Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1384204
apersson850 skrev:
snusketören skrev:Det brukar höra till god forumetikett att hålla diskussionen i en tråd innanför diskussionsunderlaget för den tråden.
Jo, fast som frågeställare får man ha en viss ödmjukhet för att det inte är säkert att alla andra har exakt samma uppfattning om vad som faller inom ramen för rubriken i tråden. Speciellt som vissa trådar (inte denna) har rätt diffusa rubriker.
Absolut, det har jag full förståelse för. Men jag har svårare att förstå att man blir anklagad för att vara otrevlig för att man försöker styra tillbaka en diskussion som är på väg åt fel håll när, som du säger, rubriken inte direkt lämnar jättemycket tolkningsutrymme för vad målet med frågan var (enligt mig). Sen kan det ju vara intressant att diskutera hur rattarna slits rent generellt eftersom jag tydligen inte var ensam med att finishen går sönder på exakt samma ställe, men det tycker jag kan brytas ut till en egen tråd då. Men vi kanske kan avsluta själva meta-diskussionen här.
VolvoB20 skrev:Om det är en svart ratt är väl inte nyanser ett problem. Det är ju bara köpa svart läderfärg, slipa jämt och stryka på. Klart. :-)

Svart är ju busenkelt och kan inte bli fel.
Ja färgen var ju kanske inte ett så stort frågetecken, det rörde mer hur matt ytfinishen är original. Jag hade kallat den typ halvmatt men jag tänkte att någon annan hade en mer kvalificerad gissning.
av dannesk
#1384215
Fast man behöver ju inte gissa färg/finish om man frågar leverantören på produkten som har specialiserat sig på rattfärgning-kit om man säger vad man har för bil, dom kan säkert guida bättre än ett forum. Du kommer aldrig kunna på exakt ändå eftersom en använd ratt har en liten annan finnish än en helt ny även om man rengör den.

Du har ju också tidigare påpekat att du vet att det är lätt att färga läder så det är ju bara att ta en semi-matt svart kulör och testa på området och om det inte blir bra färga hela ratten:
snusketören skrev:Hur som helst är det inte intressant att byta ratt eftersom det är tämligen enkelt att färga om läder om det blivit skadat. Frågan är bara om någon vet vilken finish som matchar det som bilen hade original. Antar att den är matt eller semi-matt?
Användarvisningsbild
av MartinS
#1384225
Jag tyckte nog ändå ursprungsinlägget verkade handla mer om hur dålig kvalitet det var på ratten än att du behövde veta vilken finish det var på en ny ratt.

För att då kommentera detta behöver man ju veta hur den behandlats och det tog ju ett par sidor innan det framkom att du själv ägt bilen från ny och därmed visste hur den behandlats under åren.
av Rådlös
#1384258
Det här är en lång tråd och jag har inte läst allt. Långt därifrån. Men på YouTube såg jag en gång en film om någon händig som "ömsade skinn" på sin ratt till en Ford Mustang. Jag blev rätt imponerad och nyfiken på detta och såg filmen till slut. Det var nämligen så att ratten var otroligt lik den som satt i min dåvarande Volvo V70 -08. (Ford ägde ju Volvo vid den aktuella tillverkningstiden) Jag kommer dessvärre inte ihåg om det fanns en "renoveringssats" eller om den här händige hade på något annat sätt kommit över rattskinnet. Prova att söka på YouTube.
#1384268
Nu skall kanske inte jag göra mig klok i denna tråden, men en begagnad ratt med hyfsade mil och kvalitet A+ på bildelsbasen kostar som mest 2250:- inkl moms. Vissa har fraktfritt vid web-order oxå. Så då blir ju, om man räknar bort kostnaden för läderkitet som det finns länk till i orginalinlägget, kostnaden för en begagnad ratt c:a 1800:- exkl airbag. Det är då väldigt långt till de 12000 + moms som trådskaparen fått pris på. Bytet kan knappast kosta 13000 någonstans, och gör det det fråga en annan verkstad om man inte vill/kan göra det själv

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... -31373333/
av Lövet
#1384271
12k torde ju varit helt ny ratt och byte på aukt-åf. Jag håller med dig att byte av ratt, om man hittar ett bra ex på bildelsbasen, är en bättre lösning än en färgning med okänd hållbarhet och yta.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1384338
Det är väl ingen som fått ett prisförslag utan det raljeras mest över hur oansvarig och dyr återförsäljaren är.

En NY ratt kostar troligen under 5000kr och bytet max 1000kr. Så var det när jag kollade upp vad det skulle kosta att få en R-design ratt monterad i min xc60 och detta torde inte vara dyrare, snarare tvärt om.
av Leopold
#1384352
Det fanns en fråga om hur slitaget kan uppkomma ”in the first place”. En teori är att man har någon bylsig jacka på sig på vintern med dragkedjor och skit, plus att man har ratten inställd nästan i knäet: ja då kan det äta på ratten när man gör rattmanövrar eftersom de dippar ner litet i överkanten på ratten typiskt när man vevar runt (inte en centrerad rörelse). Har sett litet spår av dragkedjor på min gamla bmw:s läderratt, iofs en 25 år gammal bil men ändå.

Ändå inte sett något i närheten av trådstartarens bekymmer på någon bil jag äger eller ägt. Mysko.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Smäller höger fram

Är fjäderbenslagringen monterad rät[…]

Fixa en stegmuff från 3" katten bara? […]

startsperre

Du måste se på initial state eller del[…]

Vinande ljud S40 1.8F -08

Hej! Tack för snabbt svar. Har en lödsta[…]