Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Han skrev ju att om han glömmer släcka har han parkeringsljus med inte varselljus. Det blir det ju inte om det tänds på parkeringsljuset, om inte halvljuset är tänt.
Det var därför jag undrade vad sladden till halvljuset skulle vara bra för.
apersson850 skrev:Han skrev ju att om han glömmer släcka har han parkeringsljus med inte varselljus. Det blir det ju inte om det tänds på parkeringsljuset, om inte halvljuset är tänt.
För att släcka DRL så det inte lyser tillsammans med Halvljus.
apersson850 skrev:Han skrev ju att om han glömmer släcka har han parkeringsljus med inte varselljus. Det blir det ju inte om det tänds på parkeringsljuset, om inte halvljuset är tänt.
När ljusvredet står i p-läge så tänds varselljusen när jag startar bilen och släcks när jag stänger av bilen. Däremot kommer inte p-ljuset släckas, det är ju konstant på i det läget.
När ljusvredet står i 0-läge tänds varselljusen när jag startar bilen och släcks när jag stänger av bilen. Däremot kommer inte p-ljuset lysa alls, då bilen är programmerad så.
När ljusvredet står i halvljusläge tänds halvljuset när jag startar bilen och släcks när jag stänger av bilen. Varselljusen kommer inte att tändas alls i det läget.

Därav kabeln till halvljuset.
Halvljus av och tändning på = varselljus på.
Halvljus på och tändning på = varselljus av.
Tändning av oavsett ljusläge = varselljus av.

Har nu ordnat 10 m 0,75 dubbelkabel och 2-poliga AMP-kontakter på Biltema, samt två H8-kontakter från annat håll (leverans imorgon). Av detta tillverkar jag ett adapterkablage mellan Volvos DRL-lyktor och Philips kontrollmodul. På så vis behöver jag inte klippa och modifiera vare sig bilens ordinarie dimljuskablage (jag låter det vara urkopplat bara) eller kablaget till Philips DRL-sats. Snabbt och enkelt att återställa om man vill, och DRL-satsen blir oskadd och kan användas på någon annan bil senare.
MarcusJ skrev: Har nu ordnat 10 m 0,75 dubbelkabel och 2-poliga AMP-kontakter på Biltema, samt två H8-kontakter från annat håll (leverans imorgon). Av detta tillverkar jag ett adapterkablage mellan Volvos DRL-lyktor och Philips kontrollmodul. På så vis behöver jag inte klippa och modifiera vare sig bilens ordinarie dimljuskablage (jag låter det vara urkopplat bara) eller kablaget till Philips DRL-sats. Snabbt och enkelt att återställa om man vill, och DRL-satsen blir oskadd och kan användas på någon annan bil senare.
Det kan hända lustig saker med Philips kontrollmodul har jag hört. Tex tänds DRL om du startar värmaren med timer, sen vet jag inte om den mår så bra av halvljusets PWM modulering.
Jag har använt philips DRL på en V70 MY13, det fungerade alldeles utmärkt i drygt 30000 mil. DRL tändes en kort stund när värmaren startade för att sedan slockna igen.
VolvoB20 skrev:Det kan hända lustig saker med Philips kontrollmodul har jag hört. Tex tänds DRL om du startar värmaren med timer, sen vet jag inte om den mår så bra av halvljusets PWM modulering.
Finns en extra, blå, kabel till Philips kontrollmodul. Den ska användas om man upplever problem t.ex. med bränslevärmaren. Den kopplas in på tändningsstyrd ström. Både livrem och hängslen.
En intressant sak som alla kanske inte vet är att det på många bilar med DRL där man har i p-ljus läge så är bakljusen endast tända då man står stilla! Så fort man börjar rulla så släkt bakljusen.. Riktigt lurigt om man går runt bilen och kollar vad man har för belysning och sen ändras den så fort man kör iväg.
Så är det på MY16 av V60 t.ex och jag tror det är så på de flesta med DRL.
joel80 skrev:En intressant sak som alla kanske inte vet är att det på många bilar med DRL där man har i p-ljus läge så är bakljusen endast tända då man står stilla! Så fort man börjar rulla så släkt bakljusen.. Riktigt lurigt om man går runt bilen och kollar vad man har för belysning och sen ändras den så fort man kör iväg.
Så är det på MY16 av V60 t.ex och jag tror det är så på de flesta med DRL.
Tycker den programvaran är knasig. Dock så kommer det upp ett meddelande att återställa ljusomkoppkaren. När man står stilla i P-ljusläge så är DRL släckta och när man sedan kör iväg lyser endast DRL.
Då var det som jag misstänkte. Det finns fler anslutningar än bara den till halvljuset, anslutningar som inte nämndes ovan. Annars skulle ju DRL dra igång så fort man har parkeringsljus med inte halvljus.
apersson850 skrev:Då var det som jag misstänkte. Det finns fler anslutningar än bara den till halvljuset, anslutningar som inte nämndes ovan. Annars skulle ju DRL dra igång så fort man har parkeringsljus med inte halvljus.
Det finns en strömmatning och en jordkabel. Kontrollmodulen har elektronik som känner av när motorn är igång genom att den känner av att generatorn tillför ström till batteriet, och aktiverar/avaktiverar varselljusen efter det. I de allra flesta fall fungerar det alldeles utmärkt på det viset, men på bilar med start/stopp kan det göra att varselljusen stängs av och sätts på samtidigt med motorn. I de fallen ansluter man även den blå kabeln till en strömmatning som är tändningsstyrd, då förstår kontrollmodulen vad bilen håller på med och anpassar sig efter det. Men min bil har inte start/stopp, så den kabeln är till 99% säkerhet onödig.

Att kontrollmodulen även har plus- och minusmatning trodde jag var så självklart att jag inte ens reflekterade över det.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Men vad jag ville säga är egentligen at[…]

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]

Är det nån som vågat prova Suba[…]