Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1215219
apersson850 skrev:Mmmm, står inte AWD under taggen Kör i alla fall...
VEA verkar vara lite känsligare än vanligt just för sprickor i blocken.
Hur håller VEA blocket med +240 hk +480 Nm som BSR ger om den redan spricker i nedstrypt D4 version.

Eller i D5 Powerpuls 235 hk 480 nm i 90-serien?

Har man förstärkt VEA blocken nu till 90 modellerna ?
Användarvisningsbild
av apersson850
#1215267
Det säljs nog färre D5 än D4, så förmodligen är det inte lika många D5 som havererat. Men relativt sett är det möjligt att det är värre. Själva enhetstanken med de här motorerna innebär väl att blocken är likadana, antar jag? Oavsett effektuttag, alltså. Av vad jag har läst är det bara lite skillnad mellan diesel och bensin.
av Schmoyoho
#1215284
Har någon läst om någon bensin-VEA som havererat? Polestarmotorn har t.ex samma vrid som D5 men mycket mer effekt. Att de körs långt hårdare kanske gör jämförelsen mer rättvis, ang att det säljs fler dieslar än bensinare eller specifikt polestar-motorer...
av Daniel73
#1215286
Sprickorna kanske inte alls är effektrelaterade.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1215311
Bensinmotorerna lever i högre grad på att ta ut hög effekt vid höga varvtal. Dieslarna har kraftigare smäll vid varje varv, men färre varv per tidsenhet. Det frestar mer på detaljer som inte rör sig i motorn, typ motorblocket.
av Mwi
#1215357
VolvoB20 skrev:Hur håller VEA blocket med +240 hk +480 Nm som BSR ger om den redan spricker i nedstrypt D4 version.
Det är väl för att BSR bara kör runt några mil och gasar lite sedan är de nöjda, långtidstester har ju inte de ekonomi till typ 10,000 mil på höghastighetsbana utan 5 varv runt korvkiosken så är det bra. Förövrigt så har de ju inte ett ända trim som du kan låta få en registreringsbesiktning med, för att få in den nya effekten i bilens papper.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1215361
Jag tror knappast effekten är problemet, utan nåt i gjutprocessen. Det var inte speciellt länge sen det stod på forumet lite då och då om spruckna foder i dieselfemmorna (2,0 var vanligare?), även bensinfemmorna har gjort det (äldsta 2,5t), längre bak i tiden. Det är de bilar som tillverkas just nu som folk reagerar på motorproblem, inte de med 5-10 år på nacken.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1215367
Förstås, men blocket är onekligen avsett att fungera, dessutom för mycket högre effektuttag än en sansad D4. De flesta har dessutom inte några problem, så nåt kvalitetsrelaterat är det, mest sannolikt inte konstruktion.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Jag har nu lyckats ta reda på lite vilka mot[…]

Hej! Har haft ett långtgående problem[…]

Köpråd?

T6 medför god prestanda men samtidigt en m&au[…]

V50 T5, Motor dör

Ser okey ut. Hade du ur ECM och rengjorde den?