Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#349584
lobbysleeper skrev:Och aluskenorna är rikigta smutssamlare, har inte kommit på nåt smidigt sätt att få dem rena. Dammsugning hjälper inte alltid då det finns lite fett eller annan vätska som binder damm/grus etc.
Jag har gett upp och lagt en egen matta till uppepå originalgummimattan. Min egen matta täcker HELA golvet, så var alla problemen ur världen. Synd bara att man inte kan använda skenorna då bara.
#349654
Spontant tycker att det är lite märkligt att man som biltillverkare generellt släpper igenom eller struntar i att korrigera en del klara missar i konstruktionen. OK, vissa konstigheter som jag betraktar som "missar" är ju säkert kalkylerade. T.ex. att det inte finns belysning i mittfacket eller att knapparna till elstolar ofta är omöjliga att se i mörker. Det är väl offrat på kostnadsjaktens altare eller för att det inte fanns tid att ändra (eller kanske för att man inte fick behålla en del finurligheter när Ford kom in i bilden...) Turligt nog fick belysningen av rattknapparna vara kvar. (Har nya Mondeon belysta rattknappar? Den gamla hade det inte...)
Men det förbryllar mig att man släppt igenom sådant som t.ex. handskfackets miserabla grundkonstruktion. Alla inblandade måste ju i ett tidigt skede reagerat på hur knasigt utformat det är... Samma sak med instrumentbelysningen som var såå mycket bättre förr. Ok, att det är modernt och lite häftigt med displayerna i mitten av instrumenten och att det försvårar läget för backlight. Dock, det går att få till det hyggligt utan att det blir särskilt mycket dyrare... Eller är det ve och fasa så att någon som bestämmer tycker att de blänkande, svåravlästa direktbelysta instrumenten är bättre? Modernare kanske men knappast bättre...
De odelade bagagerumsgolvet är en annan detalj som ju var bättre förr (trots gaslyftarna)...
Vi ska inte nämna frånvaro av oljesticka. Hur tänkte dom där...?

Vad har ni förresten för prylar liggande på hyllan bakom klimat/radiopanelen? :roll: 8)
#349662
Falk skrev:Vad har ni förresten för prylar liggande på hyllan bakom klimat/radiopanelen? :roll: 8)
Inget, det är ju livsfarligt, far ju ut och hamnar under pedalerna vid hård kurvtagning :shock:
#349692
Falk skrev:... Samma sak med instrumentbelysningen som var såå mycket bättre förr. Ok, att det är modernt och lite häftigt med displayerna i mitten av instrumenten och att det försvårar läget för backlight. Dock, det går att få till det hyggligt utan att det blir särskilt mycket dyrare... Eller är det ve och fasa så att någon som bestämmer tycker att de blänkande, svåravlästa direktbelysta instrumenten är bättre? Modernare kanske men knappast bättre...
På vilket sätt menar du att intstrumenten är svåravlästa och blänkande?
#349753
lobbysleeper skrev:
Falk skrev:... Samma sak med instrumentbelysningen som var såå mycket bättre förr. Ok, att det är modernt och lite häftigt med displayerna i mitten av instrumenten och att det försvårar läget för backlight. Dock, det går att få till det hyggligt utan att det blir särskilt mycket dyrare... Eller är det ve och fasa så att någon som bestämmer tycker att de blänkande, svåravlästa direktbelysta instrumenten är bättre? Modernare kanske men knappast bättre...
På vilket sätt menar du att intstrumenten är svåravlästa och blänkande?
Jag kanske är lite petig, jag ser ju iofs vad de visar... :D

Men - jämfört med instrument med bra utförd "backlight belysning" så är dom nya ingen hit. När jag kör "i mörker" och vill dra ner på belysningen så speglar sig ju de belysande ljuspunkterna i de blanka ytorna. De är klart mindre lättlästa än på t.ex. V70N (eller vår andrabil som är en ClioSport). För att nå samma läsbarhet måste jag dra på starkare ljus på instrumenten.

Eventuellt kan jag ta en bild vid tillfälle för att illustrera vad jag menar...
#349769
Ungefär så här menar jag beträffande instrumenten...

Jag gick ut och ställde instrumentbelysningen på "lagom svagt vid mörkerkörning" på både Volvon och Clion. Åsså knäppte jag med mobiltelefonen.
Givetvis blir det inte helt rättvisande eftersom den usla telefonen exponerar lite som den vill... (Volvobilden blev dessutom riktigt oskarp...)
Men man får i alla fall en god uppfattning om vad jag menar...

Bild

Volvon. En massa onödigt blänk i de vinklade blanka ytorna och siffrorna inte särskilt tydliga.


Bild

Renaulten. Backlight utan blänk i instrumentavlorrna.
#349822
Jag håller med om att det syns dåligt i mörker. Ser jättebra ut i dagsljus. Det verkar synas bättre på de modeller som saknar kromade speed dials. Nålarna borde även lysa.

Appropå belysning tycker jag det är dåligt att inte det lyser under dörren när man öppnar den. Alternativt borde lamporna under backspegeln tändas. Borde finnas som inställning i menyn.
Jag skulle även vilja ha möjligheten att ställa in om jag vill att bilen ska tändas upp när jag låser/låser upp dörren. Alltså på samma sätt som när man trycker på lampknappen på fjärrkontrollen.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 12
Inkörning av ny V60 T6 2026

En Volvo laddhybrid är konstruerad för[…]

Ökad komfort med 17”

@Dejan195 235/55R18 kanske kunde vara någo[…]

Jag håller med dieselkenneth , jag har sj[…]

Hej, knappen på spaken fasnar när man l[…]