Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mortimer
Bilnörden skrev:Ska kolla min imorgon...
Hur har det gått ?
Om du kör din värmare i bilen ca 30min och därefter startar bilen. Vad har du då för laddspänning ?
av agh39
Jag har en app (Android) Bosch batterie app
I den står det:Sonderfall Achtung batteriewechsel muss mit diagnosetester z.B. kts serie, am steuergerät angemeldet werden.
Googleöversatt:Specialfall Försiktighet måste batteribyte med diagnosverktyget t.ex. KTS-serien, loggas på styrenheten.

Min fråga blir då skall en eventuell övervakning göras med något diagnosverktyg i bilens dator göras i samband med batteribyte?
Skall en omkodning göras?

Detta står bla på ett bmw-forum-"Batteriet måste initieras efter byte, annars kommer IBS se till att livslängden på det nya batteriet förkortas väsenligt"
Användarvisningsbild
av palmqvist
Vad är det för spännande app som läser av batteriet?
av agh39
Nja, inte så :)
Appen är till för att se vilket Boschbatteri som passar i vilket fordon.
Det är till min bilmodell varningen står.
Det jag undrade var om varningen hade relevans..eller varför den finns?
Användarvisningsbild
av palmqvist
Aaaa I see :)
av andersuw
Leafs skrev:
oldtimersmc skrev:Ett batteri skall hålla längre än 4 år!
4 år är i praktiken väldigt lång livslängd, speciellt om en dieselvärmare är inblandad.
Man kan jämföra med de batterier GM stoppade ned i Saab 9-5 (ej diesel) De höll aldrig mer än 2 år, ibland bara drygt ett år trots underhållsladdning etc.

Ett bilbatteri har egentligen vidriga arbetsförhållanden. Om jag har ett batteri som håller i 4 år är jag jättenöjd.
Tja, det här med hur länge batterier håller verkar ju variera en del. Originalbatteriet till min V70 T5 -02 var lite halvdåligt när jag köpte bilen, ca fem och ett halvt år gammal. Det dög fortfarande bra att starta bilen med men var inte mycket att ha om man ville använda bensinvärmaren. Så på hösten 2008 satte jag in ett Varta Ultra Dynamic AGM av största modell. Det funkar fortfarande bra trots att jag kör bensinvärmaren ganska flitigt på vintrarna och trots att jag inte underhållsladdar (eftersom jag inte har praktiska möjligheter till det).
av mortimer
Så, då är troligen laddningen under kontroll här hos mig o batteriet nytt o fräscht.
av mortimer
Bilnörden skrev:Laddade i Onsdags, idag varnade bilen för låg nivå igen, får väl köpa mig ett nytt jag med.
På din V70 MY13, redan ?
Användarvisningsbild
av Bilnörden
Har varit dålig med att underhålls ladda, kört väldigt mycket värmare. Ska skärpa mig med det nu när jag byter. Den har gått 8300 mil, helgerna blir det ju endel kortkörningar....
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]