Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LOTEZ
Fan!!!

5w lampan ramla ner i själva lamphuset :-( och nu får jag inte ut den. Fan vilket mislyckande...

Kan man lossa på själva glaset till hela lyktan sas? Kommer int ot o få ut lampan annars :-(

Har aktiv styrning ABL så det är trångt som fan...

Nån som har tips, snälla snälla snälla

//LOTEZ med et! öga just nu.....
av Kluster
Det där har jag också råkat utför och det jag gjorde var att försöka skaka fram lampan till hålet där lampa + hållare ska sitta i. Sen får du ta en tång och försöka få ut den. Det går, jag lovar, men det känns hopplöst när man väl sitter där...
av LOTEZ
Kluster skrev:Det där har jag också råkat utför och det jag gjorde var att försöka skaka fram lampan till hålet där lampa + hållare ska sitta i. Sen får du ta en tång och försöka få ut den. Det går, jag lovar, men det känns hopplöst när man väl sitter där...

Mmm, försökt i 2,5h nu :-(

Till saken hör att den änden som är själva sockeln väger mindre så visst jag får lampan att hamna i hålet..Men den hamnar i hålet från fel ände så att säga.. Men har ingen liten smal men samtidigt lång tång... Nån som har en tångmodell att rekommendera? Jag ska till järnhandeln imorgon o kolla också..

Ska till min åf imorgon och se vad dom kan göra....

Sånt här får mitt huvud att sprängas !! :-/

//LOTEZ
av LOTEZ
micketrono skrev:Det där lät ju inge roligt....kanske man ska leja bort jobbet... ?:-/
Nej det ska man inte behöva. Jag gjorde som det stod i boken "dra i kabeln tills lampan åker ut"

Jag drog nog för hårt tyvärr. Lampan fastnade men kabeln kom ut. När jag sedan skulle fästa på kabeln igen för att få ut lampan så ramla den i lykthuset ist.... Den sysn knappas och stör ej "ljusbilden" om man nu kan tala om någon ljusbilf på en 5w lampa som tjänstgör som parkeringsljus.

Som jag ser det så är enda alternativet att köpa en ny lampa, sätta i den och leva med att den gamla (nya) diodlampan ligger där i. Men pedant som man är kommer jag störa mig i 3 år på detta :-/

Alternativt kan man provköra en hyrbil om man lyckas hitta en med xenon och ABL och swappa helt enkelt :-)

Nej då, så dum är jag inte. Får leva med det som sagt. Ska beställa nya, då jag bara har en kvar nu, diodlampor w5w och sätta i skiten.

Någon som vet vilken typ av diod lampa jag ska ha till regskyltsbelysningen där bak?

//LOTEZ ff med bara 1 öga :-(
av LOTEZ
micketrono skrev:Aha...jag trodde det va den gamla lampan som ramlade in... :???:
Bytte du i dimljusen igår då..? :D

Mmm den gamla fick jag ur, satte i den nya och koppla ihop allt. men då skiten är sk pol känslig så var jag tvungen att ta ur den och vända på den och de var då det hände :-(

Nej dimljusen blev inte bytta då jag var så förbannad över detta med pakeringsljuset.

Ska till apoteket sen, dom har en lång och ganska spmal pincett. Kan ev få tag på dioden som sitter på tobben och dra ut lampan. Ska också prova med loctite lim som härdar på 2sek. och då också dra kanske lyckas dra ur den med en penna eller nåt. Förstår du hur jag menar? Va tror du om det?

Men som, i värsta fall får skiten ligga kvar där i - gläms väl bort om ett tag när man bara tittar på hur snyggt det blir när det väl lyser :-)

Återkom när du bytt ditt så får vi se hur det blev. Jag köper ev nya 5w dioder från biltema eller micro bildlar i helgen.

Snart på återseende så fort jag lagat mitt högra öga! :-)
Playing on words!

//LOTEZ
Användarvisningsbild
av micketrono
Jo jag förstår hur du menar...det borde ju gå på nått sätt att få ut lampan tycker jag...man kan ju åka till månen ju.. :wink:
Ja jag ska försöka lägga upp nån bild när jag bytt lampor...men det blir ju inte nu då...ska jaga älg en vecka först :-O)

Hoppas det ordnar sig med ögat för dig! :-)-)

//Micke
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Tips få ut ABS givaren fram

Frugans V70 2012 har fått larm på ABS […]

Det är extremt ovanligt med partikelfiterprob[…]

motorinställning

Märken på kamremmen stämmer mot m&[…]