Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kör ganska många olika Volvobilar och mycket i olika jobbsammanhang..

Det där med att XC60 är plastigare än XC70 håller jag inte med om, märker ingen skillnad.

Tycker inte heller att XC70 är så mycket tystare. Däremot är den ju klart mjukare.

Tycker f ö att XC60 på ytan kan verka oförnuftig, trängre än XC70 och möjligen mera "pretto" på nåt sätt (ganska många som har såna verkar lite överdrivet nöjda med dem:)) men jag måste ändå säga att XC60 är en bra helhet, bra komfort och tyst och så. Den är ju dessutom lite mer moderniserad och modern än XC70 även om det är samma bottenplatta i grunden.

Som alltid är däck viktiga. Den senaste XC70:n jag körde hade Conti Cross Contact LX och var katastrofvinglig (235-55-17). Sen senaste XC60:n Pirelli Zero (235-60-18). Gick hur bra som helst, ganska lik en V70 med 17" i uppträdande på vägen och i komfort. Körde ca 100 mil vardera med bilarna.

Jag har fortfarande inte förstått charmen med diesel. Min Audi ska ju vara bland det bästa som finns i dieselväg men ändå kan jag inte se någon fördel jämfört med en 3,0TFSI mer än att den förbrukar mindre... bullrigare, tråkigare att varva, tyngre och mer framtung, växlar mindre harmoniskt... alltså samma som för t ex D5 vs T6...

PH
perhall skrev:..Det där med att XC60 är plastigare än XC70 håller jag inte med om, märker ingen skillnad.
Hmm, måste ju vara tvärs om. Den stora fördelen med xc60 är ju att man slipper all störtlöjlig plast.
Krollspell skrev:
VolvoB20 skrev:TekVärlds test var ju inte så lysande förra året, så någon banbil känns ju inte XC70 som.

Jag tror att man förbättrat chassiet en hel del sen dess
Det där testet var ju inte många månader sedan man gjorde, det var väl en MY15 har jag för mig.
VolvoB20 skrev:
perhall skrev:..Det där med att XC60 är plastigare än XC70 håller jag inte med om, märker ingen skillnad.
Hmm, måste ju vara tvärs om. Den stora fördelen med xc60 är ju att man slipper all störtlöjlig plast.
Nu menade jag ju inte utsidan, utan kupén i XC60/V60/S60 känns betydligt plastigare än vad den gör i S80//70.
VolvoB20 skrev:
Krollspell skrev:
VolvoB20 skrev:TekVärlds test var ju inte så lysande förra året, så någon banbil känns ju inte XC70 som.

Jag tror att man förbättrat chassiet en hel del sen dess
Det där testet var ju inte många månader sedan man gjorde, det var väl en MY15 har jag för mig.
Jag har inte läst testet men det kanske du har? Var det med sport lr originalchassiet som är betydligt styvare, bl a hårdare dämpare och grövre krängningshämmare? Enligt andra tester så gör det tydligen stor skillnad. Själv valde jag original, dvs. det mjukare eftersom jag ville ha Summumpaketet.
S80beat skrev:
Hur tänkte du nu, är Volvo lika med traktor?
Jo det var väl så här det var tänkt :mrgreen: :mrgreen:

:-)-) http://img641.imageshack.us/img641/7600/dsc0113al.jpg

Klart att Volvo är en traktor.. :D :D :D :D
Jaja, kom med nått nytt, det där var buskishumor på 80 talet, likväl som många fortsatte kalla Audi för NSU och DKW som man hette innan hopslagningen och namnbytet.
Jag har fortfarande inte förstått charmen med diesel. Min Audi ska ju vara bland det bästa som finns i dieselväg men ändå kan jag inte se någon fördel jämfört med en 3,0TFSI mer än att den förbrukar mindre... bullrigare, tråkigare att varva, tyngre och mer framtung, växlar mindre harmoniskt... alltså samma som för t ex D5 vs T6...
PH[/quote]

Jag håller helt med dig, ser inte heller en enda fördel med diesel. Vi får se vad S90/V90 har att erbjuda. Sen tycker jag personligen att det är trist att Volvos fina sexa går i graven likväl V8:an som är den absolut bästa motor jag kört i en Volvo. Det här med bara 4 cyl motorer känns inte genomtänkt, i synnerhet inte när det verkar finns andra tillverkare som är lika lr ännu snålare med större motorer..
Downsizing är ganska vanligt bland många biltillverkare idag (om inte alla). BMW har t.ex. skippat sina sexor i allt under 300 hk. Det är turbomatade fyror som gäller. Visst är det tråkigt att man inte kan köpa en BMW med sexcylindrig sugmotor, det som gjorde BMW till en BMW förritiden men tiderna förändras. Bränsleförbrukningen måste ner drastiskt om man ska klara miljömål och lättast för tillverkarna är downsizing om man inte ska lägga väldigt mycket pengar på forskning och investera i helt ny teknik på motorer som ändå har en begränsad livslängd innan el-bilar blir normen, kanske om 10-15 år.

Det största krutet ekonomisk läggs idag på el-motorer och batterierna till dessa för det är detta som är framtiden. Motorer drivna av fossila bränslen börjar gå mot end of Life.
Angående plastighet så menade jag insidan och där tycker jag inte alls att XC60 är plastigare än V70/XC70. Det är ju i många stycken samma grejer som används också... det kan ju också variera med årsmodell. V70 MY12 var avgjort mindre plastig än MY08 och MY15 ännu bättre än MY12.

Men håller med B20 om att utsidan är plastigare på XC70 än på XC60:)

För övrigt brukar Volvo få full pott eller närmast för bra kvalitetskänsla i tyska tidningar. Det gäller både 60- och 70-bilarna...

Kanske blir downsizing framgångsrikt i framtiden men tester hittills visar inte på någon större framgång, varken för 3-cyl istf 4-cyl, 4 istf 6 eller 6 istf 8.

Tyska Autozeitung eller om det var Autobild jämförde alla SUV:ar de testade de senaste om det var två år sedan och fann inget samband alls mellan antal cylindrar och förbrukning...

För övrigt är BMW:s nya sexcylindriga 335i-motor (som snart kommer i fler modeller) precis lika snål som 328i-motorn..
PH
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

..Drivaxel är ju en ganska dyr historia att[…]

Jag lyckades få en ny XC90, en provbil l&ari[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]