Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Yaniz skrev: Har själv aldrig ersatt någon magnetkoppling, endast lager och schims. Skulle tro att skroten vill sälja komplett kompressor, för de går åt som sololja på Costa del Sol. Finns knappt några på skroten att få tag på. Hör med http://www.avantia.com/ hur det är med separata magnetkopplingar till Volvo. Är nästan 100 på att de sålde separata magnetkopplingar till Volvo.
Ok! Dock blir det svårt att hitta en verkstad som vill göra jobbet och då även lämna garantier. Tror det är därför många lämnar in till Bilia mfl trots att det är mycket dyrare.
least skrev:
Yaniz skrev: Har själv aldrig ersatt någon magnetkoppling, endast lager och schims. Skulle tro att skroten vill sälja komplett kompressor, för de går åt som sololja på Costa del Sol. Finns knappt några på skroten att få tag på. Hör med http://www.avantia.com/ hur det är med separata magnetkopplingar till Volvo. Är nästan 100 på att de sålde separata magnetkopplingar till Volvo.
Ok! Dock blir det svårt att hitta en verkstad som vill göra jobbet och då även lämna garantier. Tror det är därför många lämnar in till Bilia mfl trots att det är mycket dyrare.
Naturligtvis kan man tänka så. Det är fritt fram att göra som det behagar. Mitt syfte var bara att uppmärksamma att det finns en alternativ GDS-lösning för ca: 500 kr till stora verkstadens reparation med kompressorbyte, återvinning av gas, vakuumsugning, återfyllning av gas mm för drygt 10.000 kr (någon var t o m uppe på svindlande 19.000 kr).

För dom pengarna köper jag nya cyklar till ungarna, skickar tanten till Mallis och glider ner till bolaget alla dagar i veckan.
Dimebag skrev: Ok, tack för hjälpen Yaniz! Skall kolla ikväll. Grejen är dock att ACn inte gett mig någon kalluft under det senaste året och det är fortfarande samma rem. Hade kullagret skurit så skulle remen knappast klarat sig. Men jag skall kolla noggrannare ikväll som sagt. Som sagt, stort tack för din input!

Ok, jag hade inte helt rätt, remmen är mycket riktigt borta. Om den gått av själv eller om AC-verkstaden plockade bort den (vilket jag antar är tillvägagångssättet för att inte riskera att den förstör något annat) vet jag inte. Dock driver remskivan och det skulle den väl inte gjort om kullagret skurit?
Dimebag skrev:
Dimebag skrev: Ok, tack för hjälpen Yaniz! Skall kolla ikväll. Grejen är dock att ACn inte gett mig någon kalluft under det senaste året och det är fortfarande samma rem. Hade kullagret skurit så skulle remen knappast klarat sig. Men jag skall kolla noggrannare ikväll som sagt. Som sagt, stort tack för din input!

Ok, jag hade inte helt rätt, remmen är mycket riktigt borta. Om den gått av själv eller om AC-verkstaden plockade bort den (vilket jag antar är tillvägagångssättet för att inte riskera att den förstör något annat) vet jag inte. Dock driver remskivan och det skulle den väl inte gjort om kullagret skurit?
Kan du snurra på frihjulet så har inte remmen gått av p g a dåligt lager utan då har med all sannolikhet verkstaden plockat bort den. Du bör kolla om du har tillräckligt med köldmedium i systemet. Det kan nämligen vara så enkelt som att vakten slagit ifrån kompressorn p g a för lite köldmedium (gas). Det är lite svårare att kolla själv utan instrument, så en ac-verkstad bör tryckmäta systemet. Har du tillräckligt med köldmedium/tryck, ja då är det troligen kompressorn som pajat. Dock bör samtliga anslutningar undersökas innan kompressorn byts. Du kan spara några tusenlappar på kompressorn om du köper den på någon tysk hemsida exempelvis http://www.autoteilemann.de eller http://www.bildelaronline24.se. De brukar vara några tusenlappar billigare, men jag vet inte vad de har på lager för tillfället. Byta kompressor kan du dock inte göra själv, eftersom köldmediet enligt lag måste återvinnas, systemet vakuumsugas, rätt mängd olja fyllas i kompressorn, systemet provtryckas och återfyllas med köldmedium. Det är även sannolikt att torkfiltret och kondensorn behövar bytas. Allt detta sammantaget resulterar i en saftig faktura. Som kuriosa kan jag tillägga att ac-reparationer är 40-50% billigare i Tyskland och att det finns folk i Sverige som åker söderut för att få större ac-reparationer åtgärdade.
Hej
Lånar tråden.
Ska kolla på en v70 2009 2.5ft
Där ac inte fungerar. Han trodde att kompressorn som inte startar. Kan det ha med att där är för lite gas?
Om den har skurit då borde den väl inte snurra?

Kan inget om v70 från 2009 men hade en -97 som inte heller kylde och där chimsade jag den och bytte en kontakt. Sen funkade den galant. Till en kostnad typ300kr
Tack på förhand.
Mvh
Robban

Skickat från min LG-H870 via Tapatalk

Gasbrist är ju det vanliga. Skruva av skyddshatten från ventilen på påfyllningen och tryck på stiftet i mitten med en nyckel. Om allt är som det ska så ska gasen komma ut med stor kraft, ibland även med olja. Är det bara lite fispys eller ingen vidare styrka så är det gasbrist. Är gasen ok så är det att läsa felkoder och kolla säkringar som gäller. Även ute/inne tempgivare och kylfläktar spelar in här.

Verkar vara TMAP sensorn, enligt felbeskrivningen.[…]

EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]