Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gutten23
Villis skrev:Hej Gutten, bara för att vara helt säker att jag har samma motor och oljeförbrukning beror troligen på oljeringarna. Det är diesel D4 ? Enligt en tråd så var det bensin varianten som led av oljerings problemet.
Är du tvungen att ta bort balanspaketet? Går det att lyfta toppen och lossa tråget, kommer man åt att släppa på överfallen och peta upp kolvarna samt rengöra och byta ringarna, min motor har gått knappt 20 k. Är ventiler normalt brända och renovering av topp behov av också?
Hej! Jag har en D4204T5, alltså en diesel. Det är ett känt problem även på dieseln. För att få upp alla kolvar måste du ta bort balanspaketet och även lossa på oljepumpen. Du kan hänga upp oljepumpen med buntband. Markera bara kedjan med en spritpenna så att du ser att den inte har flyttat sig. Återmonteringen av balanspaketet är jag dock inte helt säker på. Jag tänker höra med Bilkompaniet om de kan ge ut alla instruktioner för arbetet. Om jag får tag på detta, laddar jag upp PDF-filen här.

Ventilerna behöver rengöras, eftersom det ofta är sotuppbyggnad på dem. Ventiltätningarna kan också vara bra att byta, även om det inte är helt nödvändigt, enligt mig.
av Gutten23
Om du vill ta reda på vilken motor du har i din bil, gå in på Carinfo och skriv in ditt registreringsnummer. Där kan du se motorkoden.
av Gutten23
Ursäkta för dåliga uppdateringarna på sistone. Förra veckan blev jag sjuk, så det blev inget arbete med bilen. Just nu väntar jag på en mikrometer för att kunna mäta cylinderloppet. Den kommer inom 11 dagar, och när den väl är här blir det full fart igen!
av Gutten23
Hej allihopa som följer tråden!

Jag har nu fått verktyget, och det var verkligen på tiden. Det blev bråttom nu när det har blivit så fuktigt ute. Efter att jag var sjuk hann det bildas ytrost på blocket. Jag inser att jag borde ha gjort detta redan i somras eller inomhus från början.

Hur som helst löste det sig – jag stressade ner motorn och fick in den i källaren. Nu jobbar jag med den på ett motorstativ.

Men nu till problemet som har uppstått: Blocket är redan bearbetat av en tidigare ägare. Det har bytts kolvar och ringar, men ringarna är av den äldre modellen och inte de uppdaterade. Därför har samma fel uppstått igen.

Dessutom är blocket uppborrat för överdimensionerade kolvar. Det betyder att jag nu letar efter ett begagnat block. Cylinderloppen ska vara 82 mm, men de är nu 82,50 mm. Kolvarna är cirka 82,40 mm, medan originalstorleken är runt 81,90 mm.
Användarvisningsbild
av Cotag
Hur långt har den gått?
Framgår inte av tråden..
av Gutten23
36 tusen, gammal taxi. Jag köpte den billigt, och värderingen är högre än vad en ny motor kostar. Jag kan köpa en begagnad motor och fortfarande ligga ganska rimligt till ekonomiskt på bilen.
av Gutten23
Det ska jag se till att göra. Tyvärr har jag inga bilder från när jag lyfte ur motorn, då jag var helt fokuserad på att få ut den så snabbt som möjligt.
av Gutten23
Tack vare TommyP86, som har följt den här tråden, har jag nu ett nytt block. Han har varit till otrolig hjälp. Nu blir det fart på tråden igen!
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 13

Det säljs i princip inga fyrhjulsdrivna diese[…]

, så jag kan dra 300 kg mer jämfö[…]

Jag hade detta meddelandet på min 2014 V70 t[…]

Så här i efterhand hade jag aldrig k&ou[…]