Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MarcusJ
skarj skrev: tis 06 dec 2022, 09:27
MarcusJ skrev: mån 05 dec 2022, 20:04
skarj skrev: mån 05 dec 2022, 19:11 lyft det till någon tidning om ni kan bevisa det.
Tidningar är inte intresserade av sånt. Totalt meningslöst.
Vad grundar du det på?
Finns det bevis på att en stopptimer finns är tidningarna givetvis intresserade att driva det mot Volvo, eller har du missat vad journalister gör?
Övertyga mig att en sådan timer skulle vara OK, den skulle ses som en medveten handling, även om den teoretiskt inte är det.
Betyder inte att det är okej. Medielogiken säger att familjen Wahlgrens äventyr i sängkammaren är överordnat allt annat bara. Sånt här bryr man sig inte om. Livet suger.

Nu taggar vi ner lite.
av skarj
Om något ska det taggas upp, givetvis är det inte ” hänt i veckan” utan Vi Bilägare tex eller en anmälan till ARN, som är på sin plats, men som andra just skrivit är det tveksamt att en liknande timer med ett stopp på 800h finns.

Sålänge ingen kan bevisa det är detta endast ett rykte, eller ”fake News”, det är min poäng i tråden, kan någon däremot visa att det finns en mjukvara som dödar hårdvaran ( stoppar) så ärret en het potatis, som ska fram.

Problemet är att det skrivs mycket på forum som tas för sanningar, som knappast är värt att tro på alls, därför ska bevis fram, källor och så vidare. Finns det bevis då ska det publiceras och inte knytas nävar i byxfickorna och göras en egen lösning, utan låt journalisterna sätta företagen i rampljuset så blir det förändring, men då räcker inget rykte.
av tori
Hej!
För att förtydliga så är det inte en timer som stoppar. Det är snarare en "räknesnurra" i styrsystemet som slutat att rulla vid ett visst uppnått värde. Sedan presenteras detta till 800 h om man googlar på fenomenet om jag fattat det rätt.
Om det är en säkerhetsfunktion som ska aktiveras så tillåt mig gapskratta när Volvo byter styrenheten och så fungerar den igen.
Kanske någon blond influenser som kör en gammal volvo och som har kontakter på "svensk gamtidning "eller tidningen "hänt i vecken " som kan hjälpa oss så vi inte fryser arslet av oss.😃
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Vad ska ARN göra?
Skriva ett argt brev till Volvo?

Det finns helt säkert ingen enskild mjukvara som stoppar värmaren, men det verkar definitivt som att någon kod i den befintliga mjukvaran som styr värmaren är felaktig. Att hitta den biten kod är dock ett jättejobb, vilket både förklarar varför den i så fall finns kvar någonstans i programmet och varför det som finns är s.k. omständighetsbevis.

Det är alltså ett antal indicier som pekar åt samma håll, men inget "smoking gun."
av skarj
Precis, finns inga bevis så finns inte problemet.
Vad man vill kalla det, låt os säga mjukvara som stoppar dieselvärmare efter ett förutbestämt antal timmar, ofelbart. Finns det eller inte är frågan, Arn kan möjligen lyfta det direkt mot Volvo då det OM det bevisas ett bedrägligt beteende om det inte avtalats att man köper en ”datumstämplad” funktion. ARN visar musklerna lättare om många anmäler, lär riktas mot handlare som får ta det mot Volvo, men givetvis är det Volvos ansvar om koden finns i deras produkt. Men vad man kan säga är att finns det en bil som passerat dessa 800h utan att något hänt, då finns inte mjukvara”felet” eller endast i viss batch, svårt sålänge ingen seriös hittar och kan visa ”timern”. Tills det händer och på mer än en bil, bör det ju tydligt framhållas att det är rena gissningar och påståenden utan sanningsvärde att det finns en sådan ”timer”. Så att inte folk tar det som en sanning, då det inte verkar särskilt troligt att det kommer några pålitliga bevis att problemet överhuvudtaget funnits.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det finns ju inlägg här skrivna av folk som påstår sig ha fått igång grunkan efter att återställa denna timer, eller räknare eller vad vi nu ska kalla den.
Sen finns det sådana som jag som haft samma bil i elva år och kört värmaren vid behov, men den fungerar ännu ändå. Men jag vet inte hur långt räknaren räknat...
av Doomis
Det kan tilläggas att det tillverkades ca 30.000 bilar per år av V70 från 2007-2016, Samma brännare sitter hela P3 generationen så vi pratar några miljoner bilar. Och här inne sitter 3 pers som har "startat om" en felaktig brännare....Det är förövrigt Webasto som gjort bränslevärmaren och inte Volvo.

Den här diskussionen är att göra en höna av en fjäder är jag rädd.
av dangu123
skarj skrev: mån 05 dec 2022, 19:11 Finns det någon som passerat dessa 800 timmar, bland er som kan kolla? Brinntid då rimligen, eller vad det nu kallas, och till er som vet att det finns en gräns på 800h, är det just brinntid som den stoppar på? Detta är ju något man bör gå till botten med, så om någon nollat denna timer och är säker på att det var det som löste problemet, träd fram och berätta hur, lyft det till någon tidning om ni kan bevisa det.
Jättebra fråga! Om någon med en V70 2.4D -10 har en värmare med mer än 800 h brinntid skulle jag vilja se det!

Och ja, jag anser det bevisat att något händer vid 800 h som får den där glödstiftresistansfelkoden att falla ut (se 0x22-felet här:
viewtopic.php?p=1432284#p1432284)

Jag tror nog att det är en bug. Inget medvetet. Men oj vad det skulle vara intressant att veta bakgrunden.
av dannesk
dangu123 skrev:
skarj skrev: mån 05 dec 2022, 19:11 Finns det någon som passerat dessa 800 timmar, bland er som kan kolla? Brinntid då rimligen, eller vad det nu kallas, och till er som vet att det finns en gräns på 800h, är det just brinntid som den stoppar på? Detta är ju något man bör gå till botten med, så om någon nollat denna timer och är säker på att det var det som löste problemet, träd fram och berätta hur, lyft det till någon tidning om ni kan bevisa det.
Jättebra fråga! Om någon med en V70 2.4D -10 har en värmare med mer än 800 h brinntid skulle jag vilja se det!

Och ja, jag anser det bevisat att något händer vid 800 h som får den där glödstiftresistansfelkoden att falla ut (se 0x22-felet här:
viewtopic.php?p=1432284#p1432284)

Jag tror nog att det är en bug. Inget medvetet. Men oj vad det skulle vara intressant att veta bakgrunden.
Min XC60 my17 är snart uppe i 800h, just nu 767h, så jag får se vad som händer då.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 15

.. kan det ”sticka ut” utanför?[…]

Nästa elbil från Volvo?

Han sa nåt om ”den smartaste Volvon hi[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]