Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:Varför i hela friden finns ingen dörrlist. Dörrlisten på min V70N har räddat mig från ett antal fula dörruppslag från klantiga parkeringsgrannar.

På V70II biter det rakt in i plåten utan lister
Lite försynt frågar jag hur du vet att du sluppit dörruppslag på din bil, sett på?
Jag har själv en V70N och har ett antal mindre snygga dörruppslag. Skuldran sitter ju längre ut så det tar oftast stopp där först = listen förlorar sin funktion.
Dessutom har V70II något slags veck i dörrarna där lister annars skulle suttit, varför har man dessa..? Skulle se mkt snyggare ut med en slätare dörr utan detta fula veck, suck.
Bifogar en bild där man i alla fall ser tre uppslag, ska försöka ta en bättre bild med mindre bländare så större del blir i fokus. Här en halvtaskig bild iaf:
Bild
Amli skrev: Samma anledning till att dom tagit bort torkarbladen till strålkastarna.
Nä, de har med krocksäkerhet att göra. Man får inte ha glas i strålkastarna längre och plasten blir väldigt repig om man skulle ha torkare mot plasten.
Själv saknar jag torkarna, särskilt i blötsnö.
Har bara haft V70N -03 och nu V70II, men båda har helkassa lister, på den gamla 70N hade jag 4-5 små bucklor i plåten. De SAABar jag kört under tidigare 20 år hade tillsammans inte lika många. Men design går tyvärr före funktion och skulle nog se en snygg list som skyddar plåten. Det stör mig inte så mycket men känns lite billigt att man gjort dessa missar.
halmstaden skrev:
VolvoB20 skrev:Varför i hela friden finns ingen dörrlist. Dörrlisten på min V70N har räddat mig från ett antal fula dörruppslag från klantiga parkeringsgrannar.

På V70II biter det rakt in i plåten utan lister
Lite försynt frågar jag hur du vet att du sluppit dörruppslag på din bil, sett på?
Mycket enkelt, därför att det är ganska stora märken i plastlisten och färg fattas på de ställen där folk har slagit upp sina dörrar. Har väl haft tur att det tog i listerna.

Men jag är för ännu bättre lister som skyddar ännu mera, d.v.s rakt emot designen på nya V70II som helt saknar lister.
kave skrev:
Amli skrev: Samma anledning till att dom tagit bort torkarbladen till strålkastarna.
Nä, de har med krocksäkerhet att göra. Man får inte ha glas i strålkastarna längre och plasten blir väldigt repig om man skulle ha torkare mot plasten.
Själv saknar jag torkarna, särskilt i blötsnö.
Hade jag faktiskt ingen aning om. Man lär sig något nytt varje dag :-)-)
Det sitter starkare grejer i dörrarna utan lister. Så man får inte bucklor jättelätt bara för att det inte sitter lister.

Själv brukar jag väldigt sällan parkera jämnte en annan bil. Jag parkerar antingen på breda ytterplatser (helst där man kan parkera och ha hjulen lite utanför rutan), eller så långt borta att inga andra parkerar där! :)
Ser framför mig en parkeringsplats där det cirkulerar en stor mängd Volvobilar där förarna letar efter en ledig ytterplats. :wink:
Nä, designa bilarna så att man inte behöver bygga parkeringsplatser med bara ytterplatser :D. V70II är i de flesta fallen ett nyttoverktyg (gäller både privat/företag) som ska användas och ska utformas efter det, däremot för en C70 kan man ge avkall på funktionalitet då den har ett annat syfte.
Men de forumtuffingar som som vill slå ihjäl folk som rör deras bilar kommer antagligen att vara lika anala när det gäller att nudda deras gummilister. V70II är ingen tålig bruksbil. Skaffa annan, färdigbucklad bil om blodtrycket rusar.
Om vi ser på några kombibilar idag, vilka har lister?
Jag konstaterar att dessa är utan
A6
Nya A4
BMW 3serie, 5-serie
Mercedes C-klass
Honda Accord
Nya Mazda 6
V70
Ford Mondeo
Nya Citroën C5
Dessa har
Opel Vectra
Merc E-klass, ersätts snart
Toyota Avensis
V50
Nya Renault Laguna
Peugeot 407
Peugeot 308

Man ser ju var Volvo befinner sig prismässigt och de tycker väl att "fula" lister inte ska avskräcka från ett köp i premiumsegmentet.
XC90_Executive skrev:Det sitter starkare grejer i dörrarna utan lister. Så man får inte bucklor jättelätt bara för att det inte sitter lister.
Låter bra. Pansarplåt i V70II då eller så man slipper dörruppslag ?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Nej den inre knuten gick rätt av där l&a[…]

Volvo 740 startar inte

Hej igen, Nu har jag bytt batteri igen och borsta[…]

Kamremsbyte V70N

Jag frågade grabbarna på volvo nä[…]

Hej, jag har en fråga, kan balansaxlarna l&a[…]