Villis skrev:Hej Gutten, bara för att vara helt säker att jag har samma motor och oljeförbrukning beror troligen på oljeringarna. Det är diesel D4 ? Enligt en tråd så var det bensin varianten som led av oljerings problemet.Hej! Jag har en D4204T5, alltså en diesel. Det är ett känt problem även på dieseln. För att få upp alla kolvar måste du ta bort balanspaketet och även lossa på oljepumpen. Du kan hänga upp oljepumpen med buntband. Markera bara kedjan med en spritpenna så att du ser att den inte har flyttat sig. Återmonteringen av balanspaketet är jag dock inte helt säker på. Jag tänker höra med Bilkompaniet om de kan ge ut alla instruktioner för arbetet. Om jag får tag på detta, laddar jag upp PDF-filen här.
Är du tvungen att ta bort balanspaketet? Går det att lyfta toppen och lossa tråget, kommer man åt att släppa på överfallen och peta upp kolvarna samt rengöra och byta ringarna, min motor har gått knappt 20 k. Är ventiler normalt brända och renovering av topp behov av också?
Ventilerna behöver rengöras, eftersom det ofta är sotuppbyggnad på dem. Ventiltätningarna kan också vara bra att byta, även om det inte är helt nödvändigt, enligt mig.