Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Ja fast det Volvo artikelnummer den skall motsvara, 31316732, är för sexor och fyrcylindriga bensinmotorer. Kanske även passar andra, men något skiljer förstås, t.ex. vad beträffar luftöppningarna.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
andersuw skrev:Ja fast det Volvo artikelnummer den skall motsvara, 31316732, är för sexor och fyrcylindriga bensinmotorer. Kanske även passar andra, men något skiljer förstås, t.ex. vad beträffar luftöppningarna.
Sant. Men enligt iPd ska den passa till 5-cylindriga bensinmotorer också. Bara det att plåten måste väck för oljebyten.
av andersuw
Tror även min plåt måste ner vid oljebyte. Tänker mer på hur Volvo har tänkt när det gäller motorkylningen.
Användarvisningsbild
av apersson850
Plåten måste bort när man byter olja. Men det är samma pris på servicen ändå, om man gör den på Volvo.
Jag betalade också tre-fyra tusen för att få den ditsatt. På min modell måste man pressa dit några muttrar i hjälpramen, för att ha något att fästa den i. Pressverktyget kostade runt 3000, fick jag höra, så det kändes inte motiverat att montera själv.
Det finns några strategiskt (?) placerade hål som ska se till att det kyler tillräckligt.
av WallEnberg
Nu börjar jag vela. Verkar kanske smartare med en V70 awd. Har hittat en 2014 med d4 163hk. Nån som har erfarenhet av d4 163 awd och aut? Tvekar lite pga att 163 hästar låter lite klent! Min gamla d5 hade ju 185 hästar, den gick bra. Dessutom lär ju den ha varit lättare pga fwd.
Inte lätt det här!
av andersuw
Om du skulle tycka att 163 hk är för tunt är ju detta en av de motorer som det lönar sig bäst att Polestaroptimera. Max vrid ökar från 420 till 440 Nm och max effekt från 163 till 215 hk.
av refbob
Har en XC70 D4 163. Den är ingen raket men nog räcker den till allt. Drar husvagn toppenbra och jag kör ifrån dem flesta sölkorvar om jag bara vill. Visst att chippa den lär det ju inte bli sämre fartmässigt. Men jag känner då inget krav.
av Lövet
D4 AWD är en starkare motor än din gamla D5 WallEnberg. Det är i princip samma motor men med dubbelturbo och elektroniskt strypt toppeffekt. Upp till 3000 rpm kommer D4 AWD upplevas starkare än din gamla D5.
av Henke780
Nu är jag säkert väldigt partisk, för jag åker XC70 D5 AWD -13 men lite råd och tips kan jag bjuda på.

Först av allt, till dom som inte förstår varför man ska ha en XC70 istället för en V70.
Plastlisternas stora förträfflighet kommer när man parkerat på någon stormarknadsparkering och fått ett par-tre dörruppslag på skärmkanterna av folk som inte bryr sig. Då kan man byta en plastlist för 300:- istället för att behöva lacka om hela bakskärmen med nyansskillnad som följd.
Man har komfort i världsklass trots 19" hjul, och man behöver dessutom inte sänka bilen för att det inte ska se konstigt ut med nämnda hjul.

Vad det gäller årsmodell så skulle jag nog sikta på en -12.
-Nya brädan, men med den gamla snyggare växelväljaren.
-Haldex gen. 4

Utrustning man gärna har
- Keyless, känns premium
- Elbaklucka, skön funktion
-Volvo on Call, för värmarstart i appen, guld värt i fjällen!
-Med summum får man elstol förare med minne, skönt om man är två olika långa personer som kör.

Hade helt klart försökt hitta en vettig D5 AWD, har kört D4 AWD en del innan jag skaffade min och jag upplevde den som lite trött och surrig.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Skyddskåpa till avtagbar dragkrok.

nej nej, den kommer nog inte passa V70 :oop[…]

Hej! Jag är nybörjare när det komm[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]