Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ok, idag när jag åkte till jobbet så har jag ett surrande ljud ifrån reläet jag monterade, får rycka ur det och kolla vad det kan vara, antagligen får man köra med ett timer-relä istället. Återkommer med info när det anlänt
och monterats.
Och kom ihåg, allt sånt här görs på egen risk, jag tar inget ansvar för vad ni gör med era bilar ;)
Nu var det inte öppna jag menade, utan stänga. Och inte när motorn startas, utan när den redan är igång. För när motorn redan är igång när luckan är öppen kan man inte stänga den genom att tända skyltbelysningen, eftersom belysningen redan är tänd. Det spelar ingen roll att du sätter dit ett tidrelä - det har ju redan kört klart sin puls, och gör inget mer förrän belysningen först släckts och sedan tänts igen.

Men den här begränsningen hindrar ju inte att trixet går att göra ändå. Bättre än inget.
apersson850 skrev:Intelligentaste förslaget hittills. Fast det går förstås inte att stänga luckan med lamptricket när motorn är igång, även om man använder ett tidrelä. Är motorn redan igång är skyltbelysningen redan tänd. Men det fungerar ändå i rätt många fall.
Fast en det går förstås att använda sej av typ plc istället för mängder av reläer.
Ja, fast med en utgång (stängningsknappen att trycka på) och en ingång (skyltbelysningen lyser eller ej) tillför inte en PLC mycket mer än en högre känsla av hightech. Ett relä typ Omrons H3RN-1 12 VDC fixar att bara ge en stängningspuls just när skyltbelysningen tänds, och det är ju så att säga det bästa som kan åstadkommas bara genom att känna av några signaler som redan finns i bakluckan.
Snyggaste lösningen vore att först avlyssna canbus:en efter rätt kommando "close_tailgate" och sedan injicera "close_tailgate" till canbus-nätet via egen pic/plc...
Förutsätter dock att det finns en nod för detta i bakluckan, kan ju vara en "dum" knapp som bara säger till motorn att dra tills luckan är låst..

Borde gå, det finns/fanns projekt till P2-plattformen för egen text till färddator och start av värmare med mera.
Stängningsknappen går direkt till POT-noden (Power Operated Tailgate), som också direkt driver motorn för luckstängning/lucköppning.
Det hindrar ju inte att det kan förekomma ett kommando som anger att luckan ska stängas via CAN, men det finns inget i elschemat som säger att det måste finnas ett sånt kommando. Öppningskommande finns förstås, för det kan man göra på flera olika sätt.

Relälösningen på nummerskyltsbelysningen är i alla fall enkel att installera, kräver inget forskande efter kommandon på CAN och fungerar i många fall. Speciellt om man sätter dit ett tidrelä.
Hej,

Jag stjäl tråden lite. Går det att eftermontera en motor. Och isfall vad behöver jag (typ länk på bildelsbasen)? Motor och knapp bara? Eller måste man in i vida och krångla också? Var sitter motorn? Finns allt föredragit?

Tack på förhand
Är det någon som funderat på att stoppa in en eller flera kapacitiva sensorer för att kunna öppna med motsvarande "fot-vift" som vissa konkurrenter har?

Det gäller dock att tänka till så den inte öppnar sig när tex en katt smyger förbi eller man kör över en grävling.
Var inne på att sätta en sensor riktad bakåt, i höjd med torkararmen (man måste alltså stå bakom bilen) samt en riktad snett nedåt där man viftar med foten. Ett impulsrelä simulerar ett knapptryck.
bjornw skrev:Är det någon som funderat på att stoppa in en eller flera kapacitiva sensorer för att kunna öppna med motsvarande "fot-vift" som vissa konkurrenter har?

Det gäller dock att tänka till så den inte öppnar sig när tex en katt smyger förbi eller man kör över en grävling.
Var inne på att sätta en sensor riktad bakåt, i höjd med torkararmen (man måste alltså stå bakom bilen) samt en riktad snett nedåt där man viftar med foten. Ett impulsrelä simulerar ett knapptryck.
Man bör nog kombinera sensorerna med lite logik så att luckan aldrig kan öppnas om bilen rör på sig, inte kul att tappa last eller hundar på motorvägen... :) "1+1=0"
Så är det nog redan, för om jag trycker på knappen inne i bilen så öppnas inte luckan om bilen rullar. Har inte provat att springa bakom bilen i 110 knyck för att trycka på den knappen, men det skulle inte förvåna mig om det fungerar likadant.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 11
Får inte ut diff ur bakaxel

Har du tillgång till kap och svets? Du beh&o[…]

Nästa elbil från Volvo?

Är det samma stil på inredningen som i […]

Du får använda chassikods skylten enlig[…]