Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

simonhalmstad skrev:Har full förståelse för att man kan köpa en Xc70 med fwd vea.. :) Men på XC70 är det nästan garanterat att awd står sig betydligt bättre i andrahandsvärde kolla bara på lätt begagnade xc70 hur mycket en fwd är billigare jämfört med en lätt begagnad med awd.

Men oavsett vad man köper får man helt okey andrahandsvärde, XC70 är ju alltid så populära på beg. marknaden. :)

Man får ju inte glömma bort att värdeminskningen på de här bilarna är rätt stor utgiftspost från typ 4.000kr i månad och uppåt..
Jo, det stämmer men de lätt beggade är fortfarande den gamla drivlinan och ofta f.d företagsbilar med lite utrustning. Det är nog skillnad på en fullutrustad med VEA motor och 8 växlad låda på beg. Vi får se, de första har ju inte riktigt hunnit att dyka upp.
Krollspell skrev:XC60 och XC70 utan AWD är ju ovanliga, mestadels bara företagsbilar skulle jag gissa på. Oftast blir de hyllvärmare och priset lägre för att handlarna ska bli av med dem. Lite som att köpa en Audi Quattro Allroad med all attribut, men utan fyrhjulsdrift..
Här är min spaning, och jag tror det kommer accelerera:

Nya köps ju XC modeller köps ju främst av Zlatan Wannabees som vill framhäva sin äventyrliga sida i Solsidans villaområde men inte har råd med en Range Rover eller Cayenne. Om den har AWD eller ej spelar ingen roll, det är utseendet som räknas.

Som begagnad är det en helt annan sak, speciellt från nästa år då Volvo presenterat sin nya V/XC ersättare. Då är inte nuvarnade XC ball längre utan kommer köpas av folk som fattiga hästägare, husvagnsägare, båtägare, stugägare som köper bilen för den har AWD så den kommer fram bra och klarar att dra ett släp även om det är lite halt.

Titta bara på förra XC70N, Ingen skulle köpa en sådan idag om man inte behöver AWD, all imponatorfunktion av XC plasten har falnat sedan länge på den modellen och en FWD skulle inte betinga bättre pris än en V70. Det enda folk betalar extra för är AWDn och dragförmågan vilket ger bättre begpris.

För nybilsköparen verkar det vara fåfängan som styr men ju mer beg bilen blir ju mer är det funktionen som styr.
VolvoB20 skrev:
Krollspell skrev:XC60 och XC70 utan AWD är ju ovanliga, mestadels bara företagsbilar skulle jag gissa på. Oftast blir de hyllvärmare och priset lägre för att handlarna ska bli av med dem. Lite som att köpa en Audi Quattro Allroad med all attribut, men utan fyrhjulsdrift..

Nya köps ju XC modeller köps ju främst av Zlatan Wannabees som vill framhäva sin äventyrliga sida i Solsidans villaområde men inte har råd med en Range Rover eller Cayenne. Om den har AWD eller ej spelar ingen roll, det är utseendet som räknas.

Som begagnad är det en helt annan sak, speciellt från nästa år då Volvo presenterat sin nya V/XC ersättare. Då är inte nuvarnade XC ball längre utan kommer köpas av folk som fattiga hästägare, husvagnsägare, båtägare, stugägare som köper bilen för den har AWD så den kommer fram bra och klarar att dra ett släp även om det är lite halt.

Titta bara på förra XC70N, Ingen skulle köpa en sådan idag om man inte behöver AWD, all imponatorfunktion av XC plasten har falnat sedan länge på den modellen och en FWD skulle inte betinga bättre pris än en V70. Det enda folk betalar extra för är AWDn och dragförmågan vilket ger bättre begpris.

För nybilsköparen verkar det vara fåfängan som styr men ju mer beg bilen blir ju mer är det funktionen som styr.
kan bara hålla med dig, jag tyckte från början det var märkligt att VOLVO överhuvudtaget släppte en FWD av sina XC modeller namnet XC stämmer ju inte längre, undrar hur många som köpt en XC fwd i tron att den är AWD?
palmqvist skrev:
VolvoB20 skrev:

kan bara hålla med dig, jag tyckte från början det var märkligt att VOLVO överhuvudtaget släppte en FWD av sina XC modeller namnet XC stämmer ju inte längre, undrar hur många som köpt en XC fwd i tron att den är AWD?
Det är precis vad som hände ett par grannar till mig, ett äldre par som trodde sig göra ett klipp prismässigt på en demo XC60 i somras. Dom var helt övertygad om att man köpt en AWD enda tills sanningen gick upp för dem.. Behöver inte nämna att dom känner sig otroligt besviken på den trevlige säljaren idag..
Man kan ju eg inte va besviken på säljaren för att man själv inte tagit reda på information som rimligtvis stått på bladet på vindrutan i beghallen. De är nog eg besvikna på sig själva för att de inte tog reda på fakta innan bilköpartarmen sög för mycket.
Det där med att placera en beggad XC70 FWD kan ju inte vara så svårt. Dels får man nya drivlinan, dels finns det alltid en viss procent köpare som vill ha en FWD. Allt är ju billigare med FWD än AWD utom möjligen däckslitage: bränsle, skatt, service, försäkring, reperationer. Så jag tycker man köper den man gillar. Kan inte va smart att köpa AWD bara för att den ska vara mer lättsåld om tre år... inte ett dugg svårt att sälja t ex en XC60 2,4 175 hk MY10 FWD om ni frågar vilken Volvohandlare som helst och man har åkt billigare än i en AWD...
PH
Robbi skrev:Vad är motivationen för AWD?
I mitt fall allt väntande på hjullastare och traktorer för att få hjälp att komma någonvart. Så var det när jag hade bakhjulsdrivet, och än värre med framhjulsdrivet. Med AWD kommer jag nästan alltid dit jag behöver.

En av mina kollegor såg för några veckor sedan, i samband med något evenemang där parkeringen var på en åker som blivit blöt och mjuk, hur parkeringsvakten energiskt vinkade på en XC70 för att få föraren att förstå att han kunde köra där vakten pekade, för han hade ju en XC70. Men det var en FWD, så föraren av den bilen fick smyga iväg med svansen mellan benen och parkera lååååångt bort, på asfalten, tillsammans med allt övrigt tvåhjulsdrivet.
poseidon skrev:Man kan ju eg inte va besviken på säljaren för att man själv inte tagit reda på information som rimligtvis stått på bladet på vindrutan i beghallen. De är nog eg besvikna på sig själva för att de inte tog reda på fakta innan bilköpartarmen sög för mycket.
Just för XC varianterna kan man ju tycka att säljaren borde upplysa om att varianten man tittar på är FWD och inte AWD, förmodligen stod det på lappen att det var en XC60 XX och inte speciefikt att den var FWD däremot brukar man skriva ut om det är AWD för då skruvar man upp priset lite extra. Det är ju inte alla som är biltokiga som många här inne. Min far tex har låtit mig speca hans senaste 5 bilar för han orkar inte bry sig förutom modellen om all ny teknik etc, senast blev det en XC90 inscription.

Tror det är väldigt väldigt många som förknippar XC med just AWD
Även BMW har ju två varianter på en del X-modeller

X-Drive = 4WD

S-Drive = Snik Drive , dvs 2WD
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 11

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]