Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

vi pratar sidekrafter vss väggrepp, sämre däck bak än fram påverkar inte när man bormsar i färdriktningen.
Svängdr man däremot samtidigt som man bromsar så ställs det stora krav på sidogrepp bak för att inte bilen ska bli kraftigt överstyrd.

Bästa däcken bak alltså men man kan inte för den sakens skull ha dåliga däck bak
VolvoB20 skrev:Nejdu...Gyroeffektens kraft är riktad orthogonal mot rotationsmassan, det är inte den som lyfter bakhjulet. Det är den som gör att det är lättare att hålla balansen och det är den som håller imot så du får lägga lite extra kraft för att svänga snabbt i hög fart.

En XC70 står med 60% av vikten på framaxeln och bara 40% bak.

När du bromsar flyttas ännu mera av vikten till framaxeln, det blir knappt någon vikt kvar på bakaxeln.

Tänk vad viktigt det är att utrycka sig kristallklart. Gyrokraften ser till att cykeln står upp alltså inte lägger sig ner på sidan, sladdar då den inte har någon markkontakt/friktion bak.
Att bakändan reser sig beror på att tyngdpunkten har förflyttats fram (beror på gaffelvinkel gaffel längd stötdämpar dykning högtyngdpunkt mm) och har naturligtvis inget med gyrokraften att göra.
Daniel73 skrev:vi pratar sidekrafter vss väggrepp, sämre däck bak än fram påverkar inte när man bormsar i färdriktningen.
Svängdr man däremot samtidigt som man bromsar så ställs det stora krav på sidogrepp bak för att inte bilen ska bli kraftigt överstyrd.

Bästa däcken bak alltså men man kan inte för den sakens skull ha dåliga däck bak
Utgår i från att det sista ordet skall vara fram
Daniel73 skrev:vi pratar sidekrafter vss väggrepp, sämre däck bak än fram påverkar inte när man bormsar i färdriktningen.

Visst, men jag pratar inte om helblanka däck, utan däck där det skiljer 1-2 millimeter fram och bak, större än så blir inte skillnaden om man skiftar vid byte.

Vad händer om man har spillans nya däck med exakt samma mönster fram o bak?

Ställer jag mig på bromsen och samtidigt gör en undanmanöver så kommer stabilitetskontrollen att kanske lägga 75% broms fram och 25 % bak för att bakhjulen inte ska tappa greppet och göra bilen överstyrd. Detta pga att XC70 har 60% av vikten fram redan innan jag bromsar och än mer flyttas över under inbromsningen.

Ok vad händer nu om man har 7 mm fram och 5 mm bak under samma inbromsning/undanmanöver och det skulle göra att bak skulle ha något sämre grepp.

Stabilitetskontrollen får flytta över lite till av kraften till framaxeln så det blir kanske 80% fram - 20% bak under inbromsning/undanmanöver för att det inte ska riskera att understyra. Visst skulle man kunna hitta ett extremfall med helt blanka däck bak som med nästan obefintligt grepp ger överstyrning trots att 100% av bromskraften skiftas till framaxeln och 0% går till bakdäcken, men du var det ju skillnader på någon millimeter i mönbter vi talade om.

Om bilen saknar reglersystem/antisladd osv så finns det ju inget som kompenserar för skillnader i grepp det kommer vara mycket mera negativt att bilen då blir mera överstyrd.

Jag kan i alla fall leva med kompromissen att mitt anstisladdsystem får flytta över några procent extra i sådana lägen, fördelen är att alla däcken slits lika fort och det diffar bara 1-2 mm mellan dem och jag kan byta alla 4 på en gång.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag undrar fortfarande vad alla bästa-däcken-bak-fascister tycker om olika däckmärken/modeller? Det inte bara kan, utan ÄR olika friktion på olika däckmodeller i olika situationer, något som kan va långt värre än än någon millimeter hit eller dit.

Byter man alltid alla fyra däcken när framdäcken är slut och bakdäcken ser ut som nya? Förvisso kanske man kan ha tur och få tag på samma modell av däcken man har och endast köpa två nya, men det är ju långt ifrån säkert.
Självklart måste ju man ju kassera däck med väldigt bra mönster vid varje byte om man är 100% renlärig "med bästa mönstret bak".

Du kan ju aldrig bara köpa 2 nya däck när 2 är slut för du kan tex inte garantera att de nya däcken har samma gummiblandning även om de är av samma fabrikat/modell.
Användarvisningsbild
av MartinS
Så med en AWD som är lite känslig på däckstorlekar skall man då kassera alla fyra däcken när framdäcken drar sig neråt 6mm, och bak ligger kvar på 8mm. Jorå, så att ......

:*O/
Jobbat sent... Orkar inte just nu att bemöta denna intellektuella härdsmälta, så många inlägg och så grund argumentation. Men svar till MartinS o B20. Nej du har ju redan bättre däck bak så du behöver inte byta! Rådge inte andra att byta när det verkligen inte behövs, eller jobbar ni på en gummiverkstad?

Ps Martin Googla på hur man skriver "det outsagda" Ds

Telefoner, om du tar topp och mellanmodellerna nu […]

Njae inte precis det felet men jag har fått […]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Tackar 🥂🙏