Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ginotonic83
Kanske ett mjukvarurelaterat problem. Min V70 2.4D -08 självdog också i 2sek i 100km/h för någon vecka sedan med senaste mjukvaran. Varken styr eller bromsservo fungerade. Visade inga felkoder efteråt. Ett nytt batteri fick bli lösningen, hoppas jag iallafall.
Ni som kan bilar; Gäller detta fenomen bara X-modellerna? Har köpt en V70 AWD aut 2016 - löper jag samma risk? Har kört 300 mil med den, och Inga store konstigheter. Inte mer än att ytterbackspeglarna dippat nedåt vid något tillfälle, men uppförde sig ordentligt och lät sig justeras rätt igen.
av ros
Nu rattar jag iofs en XC60 2016 men har haft samma bekymmer vid ett par tillfällen. Har noterat att stols- och rattvärme startar igång när bilen bootar upp igen så nån slags rejäl reset blir det även om radion startar direkt.

Vid senaste uppgraderingen (bränslefixen) så sa bilverkstaden att detta även löste omstarten så jag får se om felet uppträder igen.

Men en grej verkstaden inte alls får ordning på är instrumentbelysningen (displayen bakom ratten och 7-tums-skärmen i mittkonsolen) alltemellanåt går upp till maximal ljusstyrka även om reostaten (som det hette förr) är nervriden. Reostaten kan fortarande reglera ljuset korrekt på bakgrundsbelysning av knappsatser etc, men inte displayerna, när detta händer. Avhjälps genom att täcka för ljussensorn ovanpå instrumentbrädan en stund men extremt bländande vid mörkerkörning. Nån som har nån idé?
av Tjocken
ros skrev:Nu rattar jag iofs en XC60 2016 men har haft samma bekymmer vid ett par tillfällen. Har noterat att stols- och rattvärme startar igång när bilen bootar upp igen så nån slags rejäl reset blir det även om radion startar direkt.

Vid senaste uppgraderingen (bränslefixen) så sa bilverkstaden att detta även löste omstarten så jag får se om felet uppträder igen.

Men en grej verkstaden inte alls får ordning på är instrumentbelysningen (displayen bakom ratten och 7-tums-skärmen i mittkonsolen) alltemellanåt går upp till maximal ljusstyrka även om reostaten (som det hette förr) är nervriden. Reostaten kan fortarande reglera ljuset korrekt på bakgrundsbelysning av knappsatser etc, men inte displayerna, när detta händer. Avhjälps genom att täcka för ljussensorn ovanpå instrumentbrädan en stund men extremt bländande vid mörkerkörning. Nån som har nån idé?
Låter som du har fel på ljussensorn, för när den avkänner dagsljus, då kan man ju inte reglera ljusstyrkan på instrumenten. Iaf kan inte jag det på min bil.
av Struve
Nu kör jag ingen av nämnda bilar, har förövrigt inte heller någon tanke på detta heller.
En sak är säker att om det hade påverkat trafiksäkerheten så hade Ni inte haft bilarna eller blivit rådda till att låta dem stå.

Bromsar fungerar även om ABS inte är med o hjälper till, dock får Ni ta i lite mera men Ni har faktiskt full bromskraft men mer muskelkraft måste till.
Styrningen slutar inte att fungera men Ni har ingen servoassistans alls utan styrningen blir trögare.
Javisst, sjukt otrevligt om man ligger i 130Km/h (vart man nu får köra det lagligt i Sverige vet jag inte) på motorvägen men tänk på att Ni skall vara aktiva förare, det är Ni som kör (än så länge) Ni är inte passagerare bakom ratten, jag blir mörkrädd av den inlägg här i denna tråden.

Det här handlar till största delen om förtroende för Volvo och därför vet jag att dom tar detta på allra högsta allvar, hade dom gjort bedömningen att det är trafikfarligt så hade Era bilar blivit hämtade, Ni hade inte blivit rådda till att vänta. Och nej, jag jobbar inte på Volvo :lol:
av dabman
poseidon skrev:Det ända som skulle kunna va svårt är ju om rattlåset går in.
Jag har keyless, vet ej om den har rattlås ändå? Otrevligt kan det bli.
Jah har inte haft problemet ännu, hämtad i slutet av december. Den var levererad med bränslefixen, men tveksam att de åtgärda omstarten i och med det, det kände väl knappt till det då?
Användarvisningsbild
av apersson850
Struve skrev:Bromsar fungerar även om ABS inte är med o hjälper till, dock får Ni ta i lite mera men Ni har faktiskt full bromskraft men mer muskelkraft måste till.
Du blandar ihop bromsservo med ABS. ABS hjälper aldrig till att bromsa mer, bara mindre.
Servoverkan försvinner, men inte omedelbart när man har vakuumservo. Det brukar finnas tillräckligt i servocylindern för en bromsning eller två.

Rattlåset är elmanövrerat, så visst kan det gå in, om något går riktigt fel.
av slackie
Hej,

Jag kan bekräfta att det även händer min V60 D4 AWD MY16. Jag inbillar mig att det händer oftare om man slagit av/på AUTO START/STOP under en och samma färd (jag har gjort det i testsyfte ett par ggr).
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 22
Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]