Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KJ80
Tar o bumpar en gammal tråd här.
Har en V70 D5 08 som remmen till acn gick av idag, stod med bilen på tomgång o fipplade med acn stängde av den o satte på den då helt plötsligt bilen började varna att den inte laddade som den ska o sen hade jag ingen styrservo.
Hörde inget ljud innan detta eller när detta hände så jag visste inte att remmen gått av utan tänkte allt möjligt men stängde av allt som drar ström i onödan o åkte ca 2 mil hem o öppnade huven o där låg remmen.
Ska iväg på en lite semestertur med bilen på Torsdag så jag ska väl försöka få på en ny rem så fort som möjligt så blir väl att jag bara byter den då d blir lite bråttom men ska jag byta nåt mer samtidigt just där den remmen går nåt lager eller så?
Bilen har rullat 22000 o kamrem o allt ska va bytt men får väl riva isär o kika så allt ser bra ut. Har nån en länk eller nåt där jag ser hur remmen ska dras sen skulle jag va glad för alla tips jag kan få som underlättar för mig?
av KJ80
Edit* va såklart Hjälpaggregatsremmen som gått. Tips på hur den är dragen? Ringde Volvo o dom hade sats hemma så ger mig på monteringen imorgon så alla tips mottages tacksamt.
av KJ80
Ska ge mig på detta nu ikväll då tiden gått till annat.
Vart dock lite orolig över om hjulet till generatorn kanske är sliten eller så, hur kollar man bäst detta?
Snurrar lätt åt bägge hållen men märkte ett litet missljud när jag skulle snurra den åt andra hållet, liksom kärvade till ytterst lite sen så rullar den på fint men vart lite orolig om jag nu sätter på den nya remmen så går rem fan igen o tar med sig kamremmen..

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem[…]

Jag tror att möjligheten att dutta el är[…]

Jag har fått byta två ABS-givare p&ari[…]

God afton, gott folk! Har enligt bilbesiktningen […]