Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det är lite roligt att V70 är den överlägset mest sålda bilen fast det bara är kombimodellen som redovisas eftersom sedanmodellen inte heter S70 längre. Inte för att det säljs så många S80, men ändå :)

VW var väl överlyckliga häromåret då det hade råkat registrerats mer Passat än V70 i samband med semester, strul eller årsmodellskifte en enskataka sommarmånad i Torslandafabriken.
GustavE skrev:Det är lite roligt att V70 är den överlägset mest sålda bilen fast det bara är kombimodellen som redovisas eftersom sedanmodellen inte heter S70 längre. Inte för att det säljs så många S80, men ändå :)

VW var väl överlyckliga häromåret då det hade råkat registrerats mer Passat än V70 i samband med semester, strul eller årsmodellskifte en enskataka sommarmånad i Torslandafabriken.
Förra sommaren var det... Passat sedan är nog precis lika ovanligt i Passat-floran som S80- i V70-/S80-floran... (i Sverige).
PH
Passat sålde 300 sedaner hela förra året om jag minns rätt
Ny här på forumet och har även jag insett hur fördelaktigt detta erbjudande verkar.

Någon som har koll på hur mycket gas en V70 Bi-Fuel drar i verklig körning? I Volvos information uppges 0,65 kg/mil vilket ger en ganska saftig milkostnad om man räknar med 18 kr/kg. Förbrukningssiffran verkar dock hög med tanke på att energiinnehållet i 1 kg gas ska motsvara 1,5 liter bensin. Enkel matematik ger att den borde dra runt 0,56 kg/mil om man utgår från den angivna bensinförbrukningen.

Novis inom fordonsgas som jag är så tar jag dock tacksamt emot en rättning här :)
tacho skrev:Ny här på forumet och har även jag insett hur fördelaktigt detta erbjudande verkar.

Någon som har koll på hur mycket gas en V70 Bi-Fuel drar i verklig körning? I Volvos information uppges 0,65 kg/mil vilket ger en ganska saftig milkostnad om man räknar med 18 kr/kg. Förbrukningssiffran verkar dock hög med tanke på att energiinnehållet i 1 kg gas ska motsvara 1,5 liter bensin. Enkel matematik ger att den borde dra runt 0,56 kg/mil om man utgår från den angivna bensinförbrukningen.

Novis inom fordonsgas som jag är så tar jag dock tacksamt emot en rättning här :)
Min 2011 2.5FT brukar jag köra för 10 kr per mil vid gasdrift. Alltså drar den 0.57 - 0.58 kg / mil. Ett tips om du bor i södra Sverige är att skaffa Kraftringens tankkort. 30 öre rabatt per kg, 60 öre tre första månaderna (tror det gäller fortfarande).
Okej, vad är det för typ av körning som ger den förbrukningen? Den "nya" 2.0-motorn borde ju rimligtvis vara något snålare (är det en Fordkonstruktion förresten?).

Rör mig mest i Göteborgstrakten så Kraftringen är nog inte aktuellt, tyvärr.
Alla femcylindriga motorer är konstuerade av volvo själva.
tacho skrev:Okej, vad är det för typ av körning som ger den förbrukningen? Den "nya" 2.0-motorn borde ju rimligtvis vara något snålare (är det en Fordkonstruktion förresten?).

Rör mig mest i Göteborgstrakten så Kraftringen är nog inte aktuellt, tyvärr.
Bor i en nordskånsk stad. Använder den ej till jobbet. Utan tur till stormarknaden, besök hos föräldrarna några mil bort och helgutflykter. Så blandad körning helt enkelt! :D

Kraftringens tankkort funkar på följande ställen:
Eon
Eskilstuna energi
Biogas Österlen Ystad

Eon finns på 3 ställen i GBG samt 1 i Landvetter!
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump