Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Yaniz skrev:
Slama skrev:
JE Jr skrev:Ja jag har aldrig sett en bild på en sliten bussning som varit urpressad, så jag länkade till en länkarm med dålig bussning på Bildelsbasen, så ni kunde se hur de ser ut, men var kanske lite otydlig... :)
Jag tänkte att det var det du ville visa med länken. Är ju nästan underförstått att ingen byter en dålig bussning mot en Beg.
Nej, men någon kan få för sig att hela bärarmen ska bytas (läs: jag). Sedan kan man ju alltid som komplement länka till en bild på ny bussning för att tydliggöra vad som skall bytas och därmed undvika eventuella missförstånd. Men måhända är det bara jag som har otillräcklig kunskap i ämnet här på forumet ;-//
Ursäkta, har inga ambitioner av att vara viktigpetter. Jag är typ själv lika novis. Bara att jag tolkade annorlunda i detta fall.
Daniel73 skrev:
TommyP86 skrev:Går att få de för runt 600-900 per par på nätet. Viktigt att det blir rätt dock, den vänstra bussningen ska ha ett extra fäste för avgassystemet på våra bilar. Dessutom bör man köpa "servicesatsen" på volvo, vilken innehåller 4st ringar som tätar/skyddar kanten på bussningen. Annars står man där snart igen. Samma servicesats nymonteras sedan nåt år tillbaka. (-13 kanske)
Fäster avgassystemet i bussningen?

Du menar inte länkarmen nu?
Men det låter ju också knepigt att fästa avgassystemet i något som rör sig?
Bussningens centrum är inte gjord för en genomgående bult vilket annars brukar vara fallet, utan den består av en stålplatta med 2 hål i på höger sida, och på vänster ska även avgaset bultas fast. Så här ska det se ut.
http://www.ebay.com/ulk/itm/331706987190

Tätningarna hittar jag ingen bild på. Ligger under namnet servicessats i vida, på samma bild som bussningar/länkarmar.
Det är alltså 4 lösa delar, ringar, med ett spår skuret för att få de över "stålplattan". Ca 1cm breda med en typ av butyltätningsmassa inuti. De trycks på var sida om bussningen när den är monterad på länkarmen.
TommyP86 skrev: vilken innehåller 4st ringar som tätar/skyddar kanten på bussningen. Annars står man där snart igen. Samma servicesats nymonteras sedan nåt år tillbaka. (-13 kanske)
Om man har bussningar som inte är trasiga ännu. Kan man montera ringar, eller kan man rostskydda de så de inte gåe sönder på nolltid?
JE Jr skrev:Nja, det beror på om bilen är AWD eller inte (tror jag ) om avgas fäster i bussningsplattan eller inte. Dvs finns olika bussningar beroende på bilspec. Sen finns det "std" "S/V60 R-design" och "V60 PluginHybrid/Polestar" utförande på dessa också, så det är en del varianter :)
Yep. Som jag skrev i ett tidigare inlägg finns en rad varianter av dessa längsgående bärarmar beroende på bilmodell, årsmodell, motor, antal drivhjul, parkeringsbroms och chassityp (t.ex. standard kontra sport och med respektive utan nivåreglering). Bussningarna skiljer sig också beroende på exakt vilken bärarm det handlar om. Bärarmar och bussningar ser alla ungefär likadana ut men något är det förstås ändå som skiljer. Och eftersom jag inte riktigt vet vad detta något är (vilket jag tror bara ett fåtal personer på Volvo PV har riktig koll på) är jag lite obenägen att ta vilken bärarm eller bussning som helst.
Här är en bärarm som har dessa tätningsringar monterade.

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... 57/?page=4

Tog en stund med jämförande o grejande på skrotar (tack för tålmodiga skrotkillar) och surfande på volvopartswebstore.com (som förövrigt verkar skriva fel ibland) innan jag hittade de länkarmar som jag monterat på min S80... Min bil är så tidig, så den hade en 4:e variant på bussning som sedan verkar ha ersatts av X-bussningen som är den "vanliga" nuförtiden.
Detta verkar inte vara så enkelt som jag trodde så jag överlåter det åt min volvoverkstad.
Angående rubriceringen så skrev jag bara av det som serviceteknikern skrev på kostnadsförslaget.

En annan fråga, bytte däck igår och bakhjulsupphängningen ser skum ut tycker jag med fjädring och stötdämpare för sig samt en skum utslagsgivare som jag tog kort på. vad är den till? jag har inte nivåreglering vad jag vet..
givare bak xc70.jpg
givare bak xc70.jpg (114.47 KiB) Visad 439 gånger
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Hej! Jag letar efter en V90/V60 diesel för c[…]

Jag igen, För felkod: ECM-P00BD00. Kolla p&a[…]

Serviceintervall v90 D4

Ja, har den inte fått oljan bytt på et[…]