Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

viktore skrev:Många av modellerna/motorerna drar likvärdigt med tex. Volvos.
Nja, jämför tex bensinsexorna så skiljer det ju ganska rejält till Volvos nackdel.

Sen kan man ju titta på en V70 DrivE. Om jag nu minns rätt så har en sån en 1.6D på ca 106hk och drar ca 0.52l/mil. En Bmw 520d har 177hk och drar 0.56l/mil eller liknande. Alltså ungefär samma förbrukning men väldigt mycket mer kraft i motorn.
viktore skrev: Många av modellerna/motorerna drar likvärdigt med tex. Volvos.
Är du snäll och pekar på en sådan? Själv tycker jag att 0,72 på en 3 liters sexa med 272hk är helt okay som exempel.
Jo. 0,72 i samma cykel som alla andra bilar testas i :roll:

Har haft en 530 ur förra generationen och några 0,72 drar den inte i snitt men under litern är det inte ens svårt att hamna. Betänk då att den motorn är 2 generationer gammal vid det här laget.
bilgalen skrev:
viktore skrev:Många av modellerna/motorerna drar likvärdigt med tex. Volvos.
Nja, jämför tex bensinsexorna så skiljer det ju ganska rejält till Volvos nackdel.

Sen kan man ju titta på en V70 DrivE. Om jag nu minns rätt så har en sån en 1.6D på ca 106hk och drar ca 0.52l/mil. En Bmw 520d har 177hk och drar 0.56l/mil eller liknande. Alltså ungefär samma förbrukning men väldigt mycket mer kraft i motorn.
I senaste AMS testade man V70 DRIVe och kom med marginal under den påstådda förbrukningen från Volvo.
andreas_lofgren skrev:
viktore skrev: Många av modellerna/motorerna drar likvärdigt med tex. Volvos.
Är du snäll och pekar på en sådan? Själv tycker jag att 0,72 på en 3 liters sexa med 272hk är helt okay som exempel.
Hej,

Jag tvivlar på att den motorn och modellen inte har vare sig S/S teknik eller direktinsprutning.
Något S/S finns inte.

(Det finns bara på dieselfyrorna)
andreas_lofgren skrev:Jo. 0,72 i samma cykel som alla andra bilar testas i :roll:

Har haft en 530 ur förra generationen och några 0,72 drar den inte i snitt men under litern är det inte ens svårt att hamna. Betänk då att den motorn är 2 generationer gammal vid det här laget.
Haha.. Du vet mycket väl, att om det finns 272hk under huven så lär du använda dom och då landar du inte på 0,72.
Men vid optimala förhållanden är det möjligt.
Har förövrigt läst många test med 177hk bmw dieseln där förbrukningen ligger 30% högre än i broschyren :wink:
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Hej alla hoppas på hjälp Min bil v90 […]

Framvagnsinställning själv

2-filiga vägar är bomberade dvs de lutar[…]

Fukt i ena strålkastaren

Sök på "fukt strålkastare&qu[…]

Hög framvagn biltema