Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Guligan
Kalle55 skrev:Det verkar bara vara 2,5FT som har problem med att tankmätaren visar för lite.
Har någon med 2,5FT lyckats tanka mer än 65 liter när tankmätaren visar tomt?
Eller är det bara vissa 2,5FT som har detta problem?

Vi kan bara konstatera att 2,4D och D5 verkar visa rätt.
Det är just det jag misstänker också. På min förrförra bil, en V70N D5 så var det absolut läge att tanka då färdatorn visade "--- till tom tank". Nu (med en 2,5FT) tolkar jag mest det meddelandet som att tankning kan ske inför typ nästa långresa.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Det verkar lite konstigt. S80 V8 som jag kör visar exakt. Hade ett streck kvar på mätaren när jag tankade igår, visade 90 km till tom tank och jag fick i 55,73 liter.
av perhall
XC90_Executive skrev:Det verkar lite konstigt. S80 V8 som jag kör visar exakt. Hade ett streck kvar på mätaren när jag tankade igår, visade 90 km till tom tank och jag fick i 55,73 liter.
Min också. Men det verkar vara en utbredd uppfattning på forumet att dieslar visar för lite medan bensinare numera i V70II visar exakt. /PH
av perhall
Kalle55 skrev:Det verkar bara vara 2,5FT som har problem med att tankmätaren visar för lite.
Har någon med 2,5FT lyckats tanka mer än 65 liter när tankmätaren visar tomt?
Eller är det bara vissa 2,5FT som har detta problem?

Vi kan bara konstatera att 2,4D och D5 verkar visa rätt.
Och 2,5T visar rätt. Har fått i mer än 71 liter flera gånger och då bara kört 1-2 mil på ---- till tom tank innan.
PH
Användarvisningsbild
av FSandstrom
Man blir ju lite trött på detta, ett dubbelfel... Min sista pixel på bensinmätaren försvann just, "----" till tom tank, 0,61 l/mil på färddatorn sedan senaste tank. Hur långt borde man ha kört? 110 mil? Nä, 84 ... Hur långt vågar man köra? :-)

Den har aldrig visat mer än 12% fel på färddatorn så jag borde ju komma 100 mil i alla fall. Förra gången den visade tom tank fick jag i 64 liter.
av Steff 99
FSandstrom skrev:Man blir ju lite trött på detta, ett dubbelfel... Min sista pixel på bensinmätaren försvann just, "----" till tom tank, 0,61 l/mil på färddatorn sedan senaste tank. Hur långt borde man ha kört? 110 mil? Nä, 84 ... Hur långt vågar man köra? :-)

Den har aldrig visat mer än 12% fel på färddatorn så jag borde ju komma 100 mil i alla fall. Förra gången den visade tom tank fick jag i 64 liter.
Enligt Bilia :roll: så är det inget konstigt eller felaktigt om missvisningen är ca 30%..det är något som man skall leva med...Volvokvalite tror jag detta kallas.
av Tobbev
För mig har det aldrig diffat mer än 10-14% mellan färddatorn och verklig förbrukning, i vanliga fall ligger det under 10%.
av Tobbev
Steff 99, vi vet att du är missnöjd med din bil, det gör du tydligt i i princip varje tråd på detta forumet.

Ett tips, sälj bilen och gå vidare i livet, eller byt verkstad.
av Steff 99
Tobbev skrev:Steff 99, vi vet att du är missnöjd med din bil, det gör du tydligt i i princip varje tråd på detta forumet.

Ett tips, sälj bilen och gå vidare i livet, eller byt verkstad.
Säljer direkt om någon vill betala ett ärligt pris...jo jag har bytt verkstad , men det rättar inte till nöjdhets känslan för bilen och Volvo, det har den tidigare "verkstaden" lyckats att skjuta totalt i botten.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 11
Mäta MAF sensor

Det lilla kikade på när jag gjorde min […]

Har du möjlighet för live data: fuel rai[…]

Tack. Har inte förstått hur det kan s[…]

Knarr vid rattutslag