Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
bilgalen skrev:Fast V50 Drive får ju bara dra 800kg eftersom man täckt för i grillen. Undrar just hur intressant just en V70 är som inte kan dra mer än så?
Det nya hos Volvo är att integrera detta i hela modellprogrammet.
Där bl.a. grillen ska vara annorlunda men även insug m.m.
Sen när du beställer din nya V70 T5 så får du välja om du vill ha husvagnspaket med andra grejjer som klarar av att dra mer.
En v70 idag är konstruerad för att kunna dra en husvagn i 40 plusgrader uppför alperna i 4000rpm.
Det drar onödig soppa även när du inte har en husvagn bakpå så planerna är som sagt att kunden själv ska få välja om den vill ha en bil optimerad för att köra med utan någonting bakpå eller om de vill ha en bil optimerad för att dra en tung husvagn.
Soppabesparingen blir stor med det förstnämnda valet.
av Linqid
v50 sport skrev:Nytt emblem i grillen på my10? http://www.volvocars.com/se/campaigns/L ... fault.aspx
På pressbilden som Volvo skickade ut, med alla bilarna samlade, ser man även hur S80-faceliften blir. Likadana kromribbor som Executive fram samt kromlisten under bakljusen. Utöver det verkar det bara vara emblemet i grillen (som V70 också verkar få, men inte XC70 om man tittar på pressbilden, kan någon förklara den logiken? ??:-/ ). Minst sagt diskret facelift..

För att se hela bilden, högerklicka och välj 'Visa bild'.
http://www.automotorsport.se/bigpix/200 ... n_cars.jpg

Bilden var lite för stor för att visa direkt i tråden så jag ändrade det till en länk istället
/Brainy
av Amli
erc skrev:Volvo kan faktiskt ha en i premiumsegmentet unik möjlighet att framgångsrikt marknadsföra sina förhållandevis sävliga DRIVe-modeller. Konkurrenterna har nästan målat in sig i prestandamässigt omöjliga hörn. En BMW förutsätts ha minst 200 hästkrafter medan en Volvo förmodligen sällan köps för sina accelerations- eller toppfartssiffror. En Volvo KAN så att säga vara lite slö. En BMW däremot FÅR inte vara ens lite, lite slö.
Den stora skillnaden är väl att en BMW inte BEHÖVER vara slö för att vara snål. Ta 520D t ex, 2.0l, 177hk, 350Nm och 0.53l/milen. Ändå bättre prestanda än D5.
Användarvisningsbild
av bylle
Kom just nyhetsbrev från Volvo Prodriver om de nya DRIVe-modellerna som presenteras i Geneve;

V70 1.6D 4.9 l/100 km, 129 g CO2/km
S80 1.6D 4.9 l/100 km, 129 g CO2/km
XC60 2.4D 6.0 l/100 km, 159 g CO2/km
XC70 2.4D 6.0 l/100 km, 159 g CO2/km

Edit: Doh! Missade att det fanns en till sida, jaja - lagringsmedia är billigt :)
av erc
Amli skrev:
erc skrev:Volvo kan faktiskt ha en i premiumsegmentet unik möjlighet att framgångsrikt marknadsföra sina förhållandevis sävliga DRIVe-modeller. Konkurrenterna har nästan målat in sig i prestandamässigt omöjliga hörn. En BMW förutsätts ha minst 200 hästkrafter medan en Volvo förmodligen sällan köps för sina accelerations- eller toppfartssiffror. En Volvo KAN så att säga vara lite slö. En BMW däremot FÅR inte vara ens lite, lite slö.
Den stora skillnaden är väl att en BMW inte BEHÖVER vara slö för att vara snål. Ta 520D t ex, 2.0l, 177hk, 350Nm och 0.53l/milen. Ändå bättre prestanda än D5.
Sant. Jag är övertygad om att 143-hästarsmotorn som sitter i 118d och 318d skulle passa finfint även i en BMW 5-serie men icke - kunderna kräver minst 177 hästkrafter, och tycks vara villiga att betala runt 400000 för dem.

Gissar att en Volvo V70 1.6D DRIVe kommer kosta ungefär som en 2.0F, ca 270000, och därmed sällan kommer konkurrera med BMW om prestandakunderna. Detta utan att Volvos varumärke tar skada - de lite slöare modellerna stör ingen. En BMW som inte har en toppfart på 200km/h vore nog ödestigert.
Användarvisningsbild
av halmstaden
Det kan väl inte dröja så länge innan start/stopp kommer till övriga DRIVe-bilar? Bromskraftåtervinningen borde också kunna hitta in där snabbt. Funderade kring citatet
...som laddar batteriet så fort föraren släpper upp gaspedalen eller bromsar med växeln ilagd...
Kopplas verkligen generatorerna på om man släpper på gasen? Då vill man ju inte alltid stanna, gasar man upp till samma hastighet igen förlorar man ju mer än man vinner...
Har någon kunskap om hur stor del av rörelseenergin som tas tillvara? 30% ? Vore intressant att höra.

MVH
av Tele58
DRIVe är nog vettiga som sparbössor (30,40 och 50 som miljöalternativ), men en V70 med 1,6 liters diesel låter som andra redan påpekat som en riktig slöhäck.
Tror att man gör bäst i att invänta nya motorer om man behöver en större bil, skulle dock inte tveka på någon av "småmodellerna" om det var den biltypen jag sökte.
Jag tror att Volvo kommer lyfta och få fram riktigt fina och köpvärda bilar om inget "otrevligt" händer innan halvårsskiftet.
Hur skulle Toyota vara som ägare tror Ni?
Användarvisningsbild
av wide
Smart Volvo!, Fan imponerande om siffrorna stämmer. Tyskarnas siffror är nästan lika fina på förbrukningrn på pappret. Men i verkligheten måste man lägga på moms på dessa.... :lol: .

Hur kan biltillverkare ljuga om förbrukningen som det görs?. Tyskarna är ju experter att mappa efter Eu-cykeln som inte är verklighetsbaserad.

Sen att den skulle var slö??. Vad f-n tycker ni om moppemotorn 2.0F som drar i sig 1,5liter sprit vid 130blås?.
99% använder man vridet när man kör en sån här typ av bil, och 240Nm är helt ok!...

Varför ingen start/stopp på V70in än?
av matthh
Varför inga specialfälgar till de större modellerna? Har man inte samma problem med luftströmmar där?
Man borde väl relativt enkelt kunna sätta på t.ex. 16" från de mindre modellerna. Jag har för mig fälgarna stod för en betydande del av minskningen på V50.
av Tele58
matthh skrev:Varför inga specialfälgar till de större modellerna? Har man inte samma problem med luftströmmar där?
Man borde väl relativt enkelt kunna sätta på t.ex. 16" från de mindre modellerna. Jag har för mig fälgarna stod för en betydande del av minskningen på V50.
Fälgarna har betydelse för den minskade frbrukningen, men min gissning är att dessa fälgar är en kommersiel katastrof och därför bryr man sig inte på de "nya" d-modellerna.
Jag har absolut inga belägg för att det är så men det känns inte helt orimligt så jag skjuter från höften :D
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 11
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]