Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rid54
Jo, jag erkänner att jag var lite sarkastisk i mitt uttryck. Beklagar. Det kan ha varit oartigt. Men det betyder inte att jag har fel i princip, inte som ett logiskt sammanhang i alla fall. Jag ska försöka bättra mig.
Det är ingen fara. Sådant tycker jag man får tåla. Fast andra måste också tåla att man ger lite svar på tal. :D
Användarvisningsbild
av drbrain
Stänga av denna funktion var det första jag gjorde när jag köpte DICE/Vida.

Har hänt flertalet gånger när jag sätter mig i bilen och framrutan är blöt och det kanske kommer några stänk.. Trycker på regnsensorknappen och lägger i backen... Krrrrrr.. Bakrutetorkaren går på en torr bakruta som är dammig/lätt smutsig! Nej tack!
av MurreR
oldtimersmc skrev:Är främre torkaren inte på så startar ej den bakre heller, är den främre på så brukar det finnas skäl till detta i normal fallet att det ex regnar och regnar det på framrutan så brukar det regna på bakrutan.

Sitter baktorkaren fast så händer i normalfallet ingenting, men den skall ju inte sitta fast för då på vintern så skrapar man rutorna och då ser man till att torkaren är lös naturligtvis.

En annan multifunktion som finns i regionen som rimligen borde reta kategori " nej till multifunktioner" är att när man kör spolaren så drar torkaren igång, fan jag som bara ville spruta lite blåsprit...
Att det "brukar finnas skäl" stämmer då inte i min värld. Står jag på parkeringen och ska köra i väg i lätt duggregn så är min bakruta praktiskt taget snustorr, och då vill jag inte att torkaren ska gå igång! Nu löser jag ju detta genom att helt sonika låta bli torkaren tills jag backat färdigt och ligger i drive istället, men det ska inte behövas eftersom valet borde finnas i elektroniken.

Att se till att torkaren alltid är lös vintertid är nog en utopi ingen, åtminstone norr om Gävle, kan efterleva. Lever/bor man där det snöar och regnar om vartannat på vintern så fryser torkaren fast efter några kilometer igen. Bara nu i vintras kan jag räkna minst 5 dagar där det var 7-10 minusgrader och ändå regnade. Torkaren där bak mår inte så bra i dessa fall och det gör ont i själen när den hoppar igång oförutsett.
Bor det folk norr om Gävle? :shock: Hehe, det är säkert lättare att leva med torkaren här i södra Sverige. Jag har sällan problem med att den fryser fast, speciellt inte när jag kör. Det är mest om jag tvättat bilen och det fryser sen. Men då brukar jag gå och lossa dem allihop, både fram och bak.

Jag kör för övrigt nästan enbart med regnsensorn fram, och då blir det inte torkat bak förrän det faktiskt regnar på framrutan. Det räcker inte att aktivera regnsensorn. Torkarna fram drar ett slag då, men detta sätter inte igång den där bak. Det irriterar mig ibland, att jag måste göra det själv, när det ska vara automatiskt. För så är det i södra Sverige, precis som tidigare nämnts ovan, att regnar det på framrutan, då regnar det där bak också.
Även här i Mellansverige brukar det faktiskt stämma att när det regnar fram så regnar det också bak. Och skulle vattnet ha en tendens att frysa medan man kör brukar jag använda den där mackapären som kallas defroster. Jag har ju lite svårt att tro att den slutar fungera bara för att man passerar Gävle men man vet förstås aldrig ... ;-)
av III
I övrigt håller jag med trådskaparen och de som inte riktigt gillar funktionen. Jag förstår syftet och att det kan vara klokt i vissa fall. Men i mitt fall tillför den bara negativa effekter, såsom repor på bakrutan och trasiga/slitna torkarblad vintertid. Jag har tillräckligt bra koll för att kunna styra en torkare manuellt, därför vill jag också göra det i detta fallet. Ni som påstår att ni har livslång erfarenhet och aldrig sett en repig bakruta får mig att undra om vi lever i olika världar. Det räcker med att gå ut på parkeringen här och titta på nyare bilar med tonad bakruta så ser man effekterna av denna funktion. Och att torkaren inte ska gå igång om bakrutan är torr, det är också felaktigt. Testa kör i låg fart när det börjat duggregna och se hur blöt bakrutan blir. - Inte särskilt.. Inte ens om bilen står still blir den blöt vid lätt duggregn, varpå torkaren kommer gå igång på torr ruta såfort du lägger i backen. Det är ren fysik, dropparna faller rakt ner och eftersom spoilern sticker ut kommer inte regnet åt rutan.[/quote]

Håller med ovan. Jag stod ut med automatiken i ett halvår sen bad jag Volvo koppla ur den. Bor i södra Sverige och inte sällan väldigt mycket salt på vägarna, detta hamnar på bilen och vid lätt regn och backande eller för den delen längre tur i salt och backande där torkaren bak startar vid backande så låter det som ett grovt sandpapper på bakrutan. Försökt komma ihåg att stänga av torkarna fram innan backande men omständligt och glömde ofta. Fick bli urkoppling. Kolla vilken gammal/halvgammal kombibil som helst så ser bakrutan bedrövlig ut pga torkarrepor.
patnil68 skrev:
andersuw skrev:Även här i Mellansverige brukar det faktiskt stämma att när det regnar fram så regnar det också bak. Och skulle vattnet ha en tendens att frysa medan man kör brukar jag använda den där mackapären som kallas defroster. Jag har ju lite svårt att tro att den slutar fungera bara för att man passerar Gävle men man vet förstås aldrig ... ;-)
Anders, antingen så var det ironi eller så är den geografiska mittpunkten för dig något feljusterad...
Uppsala-Ystad : 678,0 km söderut...
Uppsala- Riksgränsen: 1304,7 km norrut...
Mellansverige är i Sundsvall-Östersund-Örnsköldsvik...

Att passera Gävle har nog ingen betydelse för defrosterfunktionen, åk åtminstone 50 mil så att du är ovanför Umeå - då är underkylt regn och snörök på vintern en större utmaning :P

Ps. Den riktiga geografiska mittpunkten för Sverige är Flataklocken i Medelpad / Ånge kommun
Vad får dig att tro att jag refererade till den geografiska mittpunkten? Med Mellansverige avses i vedertaget språkbruk området kring den demografiska mitt- eller tyngdpunkten, d.v.s. landskapen kring sjöarna Hjälmaren, Mälaren, Vänern och Vättern.

De av oss som har grundläggande kunskaper om Sveriges klimatologiska betingelser samt någotsånär bred erfarenhet av bilkörning under nämnda betingelser vet också att varken underkylt regn eller snörök är obekanta företeelser i någon del av landet samt att de inte ger upphov till några problem med defroster- eller torkarfunktion, förutsatt att dessa används på rätt sätt och vid behov i kombination.
av rid54
andersuw skrev:
patnil68 skrev:
andersuw skrev:Även här i Mellansverige brukar det faktiskt stämma att när det regnar fram så regnar det också bak. Och skulle vattnet ha en tendens att frysa medan man kör brukar jag använda den där mackapären som kallas defroster. Jag har ju lite svårt att tro att den slutar fungera bara för att man passerar Gävle men man vet förstås aldrig ... ;-)
Anders, antingen så var det ironi eller så är den geografiska mittpunkten för dig något feljusterad...
Uppsala-Ystad : 678,0 km söderut...
Uppsala- Riksgränsen: 1304,7 km norrut...
Mellansverige är i Sundsvall-Östersund-Örnsköldsvik...

Att passera Gävle har nog ingen betydelse för defrosterfunktionen, åk åtminstone 50 mil så att du är ovanför Umeå - då är underkylt regn och snörök på vintern en större utmaning :P

Ps. Den riktiga geografiska mittpunkten för Sverige är Flataklocken i Medelpad / Ånge kommun
Vad får dig att tro att jag refererade till den geografiska mittpunkten? Med Mellansverige avses i vedertaget språkbruk området kring den demografiska mitt- eller tyngdpunkten, d.v.s. landskapen kring sjöarna Hjälmaren, Mälaren, Vänern och Vättern.

De av oss som har grundläggande kunskaper om Sveriges klimatologiska betingelser samt någotsånär bred erfarenhet av bilkörning under nämnda betingelser vet också att varken underkylt regn eller snörök är obekanta företeelser i någon del av landet samt att de inte ger upphov till några problem med defroster- eller torkarfunktion, förutsatt att dessa används på rätt sätt och vid behov i kombination.
Nu (texten ovan) är vi ju i en situation där det beskrivs kombination av olika system. Olika system ska bringas att samarbeta för en önskad effekt. Ibland är det nåt som kräver förarens ingripande, ibland ska "bilen tänka själv". Det är egentligen en lite spännande diskussion som mynnar ut i en frågeställning om förarens karaktär, dvs vad han/hon tycker är lämpligt att bestämma över själv och vad som kan lämnas till ett korkat kinesiskt kretskort att tänka ut. Det bästa vore ju såklart att var och en bilförare finge själv möjlighet att anpassa sin bil så mycket som möjligt och detta utan att svartkonst ska behöva tillgripas, dvs det bör finnas hyfsat lättåtkomliga valmöjligheter i nån form av konfigurationsmiljö, så att man kan få den bil man vill ha (och troligen dyrt betalat för) i alla avseenden. Att säga vad som "är bäst" blir ju en rättighet för var och en vad det gäller den egna bilen, men inte vad gäller andras. Vissa föredrar detaljerad kontroll, andra vill bara åka. So be it.
III skrev:Jag stod ut med automatiken i ett halvår sen bad jag Volvo koppla ur den. Bor i södra Sverige och inte sällan väldigt mycket salt på vägarna, detta hamnar på bilen och vid lätt regn och backande eller för den delen längre tur i salt och backande där torkaren bak startar vid backande så låter det som ett grovt sandpapper på bakrutan. Försökt komma ihåg att stänga av torkarna fram innan backande men omständligt och glömde ofta. Fick bli urkoppling. Kolla vilken gammal/halvgammal kombibil som helst så ser bakrutan bedrövlig ut pga torkarrepor.
Ja det är rent ut sagt för j-t hur bakrutorna far illa av automatiken. Var just ute och detaljinspekterade hur det ser ut på min V70 -02 efter femton år och ca 26000 mil (se bild nedan som kan förstoras två gånger om man klickar på den lika många gånger). Fullt av repor eller hur? Och se bara hur de alla följer torkarens rörelse så de kan ju alls inte bero på att rutan någon gång fått känna på isskrapan. Lika illa ställt är det med bakrutan på alla andra kombi jag kunde se på parkeringsplatsen. Och vägsaltet är säkert en del av förklaringen eftersom salt är så mycket hårdare än glas. :lol: :P

Allvarligt talat har jag inga som helst problem med vare sig hur bakrutan ser ut eller att se igenom den andra än dem som beror på att den är våt, isig och/eller skitig. Framrutan lät jag däremot nyligen byta ut eftersom den med tiden blivit mer eller mindre smärglad av myriader små stenskott.
Bakruta.jpg
Bakruta.jpg (211.48 KiB) Visad 451 gånger
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 12

Vore intressant att se ett batteritest. Såg[…]

https://www.youtube.com/watch?v=MhBzo9TUaBI

Om Bilia tar 900 för ett arbete hur litet det[…]