Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av AndersP
När kommer detta case sändas i PLUS ?
Sverker kommer att få JimmyLeg. :oops:
Det är straffspark utan målvakt.
Jensen skrev:Faktum kvarstår att Bilia lämnar ut en bil som är kraftigt nedsmutsad och har varken rutiner för det eller någon idé om hur man ska hantera det.

Kan detta bero på att mekanikerna inte har det som
rutin att skita ner kundernas bilar????
Sen så känns det som att du överdrivit smutsfläckarna en aning
då det tydligen gick att få bort dom med våtservetter.
Rutiner har man för att klara av sådant som inte inträffar så ofta eller ens aldrig. Det är därför man har dem. Det dagliga arbetet fixar man ju iaf.

Varför tror du man har rutiner för brandlarm, uppsamlingsplats etc ? Det är ju inte för att mekanikerna tänker elda upp verkstaden utan för om en olycka händer, likaså om en kunds bil blir nedsmutsad.

Borde vara tämligen enkelt, mekaniker meddelar kundansvarig som i sin tur tar kontakt med kunden och ber om ursäkt å diskuterar sedan igenom hur man skall gå till väga för att återställa bilen.
Användarvisningsbild
av Thho
poseidon skrev:
Jensen skrev:Faktum kvarstår att Bilia lämnar ut en bil som är kraftigt nedsmutsad och har varken rutiner för det eller någon idé om hur man ska hantera det.

Kan detta bero på att mekanikerna inte har det som
rutin att skita ner kundernas bilar????
Sen så känns det som att du överdrivit smutsfläckarna en aning
då det tydligen gick att få bort dom med våtservetter.
Rutiner har man för att klara av sådant som inte inträffar så ofta eller ens aldrig. Det är därför man har dem. Det dagliga arbetet fixar man ju iaf.

Varför tror du man har rutiner för brandlarm, uppsamlingsplats etc ? Det är ju inte för att mekanikerna tänker elda upp verkstaden utan för om en olycka händer, likaså om en kunds bil blir nedsmutsad.

Borde vara tämligen enkelt, mekaniker meddelar kundansvarig som i sin tur tar kontakt med kunden och ber om ursäkt å diskuterar sedan igenom hur man skall gå till väga för att återställa bilen.
Du skriver vad jag tänker men trodde var en självklarhet. Skulle ändå gissa att det trots allt är vanligare att bilen är skitig då den kommer in, eller har någon liten repa/buckla eller annat och eftersom verkstaden vet att det potentiellt kan uppstå en diskussion borde det väl vara enkelt att göra en anteckning om detta och ha en rutin hur man ska hantera det, tex SMS:a kunden, ev ett MMS med bild. Då undanröjer man ev tveksamheter. Rutinen skulle självklart innefatta hur man hanterar det hela mot kund och någon form at kompensationspolicy om felet är Bilias. Sen det viktigaste av ALLT. Att rutinen ÄVEN omfattar UPPFÖLJNING för att säkerställa att frågan är helt utagerad.

Bilias rutin, i detta fall, var inte anpassad för situationen.
*Vem vill åka flera dagar med nedsmutsad bil medan Bilia Vinsta går runt och frågar sina mekaniker om dom smutsat ner en kundbil. Tror ni dom nekar förresten?

*Vem vill sen få ett krystat SMS där dom tar på sig vissa saker men inte andra trots att det är uppenbart att all smuts uppkommit vid samma tillfälle.

*Vem vill höra att dom ringt (men inte hitta deras nummer i missade samtal) och sedan få besked att dom ska söka mig igen men inte få något mer samtal.

*Att sedan toppa med att ha personal som uttalar sig på eget bevåg (Turborenault) skulle väl bara bekräfta att man inte har rutiner och att personalen inte vet hur man ska agera.

Som jag skrev tidigare skulle jag, om jag drev en verkstad, göra något positivt av det hela. Meddela kunden om skada/smuts som upptäckts då man tog in bilen i verkstaden, helt ok via SMS. Om det är en enkel åtgärd som att torka av ratten så gör man det men är tiden knapp så lägg i alla fall med en läderrengöringsservett och påminn sedan ägaren vid utlämnanandet att lädervårdsset finns att köpa i reservdelsbutiken men det tror jag alla läste redan då jag skrev det i ett tidigare inlägg, utom kanske Jensen från Bilia :mrgreen:

SÅDANT HÄR SKA DOM JU FATTA/KUNNA SJÄLVA, det är skandal att Bilia Vinsta inte har koll på hur man hanterar dessa frågor på ett tillfredställande sätt.
Detta får mig faktiskt att undra lite varför inte iaf. Volvo PV har en "internetansvarig" som läser på de vanligaste forumen å kommenterar ev. fel å brister.

Telia har det på forumet http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... start=6420

Audi har det på http://www.nordicaudi.se/

Säger inte att varje lokal Bilmeckare skulle läsa forum men iaf Volvo PV. Då kanske man skulle undvika en del missförstånd å fel, kanske inte ju denna tråds problem men många andra.
Det tror jag överlag är väldigt vanligt. Förr brukade jag hänga en del på ett annat forum för husbyggare och där fick vi direkt feedback från en av husföretagen på våra inlägg. Detsamma hände på ett ljud&bild-forum när en representant för ett företag gick ut och direkt anklagade en av forummedlemmarna för diverse saker, man kan väl säga att företaget efter det inte hade så många fans kvar, och fick mycket riktigt ta ner skylten en tid senare.

Så det kan man nog anta, Volvo är nog inte annorlunda än andra (bil-)företag.
Användarvisningsbild
av Thho
micke011 skrev:Det tror jag överlag är väldigt vanligt. Förr brukade jag hänga en del på ett annat forum för husbyggare och där fick vi direkt feedback från en av husföretagen på våra inlägg. Detsamma hände på ett ljud&bild-forum när en representant för ett företag gick ut och direkt anklagade en av forummedlemmarna för diverse saker, man kan väl säga att företaget efter det inte hade så många fans kvar, och fick mycket riktigt ta ner skylten en tid senare.

Så det kan man nog anta, Volvo är nog inte annorlunda än andra (bil-)företag.
Ja det skulle väl vara märkligt om Volvo helt bortsåg från de diskussioner och även rykten som kan spridas på nätet.

Hur som helst så tänkte jag lägga ner debatten (sagt det tidigare men sen kom någon påstådd Bilia Vinstaanställd in i tråden) då jag inte orkar bry mig. Bilen är ren och fin och Bilia har lyckats med konststycket att tappa i alla fall en kund (kanske flera, vi har ju fått några tips på andra bra återförsäljare/verkstäder) enbart på klantig hantering.

En lärdom, som jag egentligen redan visste, är väl att ta med kundmottagaren ut till bilen och be att få bekräftat att bilen är fri från repor och annat eller att själv dokumentera bilens skick. Tråkigt bara att det verkar behövas.

Ha en trevlig helg!
Användarvisningsbild
av Thho
Kunde inte hålla mig :D

Citat från tråden GARANTIÄRENDEN:
erc skrev:Elhissarna ska nu vara åtgärdade. Har enligt uppgift smorts upp, vilket kan bekräftas av en del fett på min ljusa ratt... Efter några tester tycks det faktiskt fungera som det ska. Skönt.
riha skrev:JAg hade fettrester på min ratt efter att de bytt koppling. Ratten såg ut som FAN rent ut sagt
kave skrev:Då skulle ni se hur min "nya" bil med 5 mil på mätaren såg ut efter att man bytt motor.
Olja i hela inredningen, jack i handtaget på utsidan etc etc.
Jag fick bra kompensation för det hela. Överlag är jag väldigt nöjd med Volvo.
Tydligen inte så ovanligt i alla fall.
Användarvisningsbild
av Brainy
poseidon skrev:Detta får mig faktiskt att undra lite varför inte iaf. Volvo PV har en "internetansvarig" som läser på de vanligaste forumen å kommenterar ev. fel å brister.

Telia har det på forumet http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... start=6420

Audi har det på http://www.nordicaudi.se/

Säger inte att varje lokal Bilmeckare skulle läsa forum men iaf Volvo PV. Då kanske man skulle undvika en del missförstånd å fel, kanske inte ju denna tråds problem men många andra.
Tyvärr är det tvärt om VCC hindrarpersoner som faktiskt vet någonting att skriva här på forumet även om de knappast yttrar sig om något känsligt eller sekretessbelagt. Jag har försökt få in sådan kunskap här på forumet igen(!) men det är tvärnit.

Tyvärr :(
Användarvisningsbild
av gooose
Har läst i genom inläggen ett par ggr och kan bara konstatera följande

Tänk vad "billigt" man kunde kommit undan denna sak.
Erbjudit dej en lånebil och tagit in bilen för en recond.

Kan tänka mej att detta + en ursäkt hade gjort dej nöjd. Istället för att dom hanterat det på detta sätt
Och till och med att du kunnat skriva positivt om händelsen.

"Man gjorde fel men tog sitt ansvar"

Man kan klippa ett får många gånger men bara flå det en gång.

Kan bara citera en del från tidigare inlägg
Skaffa dig en personligserviceman/Tekniker
Då vet du vem som jobbat med din bil. Han tar emot din bil utför arbetet och lämnar ut bilen
Att skylla på någon annan finns inte
Blir mer personligt
Efter ett par år så känner man varandra bättre än frugan ;-//

//Goose
Användarvisningsbild
av Jensen
poseidon skrev:Detta får mig faktiskt att undra lite varför inte iaf. Volvo PV har en "internetansvarig" som läser på de vanligaste forumen å kommenterar ev. fel å brister
Vad tycker ni att Volvo skall dra för slutsatser av ett forum där samtliga användare är
anonyma???
Vem sägger att t.ex Thho inte är en pajas som är anställd hos Upplands Motor i syfte att
smutskasta Bilia???????????
Kan nån här garantera att det inte är fallet?????

Det som nästan aldrig kommer fram i såna här Forum är antalet nöjda kunder
som år efter år servar sina bilar hos Bilia mfl, eller där kunderna kommer tillbaks
till kundmottagaren med blommor för att man fått så jäkla bra service vid nåt speciellt
tillfälle.

Att som vissa här skriva att "jag minsann fick jättebra service ho Bra bil bla bla bla och
aldrig kommer att vända mig till Bilia igen ,och samtidigt tror att detta aldrig händer hos
nån annan än Bilia måste ju vara totalt dum i huvet.
Det finns mätningar som Volvo gör hos samtliga verkstäder, dessa mätningar är nog
mer tillförlitliga än att det skall sitta nån från Volvo och bevaka diskussionerna här.

Jag kan ge er ytterligare ett scenario som kunde inträffat.

Mecken hos Bilia får in "denna skitiga bil" i ett försök att få
kunden idet här fallet Thho nöjd så försöker han ta bort smutsfläckarna,
då han inte är en rekondare så råkar resultatet bli precis som redan skedde
när kundmottagaren försökte ta bort fläckarna, och Thho då hindrade honom
då han tyckte att han bara smetade ut skiten.
Vad hade hänt när Thho skulle hämtat sin bil då??????????
Förmodligen hade han anklagat Bilia för att vara dumma i huvet
som gett sig på hans bil utan hans vetskap, fast man egentligen bara
ville överraska kunden positivt.

Personligen hade jag aldrig hämtat ut min bil i det skicket som
du beskrivit den, jag hade begärt en lånebil samt ej betalat för
service o bärgning förräns dom hade ringt och sagt att bilen var klar.
Att du tog med dig bilen och gjorde rent den med våtservetter tycker
jag bara visar din överdrift om smutsen.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 11
Bränslytryckgivare

Givaren ser ut så här - https://www.aut[…]

Det står ju heller ingenstans att bilen har […]

I dokument som batteribolaget skickat in till a[…]

Ajdå, såpass. Jag får lämna[…]