Hej!
Cirkus V70 fortsätter med oförminskad hastighet.
Åkte till Volvo med bilen, tanken var att ställa mig i deras "akutkö".
Som tur var pratade jag med killen som gjort EGR åtgärden först.
Han menade på att inget av de fel som nu var, kommer att kännas vid av Volvo, som ett följdfel av deras "EGR fix".
Kom lite längre och fick en stund med en mekaniker som jobbar mer med motorer, inte bara "ytlig service".
All cred. till honom, för han tog sig tid.
Han åsikt i detta var att det troligen inte är lönt att ställa bilen hos dem.
Med de mil bilen har, kommer Volvo aldrig godkänna någon goodwill eller garanti, oavsett om deras uppdatering av systemet ställt till det eller inte.
Jag fick lite inofficiella tips, framför allt om "sotfilter fullt".
Om bilen fortfarande går att köra, någorlunda (som min gick) så kanske den klarar att regenerera filtret själv.
Dock startar inte bilen den processen, om motorlampan lyser, oavsett orsak.
(Han menade också att det är en risk att sätta igång en regenerering manuellt i och med att min bil drar såpass med olja.
När man kör den processen, öser bilen in bränsle för att få upp temperaturen i dpf, för att bränna ur sot.
I och med att oljeringarna troligen koksat igen på min bil (som på "alla" D4, innan mitten 2016), kan det bli så att den späder motoroljan med diesel till den grad att den börjar äta motorolja genom insuget. Då varvar bilen utan begränsning och motorn rasar. (Volvo V50 sjukan).
Då en regenerering kan ta upp till 40 minuter, så är det vanskligt.)
Med detta i tanke, släckte jag motorlampan och drog direkt ut på motorvägen.
Satt farthållaren så högt jag vågade och körde 40 minuter, av i en rondell, på igen och 40 minuter till.
Då verkar det som den regenererade.
Sotvarningen är släckt och tändes inte mer.
Motorlampan var släckt till dagen efter då den ville vara med igen.
För att inte i fortsättningen ha problem med regenereringen, som för övrigt verkar göras en gång per tank, tydligen, behövdes motorlampan åtgärdas.
Jag rev ner EGR systemet igen, tänkte att det var fullt i kylet igen.
En idé kille på Volvo hade, var att uppgraderingen skulle göra att sotet hålls stånget mer, om jag gör grundrent.
Nu var det inte stopp, utan det såg hyfsat ut, faktiskt.
IMG_9992.JPG (381.33 KiB) Visad 2510 gånger
Inte alls så illa som förra gången, för ca 1167 mil sedan.
Jag gjorde ändå rent allt igen, med hetvatten och fick det fint.
Vad som däremot var trolig orsak denna gång (och kanske förra gången också) är den elstyrda delen.
IMG_9989.JPG (367.75 KiB) Visad 2510 gånger
Jag lade denna gång mycket mer tid på att få den axeln att löpa lätt.
Det var inte klabbigt innanför plastkåpan som täcker, så den verkar inte läcka ur axeln.
Denna gång lät jag kåpan vara av.
Satte ihop allt (under en timme totalt, det hjälper att ha gjort det förut:-)).
Ut och testade och ingen felkod än, i alla fall.
Med plastkåpan loss kan man också putta på axeln i fråga, när bilen är igång.
Då svarar bilen ganska omgående med att putta tillbaka axeln, vilket säger att den fungerar någorlunda just nu.
Lite sådär lustigt är att en sökning på en sådan här EGR ventil ger noll träff på ex. Bildelsbasen.
Det säger mig att det är katastrof för de här ventilerna.
Läste också av DPF sotet och det ligger på 8-14g, beroende på när jag kollar.
(Som jag förstår det baseras gramuträkningen på tryck före och efter dpf, därför varierar det väl).
Screenshot_20200125-151235.jpg (81.12 KiB) Visad 2510 gånger
Jag vet inte vad värdet säger, för jag har ingen referens.
I avläsningen står också 5.3 km sedan senaste regenerering.
Detta blir nog fel på grund av att jag haft loss batteriet.
Känner mig matt när jag tänker på denna vagn nu.
Ha en fin dag!
Mvh Alex