Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Maximuspro
Svar från Rica om hållbarhet, vet att dom är partiska och vill sälja.

Hej Daniel,

Alla mjukvaror från RICA har noga utvecklats för att säkerhetsställa att både tillförlitlighet och funktion håller absolut högsta kvalitet. Detta förutsätter dock att fordonets serviceintervaller upprätthålls med korrekt utförd service utefter bilfabrikantens rekommendationer.
Steg 2 mjukvaran är vår mest sålda produkt just nu bland Volvo ägarna, går otroligt fint. 0-100 går på 6,8 sek med en XC60.
Användarvisningsbild
av crumpets
ER skrev:Klart det går att se att det fipplas med mjukvaran även om man laddar tillbaka original, bara att fram tills nu har dom sett mellan fingrarna med det, men om tex lådan havererar så kollas mjukvaran upp och ser dom nåt som inte är standard så uteblir ersättning.

http://en.wikipedia.org/wiki/AWTF-80_SC
Hittar inget om 600nm på denna lådan som även min har var jag än letat, 440nm är enda siffran som poppar upp.
Förutsätter dock nån form av begränsning av moment i mjukvaran på lägre växlar men förväntar mig tätare byten av olja i lådan för att klara av 440nm+ under nån form av tid. tycker p-star med 450nm på min maskin pressar gränserna med denna lådan även om den säkert överlever så är jag på inget sätt övertygad om samma sak med 500nm+ på säg 5års sikt.
Polestar ger ju 480Nm på lådan utan något tätare serviceintervall. 600 låter dock helt bortom vad den är specad för.
Maximuspro skrev:Svar från Rica om hållbarhet, vet att dom är partiska och vill sälja.

Hej Daniel,

Alla mjukvaror från RICA har noga utvecklats för att säkerhetsställa att både tillförlitlighet och funktion håller absolut högsta kvalitet. Detta förutsätter dock att fordonets serviceintervaller upprätthålls med korrekt utförd service utefter bilfabrikantens rekommendationer.
Steg 2 mjukvaran är vår mest sålda produkt just nu bland Volvo ägarna, går otroligt fint. 0-100 går på 6,8 sek med en XC60.
Som sagt så vill de ju sälja... Men å andra sidan. Jag har våndats många timmar över polestar vs rica och läst på otaliga obskyra utländska volvoforum och RICA är ju svinstora, jag har läst om ETT problem hittills med deras mjukvara. Det var här på jagrullar som en kille med D5 fick partikelfiltret fyllt hela tiden med deras mappning. De tar ut mer än materialen är specade för, men i verkligheten finns alltid ett stort spann på vad grejerna tål utifrån hur du behandlar dem. Orginalmappen har trotsallt tagit höjd för både att inte noxa allt för illa på fullgas samt ej överhetta någonting om du drar släp i uppförsbacke i 40 grader. För de som kör i alla fall lite vettigt och inte pushar den stenhårt i höga temperaturer kommer såklart en trimmapp ge lång hållbarhet. Om motorn håller 30 000 mil istället för 50 000 har oftast övriga bilen hunnit bli för risig ändå för att det ska göra något.
Användarvisningsbild
av Perra83
RICA ger bara 185/453 till min V60 D4 -13 medans sambons C30 D3 -12 får 201/451.

Ja RICA är stora och visst finns det alltid en risk. Nu läser vi nog om fler original motorer som rasar men det kanske kommer en våg av rasade RICA trimmade.......
Användarvisningsbild
av ER
Perra, trimmet i sig behöver inte leda till ras, MEN när det havererar pga tex lager i remhjul så kan du lita på att all mjukvara kontrolleras och med felaktig(dvs annat än polestar) sådan uteblir ersättning om bolaget gör sitt jobb korrekt och du som kund tvingas betala vad det kostar och med begagnade motorer som rejäl hårdvaluta räcker 70lax inte ens för begagnad motor långt snart då dom är slut och nya inte gratis.
Dessutom inte bara dieslar som havererar, finns ju bensinare/etanol som rasar likväl av delvis samma anledning.

Sen är det så att under åren så minskas ju marginalerna när man tvingas effektivisera motorerna pga hetsjakten på droppar så vad som fungerade 2001 fungerar inte idag pga icke existerande marginaler så vem tror du vet mest om en motor, den som utvecklat den och bestämt vilken komponent som skall användas, kört tortyrtester så dom VET vad motorn orkar med, eller "lilleputfirman" i sammanhanget som köper basvaran av andra eller kopierar äldre mappningar och sen maxar effekt/vrid och sen är nöjda när det håller för kunden ut genom porten men ett antal år senare på ett eller annat vis medverkar till att det havererar.

Så oavsett vad den tål och om garantier finns eller inte ser jag bara ett alternativ om man vill ha ersättning av bolaget om/när det havererar och slippa problem pga ocertifierat motorkodning.
crumpets skrev:
Polestar ger ju 480Nm på lådan utan något tätare serviceintervall. 600 låter dock helt bortom vad den är specad för.
Inte ens Volvo anger något oljebyte/spolning utöver taxi och specialfordon vilket är det kritiska för att orka med momentet över tiden.
440-450nm är med oljeslitage till viss nivå så 480nm fungerar ju tills oljan blir så sliten att den inte orkar med att stå emot krafterna och då rimligen för nån annan än första ägaren. Du kommer behöva spola lådan förr eller senare med 480nm, men 440nm som senaste D5 erbjuder med automat är på gränsen för "underhållsfritt" liksom Polestar för äldre Euro4 185hk D5:an som ger 450nm i det utförandet. Tydligen är manuella lådan ännu sämre när man begränsar momentet till 420nm på D5:an, dvs samma som på D4:an.
Att spolning inte ingår i underhållet är ju logiskt med tanke på dom oljevolmer som åtgår vid korrekt utförd spolning och miljöaspekter för verkstäder där mer olja=dåligt.
crumpets skrev: Som sagt så vill de ju sälja... Men å andra sidan. Jag har våndats många timmar över polestar vs rica och läst på otaliga obskyra utländska volvoforum och RICA är ju svinstora, jag har läst om ETT problem hittills med deras mjukvara. Det var här på jagrullar som en kille med D5 fick partikelfiltret fyllt hela tiden med deras mappning. De tar ut mer än materialen är specade för, men i verkligheten finns alltid ett stort spann på vad grejerna tål utifrån hur du behandlar dem. Orginalmappen har trotsallt tagit höjd för både att inte noxa allt för illa på fullgas samt ej överhetta någonting om du drar släp i uppförsbacke i 40 grader. För de som kör i alla fall lite vettigt och inte pushar den stenhårt i höga temperaturer kommer såklart en trimmapp ge lång hållbarhet. Om motorn håller 30 000 mil istället för 50 000 har oftast övriga bilen hunnit bli för risig ändå för att det ska göra något.
Rica säljer ju motorförstörelse i form av DFP delete så man spyr ut partiklarna direkt och "återställer" en euro 4-5 motor till ingen klassning alls utan nån som helst vinst för varken bil eller motor så detta "problem" är ju inget problem då det bara är att sälja vad dom erbjuder och dra in ytterligare 4-5000kr för miljöförstöringen, partikelfiltret är värd lite dieselförbrukning.
Förhoppningsvis kommer försäkringsbolag bli betydligt tuffare i framtiden och bilprovningen gå djupare i styrboxar just för att stävja detta med att eliminera filter som ger bilen dess klassning samt hitta felaktig motorkodning i förhållande till vad den är regbesiktad med.
av 122Sport
Det står inget om någon "extra" spolning av lådan till Polestarbilarna, ändå levererar ju T6:an 500+ Nm..!
Hur kan det hänga ihop om det nu är på gränsen på tex: en D5 AWD, det är ju samma låda, med annan mjukvara?
av jite
crumpets skrev:Polestar ger ju 480Nm på lådan utan något tätare serviceintervall. 600 låter dock helt bortom vad den är specad för.
Jag är ledsen men den logiken går inte ihop. Om 480nm utan tätare serviceintervall (eller ens spolning av lådan läggs till servicen) är helt okej inkl alla garantier så är det väl snarare orimligt om den skulle tåla mindre än 600nm.
av mattish
ER skrev: massa text
Om du nu bara ska racka ner på RiCA hela tiden så kan du väl starta en annan tråd!! Den här handlar om det stora trimsteget dom gör.
Det är väldigt många som är livrädda för allt som det inte står Volvo på..
De som väljer RICA tror jag är medvetna om risken som tas, men som tycker det är mer prisvärt än tex Polestar.
Användarvisningsbild
av ER
jite skrev:
crumpets skrev:Polestar ger ju 480Nm på lådan utan något tätare serviceintervall. 600 låter dock helt bortom vad den är specad för.
Jag är ledsen men den logiken går inte ihop. Om 480nm utan tätare serviceintervall (eller ens spolning av lådan läggs till servicen) är helt okej inkl alla garantier så är det väl snarare orimligt om den skulle tåla mindre än 600nm.
Lådan är specad för 440-450nm med en viss grad av slitage på oljan. Tillåter man mindre slitage på oljan kan momentuttaget ökas, begränsar man moment på lägre växlar samt vid växlingar så går det att få 480nm hållbart då det "bara" är 30nm över spec. Spolning är nödvändig tidigare med högre uttag, men med lite ettor och nollor går det att fördröjas så det inte blir aktuellt för fort. Därmed inte sagt att spolning är överflödigt, ALLA skulle lägga ett par tusen på att spola sina lådor och förlänga deras livslängd oavsett om det ligger i serviceprogrammet eller ej.
Normalt behövs ingen spolning av denna låda och du vet inte vilken marginal som finns och hur mycket man tänjer på den genom att tillåta 480nm, klart är att marginalerna minskar precis som på motorer som "optimeras" från fabrik genom lägre vikt, vekare lager osv. för lägre vikt och lägre friktion och lägre förbrukning så trim som fungerar på en årsmodell av motorn inte fungerar på nästa då marginalerna man utnyttjar inte finns längre.

mattish skrev: Om du nu bara ska racka ner på RiCA hela tiden så kan du väl starta en annan tråd!! Den här handlar om det stora trimsteget dom gör.
Det är väldigt många som är livrädda för allt som det inte står Volvo på..
De som väljer RICA tror jag är medvetna om risken som tas, men som tycker det är mer prisvärt än tex Polestar.
Har du gråtit klart nu?
Denna tråden fungerar utmärkt då det INTE är "racka ner", mera DU som INTE vill att nackdelar skall belysas då du bara vill att det positiva skall diskuteras liksom motorförstörelsen dom erbjuder i form av DFP delete.
Dom som väljer tex RICA gör det enbart pga pris/effekt (och fler än färre är INTE medvetna om riskerna), inte sunt förnuft eller med minsta tanke på långa loppet eller smidigheten samt lagligheten med det.
Skulle inte tveka på att peta ner 240hk steget i min OM jag visste att det höll utan spolning av lådan, att momentbegränsningar fanns på lägre växlar samt mellan växlar, det var utprovat av nån som vet motor och lådas begränsningar, inte behövde fula med det vid service och besiktning samt behöva dölja det för f-bolag då det inte är lagligt eller berättigad till ersättning när det havererar.
Till skillnad från andra vill jag att det håller även för nästa ägare av bilen, inte bara mig och sen slirar pga momentuttaget tidigare så spolning för flera tusen är nödvändigt för det skall hålla ett tag till.

Detsamma gäller BSR, Autotech mfl. fultrimmare du aldrig kan få lagliga hur du än gör så hur du får det till enbart RICA övergår normalt vetande.
Att man kan tycka det prisvärt att själv betala vid haveri övergår normalt förstånd för du kommer aldrig få ersättning om det havererar oavsett orsak för det räcker att fulkoden hittas så är det kört och det kommer bli ännu värre i framtiden.
Hur man kan tycka i stort sett samma pris fast minus försäkringsskyddet som nu senast vara prisvärt är rent skrattretande.

Finns ju anledning till moderata ökningar med tex polestar som är dom som har bäst kännedom om motor och låda.
Senast redigerad av 2 ER, redigerad totalt 0 gång.
av HakanF
Är det någon som bänkat sin bil med "275hk" eller sett oberoende bänkning av en bil med den mjukvaran?
Så att det är 275 och inte "bara" 250hk?
av mattish
Suck...

Rica har trevligt program till min nästa bil och DPF ska jag nog döda.. Det gör ju att bilen drar mer soppa och någon storstad bor jag ändå inte i ;)
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 16
Bakre länkarmsbussning

Eller så monterar man POWERFLEX (PFR19-191[…]

Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna köp[…]

Hjullagerproblemer