Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

III skrev:Köpa bil för att man kan behöva lasta låter märkligt, ungefär som de flesta som har fyrhjulsdrift, "kan vara bra att ha" Och det kan det men till vilket merpris i fråga om inköp, underhåll och miljöpåverkan, både i bränsle, underhåll och tillverkning.
Att köpa bil för att den ska transportera något tycker jag inte är märkligt alls. Det är ju det som är hela grejen med bilar.
Jag klarade mig med en Volvo 850 Sedan för några år sedan. Jag löste det genom att köpa en släpkärra och en Volvo 745 som "tillbehör". Sen klarade jag mig med framhjulsdrift också, genom att komplettera med traktor eller hjullastare som bärgare då och då, när jag inte kunde flytta husvagnen själv.

Så för mig är en fyrhjulsdriven bil med rejält bagageutrymme inte något som betingar ett merpris, det är en ren besparing med tanke på hur mycket annat jag då klarar mig utan.
dissonans skrev:Fast du skrev ju
"Polisen till exempel blir tvingade att överge dagens hundförarbilar pga att dom burar lagen kräver inte går att få in i en XC70."

Jag tolkar det som att gamla 70 inte heller är godkänd längre?
Det är den inte heller, speciellt inte i polisutförande då dom där har halvbur på grund av div utrustning i bagaget.
Sedan har dom normalt Malle som är en klart mindre hund än Dobermann.

V70 och XC70 är ju exakt lika stora invändigt.
Det är framför allt höjden som dom faller på i helbursutförande.
Daniel73 skrev:Om du använder en bur eller liknande för transporten i personbilen ska varje hund ha minst följande utrymme:

Längd = hundens längd från nosspets till sittbensknöl när hunden står i normal ställning. gånger 1,10,
Bredd = hundens bröstbredd gånger 2,5. Hunden ska kunna ligga ner och vända sig obehindrat.
Höjd = hundens höjd över hjässan när hunden står i normal ställning.
Gosse lelle, skulle jag behöva tillämpa måtten ovan på tanten, så skulle jag bli tvungen att köpa mig en buss.
V70II är sprängful i jämförelse. Faceliften funkar eventuellt men då måste det vara rätt lack, rätt utrustning samt sportmodellen.
V90 ser fantastiskt modern ut, jag är otroligt glad att designbyrån vände blad helt och hållet.
I den prisklassen så blir det definitivt en Volvo. Motsvarande modeller hos andra märken som faller mig i smaken är dyrare - och äldre.
Tidigare så har väl Volvo haft ett eget designspråk som inte varit så mainstream och dessutom lyckats, i mitt tycke, med konststycket att producera ganska snygga bilar med gott om utrymme även i bagaget
Och därmed haft något som stuckit ut och gett ett mervärde för många köpare
Nu har man klivit in i mittfåran och frågan är om man klarar av att tampas med de etablerade premiumbilarna på deras planhalva
Hur snygga de nya bilarna än är så är dom lite "me to"
Det är inte längre så jättemycket som skiljer mot en 5serie, A6 eller E klass
Kortsiktigt är det säkert många som lockas av nyhetens behag
Men är varumärket tillräckligt starkt och kvaliteten tillräckligt hög för rond två?
swemax skrev:Tidigare så har väl Volvo haft ett eget designspråk som inte varit så mainstream och dessutom lyckats, i mitt tycke, med konststycket att producera ganska snygga bilar med gott om utrymme även i bagaget
Och därmed haft något som stuckit ut och gett ett mervärde för många köpare
Nu har man klivit in i mittfåran och frågan är om man klarar av att tampas med de etablerade premiumbilarna på deras planhalva
Hur snygga de nya bilarna än är så är dom lite "me to"
Det är inte längre så jättemycket som skiljer mot en 5serie, A6 eller E klass
Kortsiktigt är det säkert många som lockas av nyhetens behag
Men är varumärket tillräckligt starkt och kvaliteten tillräckligt hög för rond två?
Det är just det, som jag tror, är en av de positiva sakerna för Volvo. Nämligen att dom kommer locka över kunder från
Audi/BMW/MB-hållet. Visst, jag tror Volvo kommer tappa en del spekulanter pga den nya formen/försämrade lastförmågan,
men jag tror även att dom kommer vinna över minst lika många nya kunder från konkurrenterna.

Men men, tiden får utvisa.
III skrev:Jag tyckte också den nya bakluckan var ett misslyckande när jag såg första bilderna men tycker nu att alla andra av Volvos bilar känns hopplöst daterad inkl. min egna. Bagageytan är det nog inget fel på utan bara den delen som den lutande luckan stjäl. Men hur ofta behöver man egentligen den ytan?
Vi med lite större hundar behöver definitivt den ytan. Utseendemässigt tycker jag nya V90 är snyggare än V70 men som kombi har den försämrats precis som de flesta andra nyare kombimodeller.
Jo men sätt det lite i sammanhang. Hur många V70II ägare har verkligen en så stor hund att de inte kan köpa en V90 - 1%?
Volvo har väl helt enkelt gjort kalkylen att det är värt att tappa de ägarna till Passat när man kan locka köpare från A6 och 5-serie genom att snygga till designen. Jag kan inte förstå varför det är så kontroversiellt.

Får inte glömma att det är rätt många som valt bort V70 på grund av designen också.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Du borde rimligen kunna testa att koppla ur ABS-mo[…]

Jag rengjorde givaren eller iallafall gallerspring[…]

Kan det vara så att det är problem med[…]