän har en V70N T5, och jag trackade honom hela sommaren för att det var dyyyrt med bensin! :)

Ps. Andra länken fungerar inte, inte för mig i alla fall..
Andreas har rätt. Dieseln var dyrare sommaren -08. Jag kommer oxå ihåg det mycket väl då jag plockade ut min första diesel bil (min nuvarande) i slutet av sommaren och var bitter över detta :)
av MattiasD
Steff 99 skrev: Bensin och dieselns skadeverkningar är som bekant väl utredda , men inte etanolens.
Debatten sträcker sig bara till koldioxid och dieselns höga nivåer av den hälsofarliga gasen kväveoxid glöms oftast bort liksom de små partiklarna som går genom filtret, som också anses som de farligaste. Hälsoeffekterna av detta känns verkligen inte utredd.
av MattiasD
Variosboy skrev: När man -som du - endast tar med i beräkningen vad ett bränsle ger för utsläpp vid användning, och inte ser till hela produktionskedjan, ja då är det inte svårt att bevisa något annat än den faktiska verkligheten. Det finns det för övrigt spaltmeter om på forumet och på andra ställen med för den delen.
Fast jag beaktade också bara användingen av diesel så jämförelsen var rättvis. Självklart ska man se hela produktionskjedjan och detta gäller även fossilbränslena. Men tyvärr är det svårt att hitta fakta hur mycket metangasutsläpp det blir vid borrning av olja, utsläpp av olja, osv medan biobränslen granskas under lupp. Lite mäkligt men jag tycker det är bra att biobränslen granskas men fossilbränslen ska också utsättas för samma hårda gransking. När oljan börjar sina kommer ännu mer miljövidriga metoder att användas som utvinning av olja ur oljesand. Det är sånt man kan välja att inte stödja vid val av bil.

Jag tycker man ska skillja på energibärare och pruduktion av energibärare. Problemet med etanol som energibärare är idag avsaknaden av etanoloptimerade motorer, både vad gäller förbrukning i volym och även kallstart. Tyvärr blandas mer bensin in i produkten E85 vintertid för att förbättra kallstartsegenskaperna men en bättre väg hade varit att biltillverkarna ska lösa problemet, t ex men förvärmning av bränslet. Vinteretanolen gör bara att billtillverkarna slipper lösa problem och vi kör på mer fossilbränsle i onödan. Den andra sidan, problem med dagens produktion av etanol är naturligtvis att vi inte producerar tillräckligt mycket av den själva. Men där håller det på att bli bättre med t ex st1 avfallsetanol. Etanol är inget fel som bränsle, problemet är inte bränslet i sig, men med bättre motorer och ökad inhemsk produktion så har det potentialen att bli riktigt bra och en viktig komponent i att bli mindre fossilberoende. Särkillt i kombination med eldrift. Min nästa bil hoppas jag vara en pluginhybrid och givetvis med etanoldrift. Men trots detta anser jag Etanol vara det bästa valet idag och det är bra att ta ställning till biobränslen så dessa kan utvecklas.
av bilgalen
MattiasD skrev:liksom de små partiklarna som går genom filtret, som också anses som de farligaste. Hälsoeffekterna av detta känns verkligen inte utredd.
Fast där tycker jag samhället idag silar mygg och sväljer kameler. Ta tex Sthlm som nu förbjuder dubbdäck på hornsgatan för att minsta just små partiklar. Att man sen har hela Bromma flygplats med in- och utflygning rakt över stan, det bryr man sig inte om?

Samma sak med partiklar från dieselbilar. Vi kan ju köra runt på Etanol allihop och partiklarna kommer inte sjunka iaf. Detta eftersom diesellastbilarna + flyget är de största bovarna.
Användarvisningsbild
av Variosboy
MattiasD skrev:Ni med korta minnen rekommenderas SPIs hemsida för bränslepriser:

http://www.spi.se/statistik.asp?art=90
http://www.spi.se/statistik.asp?art=101

Detta är snittpriser och vissa dagar kan skillnaden varit större. Sedan toppen 2008 har skatten på bensin och diesel höjts, och dieseln kommer att höjjas ytterligare i skatt.
Kan bara konstatera att mackarna i kristinehamn haft på tok för mycket diesel under sommaren -08 efterssom jag vet att jag aldrig betalat så mycket för dieseln som det står i tabellen du angav.
Jag ska ta en kik ikväll när jag kommer hem, för jag har skrivit körjournal sen bilen var ny för att se om förbrukningen går ner något allt efterssom och även sparat tankningskvitton.

OT: Bilen har inte ändrat sig något när det gäller förbrukning under 2300 mil..
av Matzz
andreas_lofgren skrev:
Variosboy skrev: Så du menar att när världsekonomin hämtat sig så kommer det bara påverka dieselpriset? inte etanol och bensin??
Den dagen dieseln kostar 20:-/liter kommer ändå bensin kosta mer, och att tro att etanolen inte kommer att gå upp procentuellt lika mycket, det är gedigen dumhet att tro enligt min mening...
Dieselpriset påverkas mycket mer än bensin och etanol på grund av att yrkestrafiken och fartygstrafiken förbrukar just dessa drivmedel. I en högkonjunktur förbrukar dessa mycket mer än privatbilismen. = Dieselpriset kommer relativt sett öka mer.
Variosboy skrev: Har ägt min diesel i 1,5 år lite drygt nu, och under den tiden har dieseln legat någonstan mellan 70 öre och 1,50:- billigare än 95 oktanig bensin..
Man behöver bara gå till sommaren 2008 så var dieseln nästan 1,50kr dyrare än bensinen.
Det är väl enda tillfället dieseln kostat mer än bensin, har det hänt tidigare eller efter det, tror inte det ,men jag kanske minns fel.
av Lövet
av Craile
Arese skrev:Tja, 35 % högre effekt lär ju märkas. Med samma logik skulle ju inte en kotte köpa en D5 över en 2,4d.

Men du har säkert rätt, Volvochaffisar är inte så intresserade av prestanda - jag gjorde en personlig reflektion.

Mvh
Arese

Nä sant Volvo förare tänker nog inte på körglädje och prestanda.....Då köper man INTE en Volvo!!!
av Craile
209.000:- För en Cadillac BLS standard var inge super pris som ni länkade till.

Gav mindre för min fullutrustade fabriksnya 180hk diesel!!!
Med bla Helskinn , Navigator , stora bose ljudsystemet m.m m.m........

Det e klart dom rabatterar ut dom när det finns en likadan saab o köpa.....MEN för 100 tusen mer......HAHAHA
Då är valet lätt!!!

BLS snyggare fräschare och tystare!
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 12
Byta spridare

De höll sig inte till överenskommelsen o[…]

Varifrån tar du ström till USB laddar[…]