Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ta det lugnt, det kommer ordna upp sig tror jag. Min förra bil var en D5 185 2006:a, den behövde närmare 2000 mil innan den stabiliserade sig på ca 0,68. Första 500 milen vill jag minnas att den tog närmare litern.
Under 2007 köpte jag en ny och fantastisk V70 II 2,4 D Man. Jag är en lugn förare d.v.s. jag kör max 125 km/h och 95% på motorväg i Skåne ca 25 mil per dag. Enl. specen från Volvo skulle bilen dra 0,65 i blandad körning och ca 0,58-0,6 med min körning enligt ovan. Jag känner mig oerhört lurad av Volvo! Anledningen är nämligen: I början drog den 1,1 l/mil. Efter 500 mil drog den 0,9 och efter 1600 mil 0,85. Sedan tog det stopp! Enligt Volvo var allt normalt och konkurrenskraftigt. Trots det uppdaterade de ändå programvaran och analyserade motor med partikelfilter. Ingen förbättring. Konkurrenskraftigt, pyttsan! Jag gav mig inte utan lånade demobilar av konkurrenter och gjorde ett test. Här är resultatet:
¤Min V 70 II 2,4 D Man förbrukade alltså 0,85 efter 1600 mil
¤MB 220 CDI kombi Automat förbrukade 0,67 efter 1100 mil
¤BMW 520D Touring förbrukade 0,55 efter 800 mil
¤Passat TDI 140 kombi Aut. förbrukade 0,64 efter 150 mil
¤BMW 530D Touring förbrukade 0,64 efter 10 mil

Det kändes inte bra helt enkelt och jag sålde Volvon. Nu är jag inte lyckligare men desto mer miljövänlig och modern, nu kör jag nämligen en ny BMW 320D Touring (177 hk, 350 NM) och den har dragit 0,53 från första milen. Jag räknar med att komma ner under 0,5 om några hundra mil.
Jag är ingen storkörare, men jag kan ju ändå rapportera lite då och då. Med glädje, hoppas jag. Vi får se...
Angående den elektriska parkeringsbromsen som ska släppa automatiskt (i varje fall på en bil med automatlåda) när man trycker på gasen.

Om man inte har säkerhetsbältet fastspänt innan man trycker på gasen, släpper inte P-bromsen. Volvos lilla (STORA?) säkerhetstänkande...
Automatlådor kan ju ibland tyckas nästan leva sina egna liv - de är ju automatlådor. :wink:

Det är en liten detalj som irriterar mig och det är att när jag från stillastående trycker ned gaspedalen så känns det lite som att motorn kvävs eller liksom behöver svälja en gång innan ekipaget drar iväg. Jag har haft bilar med lådor som har agerat på samma sätt, men även sådana som dragit iväg direkt så fort man nuddad gaspedalen.

Vad tror den samlade expertisen om detta? Vad kan det bero på och kan man göra något åt det?

(Jag tror att om jag lägger spaken i "växla_själv_läge" så kommer inte den här kvävningen.)
Det beror på adaptionen. Kör man lugnt och försiktigt så går den mjukt. Kör man hårt så växlar den snabbare och sticker iväg snabbare. I samband med ett verkstadsbesök nollställdes adaptionen i XC90in (MY07 D5) och jag passade sedan på att gasa som en tok för att bilen skulle gå bättre. Jäklar säger jag bara :D Så fort man nuddar gasen sticker bilen iväg! 8) Växlarna går i snabbt och kickdownen är grymt snabb!

MEN, eftersom det är en diesel så krävs det lite varv för att turbon ska snurra upp ordentligt. Vilket i början av registret kan kännas som att den är kvävd.
Okej, den här adaptionen - hur fungerar den egentligen? Räknar den liksom ut ett genomsnittligt körsätt hela tiden eller?
Jag gillar inte normalt sett såsköra utan vill att det ska gå undan, men jag gillar inte när lådan drar ut på växlarna. (Varvar upp.) Jag vill istället ha en snabb uppväxling där turbon istället får jobba i de lägre registren. Det är ju trots allt en D5:a med 400nm. Undrar vilket tricket är för att få lådan att växla på det viset? Småsläppa gasen och trycka till precis när den växlat upp? Inte riktigt det jag vill egentligen.
betterlead skrev:Okej, den här adaptionen - hur fungerar den egentligen? Räknar den liksom ut ett genomsnittligt körsätt hela tiden eller?
Jag gillar inte normalt sett såsköra utan vill att det ska gå undan, men jag gillar inte när lådan drar ut på växlarna. (Varvar upp.) Jag vill istället ha en snabb uppväxling där turbon istället får jobba i de lägre registren. Det är ju trots allt en D5:a med 400nm. Undrar vilket tricket är för att få lådan att växla på det viset? Småsläppa gasen och trycka till precis när den växlat upp? Inte riktigt det jag vill egentligen.
Ja du, det känns som det är lite si och så med adaptiviteten. Vem kör egentligen på exakt samma sätt hela tiden med bilen? Det hade varit mycket bättre att man hade som ex Subaru så man kunde välja själv hur snabbt lådan ska växla upp eller ner, sk sportläge i tre nivåer i Subarus fall.
Tricket för att få lådan att växla som du vill är att göra det manuellt.
På min 2004 V70 D5 var det ingen särskild skillnad på nollställd växellåda eller inte. Den växlade oftast inte som jag ville någon gång. Jag fick själv anpassa mig till hur lådan växlade; ett exempel:
För att få skapligt snabb start vid rödljus ex, tryck aldrig full gas. Då får du detta tvekande i växellådan. Tryck istället halvgas först och när bilen skjuter fart kan man pressa på mer. 120 på motorvägen, omkörning och halvgas, lådan växlar ner till fyran helt i onödan. Kanske menar Volvo att det är du som förare som ska vara adaptiv mot växellådan?
Jag tror man i princip säger så bara för man inte hade lust att göra en låda där du själv kan välja prioritet.
Den enda egentliga adaptivitet som jag märkt av att lådan har är att den känner av hur fort du pressar ner gasen.
Va ute med en kollega och provkörde en XC70II D5 för några veckor sen vi va helt överense om att mjukvaran i Volvos automatlådor är helt anpassade för bensinmotorer, finns (som vi såg de) ingen anledning för en dieselmotor med bra vrid att varvas så som Volvos automatlåda gör.

Testade en Chrysler 300C touring med dieselmotor och automat, det var en helt annan och trevligare upplevelse än Volvos automat.
Att man sen hade 50hk/100NM mer med samma förbrukning som en likvärdig Volvo gjorde inte saken sämre.

Mvh David

Sorry för att jag gått väldigt offtopic...
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10
Märkligt fel på torkarna

Ska villigt erkänna att jag inte har en aning[…]

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017