Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

matte75 skrev:Hittade denna tråden vilket är passande då jag fick tips på sista servicen att det snart var dags för byte av skivor och belägg bak.
Med denna guide så verkar det ju vara riktigt smidigt att få till bytet själv. :D

Någon som testat dessa belägg och skivor?:

http://www.bildelaronline24.se/abe/7060759

http://www.bildelaronline24.se/vaico/868711

Om dessa skulle vara helt värdelösa, vad rekommenderas från den sidan då? Behöver ju inte vara några värstinggrejer.
Jag har handlat dessa grejor från bildelar online och det var helt ok.
Uninium skrev:
drbrain skrev:Går det att köra rätt bromsoken med hjälp av VIDA?
Någon form av serviceläge, så man slipper koppla ström eller skruva tillbaka dom manuellt?
Svar ja. Gjorde det själv när jag bytte belägg bak på min S60.
Låter ju kanon.
Har du någon koll på var man hittar det? Har precis skaffat VIDA/DICE så är lite grön på att hitta i programmet.
Så, då var det nya skivor och klossar runt om.
Smidigt med VIDA/DICE, ett knapptryck så var dom i serviceläge och sen bara tillbaka när allt var på plats 8)

Enda problemet var dom små jäkla torxskruvarna som håller skivan på plats. Satt som berget, en skruv knäcktes tom på mitten. Borra upp och grejja :x
Har idag bytt skivor och belägg bak enligt denna instruktion. Inga problem att koppla in 12V på handbromsmotorn och köra ut denna. Det som skapade mest problem för mig var att lossa kontaktstycket från motorn. Väldigt enkelt när man vet hur man gör men jag höll på länge med lite för mycket frustration och våld vilket såklart resulterade i att plasten på kontakten sprack.

Tog en bild för att visa hur man lossar kontakten. Kanske kan det hjälpa någon.

1. Tryck in en liten skruvmejsel från insidan i spåret på kontakten.

2. Böj skruvmejseln lite neråt så att den lilla plastflärpen öppnas (3) och dra sedan kontakten rakt upp.

Bild

Jag gjorde först fel och bände med mejseln på alla möjliga ställen så att plasten sprack Markerat med rött kryss.
Halloj!
Nu är det hög tid att byta belägg bak på min XC70!
Lurar på om jag behöver byta skivor när ja ändå är i farten.. dom har en liten kant längst ut men går det att mäta sig till om man behöver byta dom?
Vill inte byta skivor i onödan. Mina skivor är ventilerade.

Tänkte beställa på v-parts och jag antar att jag behöver byta clipsen som ingår i deras monteringssats också?
Hur stor är en liten kant? och det finns rek om minsta tjocklek på skivorna. Men har du inga problem eller inte åkt 30k och tokbromsat så är det inga problem normalt ( kanten antyder att du bromsar för lite...)
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10
Utslagsbegränsare

Tjena gott folk! En fråga bara till det goda[…]

98oktan

Instabil styrning (XC70 -16)

Som allerede nevnt: Främre länkarms buss[…]