Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rolle85
ok, men frågan var om mitt tillvägagångssätt är ok eller vad konsekvenserna är.
av mattsson81
Ja tillvägagångssättet som du nämner. ut med två liter i med två liter av samma temp bör ju bli som innan men du vet ju inte om det är rätt nivå för det kan ju vara lite för lite i den nu.
kommer förmodligenn inte å bli några problem men det är ju bättre å kolla nivån så man vet.
"att mäta är att veta"
av Schmoyoho
Andis skrev:Ja "Schmoyoho" Det finns en påfyllningshål på TF-80SC jag hade till och med glömt den för jag tycker den är så oanvändbar och inte använder mig av den vid byte. Så ja hade fel där för jag glömt den pluggen. Ber om ursäkt för glömskan och tackar för du rätta till det hela.
Schmoyoho internet police dept. - to serve and protect. Inget tack behövs, just doin' my job m'am. Skämt åsido var det förstås inte meningen att låta nedlåtande om du uppfattade mig så. Jag har bara aldrig hört talas om någon som fyller lådorna underifrån och det hade varit intressant att höra varför du gör det och anser den vanliga påfyllningspluggen är dålig.
av Rolle85
mattsson81 skrev:Ja tillvägagångssättet som du nämner. ut med två liter i med två liter av samma temp bör ju bli som innan men du vet ju inte om det är rätt nivå för det kan ju vara lite för lite i den nu.
kommer förmodligenn inte å bli några problem men det är ju bättre å kolla nivån så man vet.
"att mäta är att veta"
hur kollar jag nivån då? Jag har påfyllningsskruven blottad på min motor så den är väldigt lätt att öppna men finns de ingen mätsticka man kan kolla?

Är de nu ok att byta två liter olja?
av Rolle85
men jag vill inte göra en hela sköljning av lådan, vill bara veta om byte av lite olja och påfållning av lika mycket är ok at göra. Kan göra det med en månads mellanrum ett par gånger
Användarvisningsbild
av apersson850
En sköljning i samband med oljebyte är ju det rätta att göra. Jag är nyfiken på vad anledningen är till att du inte vill göra proceduren på rätt sätt?
av mattsson81
Det undrar jag med...
men proceduren för att kolla nivån är ju den samma oavsett om man bara byter lite eller väljer att spola lådan.
å det står ju klart å tydligt i texten andis skrivit
av dannesk
Rolle85 skrev:men jag vill inte göra en hela sköljning av lådan, vill bara veta om byte av lite olja och påfållning av lika mycket är ok at göra. Kan göra det med en månads mellanrum ett par gånger
Att byta 2l liter olja med några månaders mellanrum är inte samma sak som att skölja lådan. Du späder ju ut den nybytta oljan med den gamla skitiga så meningen med bytet försvinner ju. Du ska skölja den på rätt sätt på en gång så du får ut den skitiga oljan och in med ny & fräsch.
Du byter ju inte heller motorolja med 1 liter åt gången under flera månader.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 11
Elpriset

Hmmm... låter som 3000 Kinawatt.... leverer[…]

Tändpunktsgivare, kontakten används f&ou[…]

Godmorgon på er. Nu har jag febrilt letat e[…]

Inom rimliga gränser så kommer den bli […]