Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
XC90_Executive skrev:
Steff 99 skrev:Vad är det som inte stämmer med verkligheten, menar du att BMW:n 535D är som dina Volvo och drar 15-20% mindre än EU normen??
Eller är det bara dina bilar som går under EU-förbrukningsvärde alla andra över?
Läs lite tester.....!

Senaste BMW-testet jag läste var ett med BMW 320D, den skulle ha en förbrukning på typ 0.49l/mil. Testförbrukningen blev typ 0.72!!
Du kommer säkert att förstå, när du läser biltester att EU förbrukningssiffror och en tidnings testsiffror är helt olika saker
EU förbrukningssiffror är en standard för hela EU likväl som USA har en liknande.
Denna standard ligger tillgrund för hur stora utsläpp och snittförbruknings siffror man som fabrikant har som snitt på sina tillverkade modeller.
Det är detta som ligger tillgrund till EU:s krav på minskade utsläpp fram till 2012 och därefter
Som en information så har vi i Sverige ett skattesystem för bilar som baseras på bl.a Co2 utsläpp.
Dessa värden är inte tagna ur luften utan baseras på denna fastställda standard.

Att sedan motorpressen har egna siffror på förbrukning , hästkrafter och vridmoment som sällan stämmer utan diffar med några procent åt olika håll , beror nog mera på att tidningarnas mätmetoder inte följer någon standard.

Om du "XC-90_exe " läser lite noga så kommer du att finna att Volvo inte precis rosar marknaden gällande förbrukningssiffror.
men då får man inte läsa bara med ett öga :D
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Steff 99 skrev:Om du "XC-90_exe " läser lite noga så kommer du att finna att Volvo inte precis rosar marknaden gällande förbrukningssiffror.
men då får man inte läsa bara med ett öga :D
Detta handlar inte om att jag 'blundar' för några siffror som Volvo visar. För läser man vad fabriken anger på dieselmotorerna, så ligger verkligheten lite under, eller precis över den specen. Förbrukningen som fabriken anger må vara lite högre än vissa, men det kan hållas vid körning. Effekt/prestanda har i samtliga test visat sig ligga betydligt bättre till än vad fabriken anger. Kanske just för att dom vill hålla vad dom lovar.

Skillnaden som har varit nu är att BMW skriver att en 320d ska dra 0.49l/mil vid blandad körning. Visst, det kan ju alla sätta ut! Grejen i detta faller är ju att i verkligen ligger den på runt 0.7l/milen!

Summan av detta blir alltså att Volvos fabrikssiffor är högre, men verkligheten ligger istället nära siffrorna. Jag är väldigt possivitv överraskad över den första dieselbilen. Denna XC90 D5 som jag kör. Trodde att det skulle vara som alla bensinmotorer; dvs att om man gasar mycket så finns det i princip ingen övre gräns på förbrukningen! I fallet med D5an så spelar det ingen roll hur jävligt jag än kör, den kommer inte över 1.2l/mil (stadskörning!).
av bilgalen
Som Steff99 redan skrivit så testar journalister och biltidningar på annat sätt än denna ECE-norm.

Det gör att väl istort sett alla bilar hamnar högre i testerna jämfört med ECE.

För att ta en Volvo som exempel.

Volvo V70 II D5 (automat)

Enligt ECE-norm: 7.4 l/100km
Test enl AMS: 9.2 l/100km
Skillnad 24%.

Bmw 525d Touring (automat)

Enligt ECE-norm: 6.6 l/100km
Test enligt AMS: 7.8 l/100km
Skillnad +18%

Men det finns också de som går åt andra hållet:

Audi A6 Avant 2.7 TDI quattro (automat)

Enligt ECE-norm: 8.5 l/100km
Test enligt AMS: 8.4 l/100km
Skillnad -1%
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Om det ska diskuteras här ändå så kan jag säga att när Teknikens Värld testade
V70 II 2.5T så gav den 209 hästar
V70 II 2.0F 150 hästar drog 2 cl mindre än vad volvo uppger

/Kalle vol:-)
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Någon som vet om XC60:n kommer med Subwoofer i lastutrymmet? och om den har RSC? Vet ej hur hög den är men tänkte att det är ju en SUV iaf....

/Kalle
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
bilgalen skrev:Som Steff99 redan skrivit så testar journalister och biltidningar på annat sätt än denna ECE-norm.

Skillnad 24%.

Skillnad +18%

Skillnad -1%
Jag har inget till övers för AMS.....Jag litar inte alls på deras siffor. Eftersom resten av tidningarna har fått helt andra resultat......!
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
~Kalle~ skrev:Någon som vet om XC60:n kommer med Subwoofer i lastutrymmet? och om den har RSC? Vet ej hur hög den är men tänkte att det är ju en SUV iaf....
Ja, en digital subwoofer under golvet i bagageutrymmet är tillval. 260 Watt.

Roll Stability Control (RSC) har den givetvis som standard! XC60 är utan tvekan den säkraste Volvon någonsin och förmodligen världens säkraste bil!

Prestandasiffrorna är som följer;
0-100 km/h;
T6 (GT) - 7,5 sec, 210 km/h.
2.4D (MT/GT) 10,5 sec / 10,9 sec, 195 km/h / 190 km/h
D5 (MT/GT) 9,5 sec / 9,9 sec, 205 km/h / 200 km/h
Senast redigerad av 1 XC90_Executive, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
ohh, Härligt! Bra med säkerhet VOLVO!!!!! :D 8)

/Kalle
av bilgalen
XC90_Executive skrev:
bilgalen skrev:Som Steff99 redan skrivit så testar journalister och biltidningar på annat sätt än denna ECE-norm.

Skillnad 24%.

Skillnad +18%

Skillnad -1%
Jag har inget till övers för AMS.....Jag litar inte alls på deras siffor. Eftersom resten av tidningarna har fått helt andra resultat......!
Får jag gissa att du anser att Robert Colin är den enda sanna journalisten? :D

Men du får ju tro vad du vill. Men att "dissa" en hel tidning för att den inte "stödjer sin egen sak" låter ju kanske lite trångsynt :lol:
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
bilgalen skrev:Får jag gissa att du anser att Robert Colin är den enda sanna journalisten? :D

Men du får ju tro vad du vill. Men att "dissa" en hel tidning för att den inte "stödjer sin egen sak" låter ju kanske lite trångsynt :lol:
Är inte speciellt glad för Collin heller....

Har prenumererat på AMS sedan starten i princip. Gör det fortfarande. Men det är knappast en nyhet att tyska bilar är det som AMS föredrar!

Det roliga är att t.o.m TYSKA AMS inte är lika sjukt insnöade på tyska bilar.

Men nu gäller denna tråden XC60.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10
Bytt Tankarmatur 240 1986

Det finns en förpump inne i tanken, finns p&[…]

Xc90 T8 My22 vs My23

Det som sliter mycket på batterier är s[…]