betterlead skrev:Okej, den här adaptionen - hur fungerar den egentligen? Räknar den liksom ut ett genomsnittligt körsätt hela tiden eller?
Jag gillar inte normalt sett såsköra utan vill att det ska gå undan, men jag gillar inte när lådan drar ut på växlarna. (Varvar upp.) Jag vill istället ha en snabb uppväxling där turbon istället får jobba i de lägre registren. Det är ju trots allt en D5:a med 400nm. Undrar vilket tricket är för att få lådan att växla på det viset? Småsläppa gasen och trycka till precis när den växlat upp? Inte riktigt det jag vill egentligen.
Ja du, det känns som det är lite si och så med adaptiviteten. Vem kör egentligen på exakt samma sätt hela tiden med bilen? Det hade varit mycket bättre att man hade som ex Subaru så man kunde välja själv hur snabbt lådan ska växla upp eller ner, sk sportläge i tre nivåer i Subarus fall.
Tricket för att få lådan att växla som du vill är att göra det manuellt.
På min 2004 V70 D5 var det ingen särskild skillnad på nollställd växellåda eller inte. Den växlade oftast inte som jag ville någon gång. Jag fick själv anpassa mig till hur lådan växlade; ett exempel:
För att få skapligt snabb start vid rödljus ex, tryck aldrig full gas. Då får du detta tvekande i växellådan. Tryck istället halvgas först och när bilen skjuter fart kan man pressa på mer. 120 på motorvägen, omkörning och halvgas, lådan växlar ner till fyran helt i onödan. Kanske menar Volvo att det är du som förare som ska vara adaptiv mot växellådan?
Jag tror man i princip säger så bara för man inte hade lust att göra en låda där du själv kan välja prioritet.
Den enda egentliga adaptivitet som jag märkt av att lådan har är att den känner av hur fort du pressar ner gasen.