Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sharkbait
jpennerb skrev:Hur står sig en likvärdig diesel typ D3/D4 i jämförelse när det gäller priser mellan bilfirmor och värderingssajter?

Känns svårt att gå in till en bilfirma och pruta 60000kr bara för att en värderingssida säger ett annat pris... :roll:

Så för att en bilfirma säger att bilen är värd 60 000 kr extra så är det mer "rätt"? Om bilen har ett överpris med 60 000 kr så borde bilen inte bli såld. Om marknaden för T4 är sval och säljare på Volvo knappt vet vad en T4 är så känns dessa priser väldigt höga.

En sak med XC60 som verkar vara het på begmarknaden där folk köper beg till samma pris som en sprillans ny...
Användarvisningsbild
av Sleeper
Känns som att vi pratar om olika saker...
av Sharkbait
Sleeper skrev:Ja bilpriser.se kan slå fel men jag tycker att det är en rätt bra fingervisning om man är noga att bocka i rätt rutor. I mitt fall så la jag priset 20k över vad bilia erbjöd sig att byta in bilen för. Lägg därtill en viss prutmån så tycker jag att jag ligger ganska rätt i pris. Det bekräftas också av bilpriser på ett ungefär.

Så bilpriser kan slå fel men i ditt fall stämmer priset ungefär?

Ja, en fingervisning. Men jag tycker det är märkligt att denna "fingervisning" skall kunna slå på 54 000 - 91 000 kr.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Sharkbait skrev:
TommyP86 skrev:
Sharkbait skrev:
Varför skulle man välja T4F istället för T4?
Miljömedvetenhet och ekonomi känns som de 2 första? :)

Antar att du enbart kör på etanol?
100% förutom utanför landets gränser.
4000 mil om året brukar det bli. Har alltid varit lite tveksam till etanol, är helsåld nu istället :) varför inte liksom. Hade gärna haft en större tank om något, kommer runt 60-65 mil innan jag bör se efter en mack. Reserven går rasande fort dessutom.
Men för att hålla fokus lite, en t4 utan f måste vara den billigaste bilen att hålla igång servicemässigt, 2491kr gav jag för en årsservice. Mitt extra oljebyte (som jag hade gjort även på en utan F...) kostar ca 1200kr. Utöver det är det bara drivremsbyte med okänd intervall, och byte av olja i lådan vid 9/18 osv.
av eijo
Mitt bidrag till den här tråden;

Efter över tre år med min T4F är min erfarenhet att T4F (gäller ju även T4) är ett mycket bra motoralternativ som är vettigt både ekonomiskt och miljömässigt genom låg verklig förbrukning. :) Med powershift dessutom mycket trevlig och komfortabel körupplevelse. Givetvis inte samma tryck som 2,5FT hade men å andra sidan avsevärt lägre förbrukning. För vanlig Svensson vardagskörning (som ju en typisk V70 används för 99,9% av tiden) är den snabb och helt enkelt helt rätt! 8) För miljösamvetet känns det bra att tanka etanol (gäller ju bara T4F), och det är ju en liten fördel för att hålla driftskostnaden nere också.
Användarvisningsbild
av Robbi
Blir sugen på att skaffa en T4 som en andrabil. Frugan lägger ju jämt beslag på XC70. Den måste ju vara grym att ha som andrabil, billig i skatt och service? En V60 T4 kanske? Äsch, ge mig lite motivation som håller för en diskussion med frugan nu!!!
av perhall
Är ju inte superlätt att sälja bilar för 150-200 privat, vare sig de heter D4, T4 eller T6.
Svårt också att dra generella slutsatser från ett fall.
De T4 som är ute på auktion går ju ofta iväg rätt snabbt (jag har ej exakt koll på det, men det är mitt spontana intryck), ungefär som D3/D4 i relation till reservations- och handlarpris.
Dock ej sjuka överprissättningar som det kan vara på Touran, Superb 4x4, A4 allroad etc.
PH
av Lövet
Min känsla av att ha sålt samma modell med olika motorer T3+D5 V60 var faktiskt att det tog nästan lika lång tid. Faktum är att T3 försäljningen nog gick något fortare. Båda såldes till priser lägre än Bilpriser.se som jag tycker är rätt optimistiska på Volvo.
av Vento
Kollade runt lite på v60, finns inte T3:an i automat? Är T3 en för liten motor?
Användarvisningsbild
av crumpets
Nej men man ville inte sälja den kombinationen bara. Det hade gått utmärkt rent tekniskt.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Update: blir inte den bilen jag har länkat bl[…]

När byttes bränslefilter senast?

Stefans 968

Bra val. Det röda såg väldigt myck[…]

Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300[…]