Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Derank skrev:Vad spelar det för roll om bilen låses per automatik? så fort du tar i handtaget låses den ju upp.
Har du någonsin passagerare i bilen?
Användarvisningsbild
av snepo
andersuw skrev:
snepo skrev:Jag förstår men det verkar ju inte som det funkar för alla,typ Rillee
Men "herregud"! Det avgörande för din del måste väl ändå vara om det funkar för dig, inte om det funkar för Rillee? ;-) Se'n är ju keyless inget jättesteg och har sina sidor på stöldskyddsfronten. Jämfört med centrallås är det ju inget att skryta med i utvecklingshistorien för oss som har lite perspektiv. ;-)
Nej jag har inte keyless,bara läser andras inlägg.Fick uppfattningen att det inte funkade för alla.Jag kanske missförstod vissa inlägg
av andersuw
Ingen fara. Men det verkar som det funkar för Rillee också fast han tycker det skulle vara ännu smidigare om det fanns en option för att låta bilen låsas automatiskt när man kom tillräckligt långt ifrån den med nyckeln. Det kanske i huvudsak funkar bra så länge man inte har några passagerare. Men har man det blir det ju lite knepigt. Se till exempel vad apersson850 säger tidigare i tråden. Och om man stannar för att uträtta något och passagerarna sitter kvar i bilen kanske man inte vill låsa in dem, särskilt inte med larm påslaget och rörelsedetektor igång. ;-)
Användarvisningsbild
av Rillee
Sitter det inte övervakning i stolarna om det sitter någon i bilen? Om det finns någon i bilen så låser den sig inte, bara en tanke.
Användarvisningsbild
av snepo
andersuw skrev:Ingen fara. Men det verkar som det funkar för Rillee också fast han tycker det skulle vara ännu smidigare om det fanns en option för att låta bilen låsas automatiskt när man kom tillräckligt långt ifrån den med nyckeln. Det kanske i huvudsak funkar bra så länge man inte har några passagerare. Men har man det blir det ju lite knepigt. Se till exempel vad apersson850 säger tidigare i tråden. Och om man stannar för att uträtta något och passagerarna sitter kvar i bilen kanske man inte vill låsa in dem, särskilt inte med larm påslaget och rörelsedetektor igång. ;-)
Ja men så är det ju med många finesser.Svårt få allt till allas belåtenhet.Om jag förstått det rätt.När man lämnar bilen,så låser den inte.Oavsett hur långtifrån man är.Men den låser upp när man kommer nära bilen,när den varit låst.Starta med startknappen med nyckeln i fickan.Finns det nyckelhål i dörr/baklucka?Typ som bilar utan keyless.Jag kan ju låsa upp min,även om fjärren inte funkar.
av andersuw
snepo skrev:När man lämnar bilen,så låser den inte.Oavsett hur långtifrån man är.
Stämmer. Om du vill låsa måste du göra det med hjälp av en knapp på handtaget. Om du tittar på en keylessbil så ser du att det finns en svart knapp på alla fyra dörrhandtagen. Du kan förstås också låsa med hjälp av fjärren men då måste man ju treva efter den i fickan så handtagsknappen är smidigare.
snepo skrev:Men den låser upp när man kommer nära bilen,när den varit låst.
Nej det räcker inte med att bara komma nära. Du måste också ta i handtaget och försöka öppna bilen. När du gör det låser den upp.
snepo skrev:Starta med startknappen med nyckeln i fickan.
Yep.
snepo skrev:Finns det nyckelhål i dörr/baklucka?Typ som bilar utan keyless.Jag kan ju låsa upp min,även om fjärren inte funkar.
Ja där är det samma som på andra bilar. På min V70 finns nyckelhål (dolt) i förardörren. Tyvärr finns det ingen på bakluckan men så är det på alla V70, oavsett om de har keyless eller inte.

På det hela taget är det ett väl fungerande system och visst blir det lite smidigare när man slipper treva efter nyckeln när man skall låsa upp och köra iväg eller låsa efter sig sedan man parkerat. En nackdel är dock att keyless öppnar nya stöldvägar som inte finns på andra bilar. Du kan läsa mer om problemet och hur man kan skydda sig i den här tråden:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0&t=126146
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
Rillee skrev:Sitter det inte övervakning i stolarna om det sitter någon i bilen? Om det finns någon i bilen så låser den sig inte, bara en tanke.
Jo om jag finns rätt finns det sensorer som känner av detta för bältesvarningen. Tror inte att detta i nuläget är kopplat till möjligheterna att låsa men man kanske skulle kunna programmera så att blev så. Å andra sidan kan det här förstås också ställa till med problem. Säg till exempel att du har baksätet fullt av grejer som är tillräckligt tunga för att bilen skall tro att någon sitter där. Då funkar plötsligt inte låsningen.
Användarvisningsbild
av mikethebik
Derank skrev:
mikethebik skrev:Har själv inte keyless, men jag skulle bli galen milt sagt om bilen per automatik låser så fort jag avlägsnar mig med "nyckeln" , kanske är praktiskt för stadsbor som numera måste låsa så fort man vänder ryggen till bilen men som landsbygdsbo där det behovet inte (ännu) föreligger vore det galet!
Men det kanske ska finnas som ett val i bilens inställningar, precis som så mycket annat som går att ställa in.

Mike

Vad spelar det för roll om bilen låses per automatik? så fort du tar i handtaget låses den ju upp. Jag tycker det skulle vara en superfunktion om den nu fans. Det skulle iaf finnas som alternativ i en meny, och det kan inte vara så svårt att få in iom att funktionen autolåsning redan fins.
Tror inte du förstått min tanke i det hela, är väl inte alltid den som har "nyckeln" med sig som behöver komma in, eller att bilen står garaget över natten, ett val i menyn vore väl bra, för allas enskilda smak.

Mike
av Dieselvolvo
Jag har inte problem med låsningen....utan Upplåsningen, jag måste dra 2 gånger i förardörrens handtag för att dörren skall gå att öppna....Otroligt irriterande! Men vad kan det vara för fel??
Användarvisningsbild
av apersson850
Då är det inte bara jag. Min förardörr havererade på samma sätt ganska tidigt. Jag tänkte att så länge det fungerar så, så får det vara. Den fungerar fortfarande, fast två gånger får man dra. Däremot tycker jag inte det är otroligt irriterande.
Jag antar att något gått av eller hoppat ur inne i dörren, så den inte får med sig öppningen när upplåsningen sker.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Bakaxelutväxling V70II

Mest troligt 3,33:1 Volvohandlare kan även […]

Vi som beställt EX90

Instämmer helt och fullt. Så skön […]

Kränga av däck själv

Är det någon som har testat om man kan […]