Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

AndS skrev:Varför inte vidareutveckla de loggsystem och givare som verkar finnas (eller de verkar mera som de saknas) där olika felkoder, men även viss driftstatus registreras, så kan man återstarta bilen och sedan plocka ut den bilen på verkstad för djupare analys eller skickas till Volvo. Det verkar som man inte nyttjar tekniken fullt ut.
Håller fullständingt med dig.
Alla jävla datorer och servrar idag loggar fan minsta lilla skitsak i sina loggar (oavsett om det är meningsfullt eller inte). En bil som trots allt innehåller ett avancerat datorsystem borde lära sig av att logga alla händelser, sen kan det vara inställt att rotera loggar eller att dumpa allt äldre än 1,2,3 dagar eller vad man nu anser lämpligt.

Har man kunnat implementera allaa de funktioner som finns idag, så kan man säkert åtsidosätta någon Megabyte ledigt minne för loggning också.
CarMan skrev:om bilen inte rörs så kan felet vara avhjälpt till nästa dag, om bergaren "lagar" bilen så kan du få vänta i månader innen bilen blir hel (beroende på hur återkommande felet är)

väl själv vem du tycker är en hjälpande hand i "ärendet"
Den som ser till att jag rullar vidare med kortast möjliga stopptid... om det är i egen bil eller lånad spelar ingen roll. Är jag på väg någonstans och dröjsmålet minimeras så spelar det många gånger ingen roll. Om bärgaren fixar och byter t.ex ett batteri (för det handlar sällan om speciellt avancerade reparationer) så är jag nöjd, tar det flera månader att fixa ett fel på grund av att bärgaren gjort små försök att få mig på väg igen så är det säljarens problem. På en äldre bil där jag får stå för alla kostnader så är det annorlunda, men med garanti på bilen så är det inte mitt problem egentligen.

/Thomas
AndS skrev:Varför inte vidareutveckla de loggsystem och givare som verkar finnas (eller de verkar mera som de saknas) där olika felkoder, men även viss driftstatus registreras, så kan man återstarta bilen och sedan plocka ut den bilen på verkstad för djupare analys eller skickas till Volvo. Det verkar som man inte nyttjar tekniken fullt ut.
Problemet många gånger tror jag är att de som skall tolka informationen inte har tillräcklig kunskap!

Många typer av fel ger ingen felkod på grund av att värdet är rimligt men ändå fel.

TEX: Vi säger att en givare ska ge ett värde på mellan 10 och 20 beroende på vissa förutsättningar, faller värdet under 10 eller överskrider 20 så genereras en felkod, MEN om värdet blir tex 16 när det borde vara 14, så vet ju inte bilens dator att värdet är fel alla gånger.

Det är här duktiga och erfarna tekniker/mekaniker kommer in i bilden!
Och många verkar inte ha den kunskapen som krävs alla gånger, finns ingen felkod så finns inget "fel" enligt de mindre lärda!

Så min åsikt är: Mer och bättre utbildning!!!
Variosboy skrev:
Problemet många gånger tror jag är att de som skall tolka informationen inte har tillräcklig kunskap!

Många typer av fel ger ingen felkod på grund av att värdet är rimligt men ändå fel.

TEX: Vi säger att en givare ska ge ett värde på mellan 10 och 20 beroende på vissa förutsättningar, faller värdet under 10 eller överskrider 20 så genereras en felkod, MEN om värdet blir tex 16 när det borde vara 14, så vet ju inte bilens dator att värdet är fel alla gånger.

Och många verkar inte ha den kunskapen som krävs alla gånger, finns ingen felkod så finns inget "fel" enligt de mindre lärda!

Du har helt rätt & i många fall så går det inte att bygga systemet bättre, det är ju trots allt inte bilen som ska tala om vad som är fel, den vägleder ju bara.
I mitt exempel är inte detta problemet. Det som är problem i bland är att man vill mäta själv på bilen när bilen har felet aktivt, om nån är där o gör något så felet för tillfälet försvinner, så är ju alla mätvärden rätt, när bilen anländer till verkstan.
Variosboy skrev:

Det du glömmer är att loggarna är inte alltid till att exakt ange felet utan att leda en i rätt riktning. Ett loggsystem tillsammans med kunskap ger sanbbare hjälp.
CarMan skrev:
Variosboy skrev:

Du har helt rätt & i många fall så går det inte att bygga systemet bättre, det är ju trots allt inte bilen som ska tala om vad som är fel, den vägleder ju bara.
I mitt exempel är inte detta problemet. Det som är problem i bland är att man vill mäta själv på bilen när bilen har felet aktivt, om nån är där o gör något så felet för tillfälet försvinner, så är ju alla mätvärden rätt, när bilen anländer till verkstan.
Man kan ju införa en "dumpfunktion" som tankar av alla statusvärden från alla givare och mätpunkter oberoende av felkod när något inträffar så får verkstan en ögonblicksbild av all statusinfo. Väljer jag att inte åka till verkstad kan man ha en automatisk raderingsfunktion efter t.ex. 2 veckor. Men nu kan jag inte Volvos bildatorsystem så det kanske finns. Så visst finns det möjligheter det vet man efter 30år inom data/it området.
det lagras frysta värden redan i dag, men detta kräver ju att en felkod sätts. dom svåraste felen är eär felkod inte sätts o jag samtidigt inte kan återskapa felet i verkstan (enda informationen jag har är vad kunden har upplevt)
då brukar man interjuva kunden, men kunden jobbar ju sällan med att laga bilar så man tänker ju inte olika när ett fel uppstår.

jag brukar direkt tänke, på vad som händer eller inte händer i blens system, gick soppa pumpen m.m.
kunden tänker ofta oj, nu komer jag försent till jobbet (så det kan var svårt att komma fram till vad som igentligen händer)
Koppling föll i golvet

Detta hände mig april 2023 med min 2017 Volvo[…]

Bensinpriser v2

Nu när den amerikanska kedjan Costco öpp[…]

Bifogar bild från instruktionsboken.

Oljeläckage V70n 2001 2,4t

Hej på er! Första gången jag post[…]